2019-12-08, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Det här har vi uppfattat helt på olika sätt här på tråden! En del som du, andra som jag, nämnligen att redan en tid innan W försvann hade killen betett sig "mindre bra".

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så uppfattade jag det verkligen inte. De sa att han "har visat en mörkare sida på sista tiden". Jag tolkar det som senaste veckorna - kanske senaste månaden. Innan hon försvann.

Jag har till och med för mig att jag läste ett uttalande i en artikel i ett ganska tidigt skede att MGM hade ett förändrat beteende någon månad innan Wilma försvann.
Citera
2019-12-08, 08:32
Medlem
Nånting desperat med styckmord. Möiligen änklare att dölja kroppen. Men o andra sidan risikerer man fler spår som blod o.l.?
Citera
2019-12-08, 08:38
Medlem
Korta-kjolars avatar
Nu håller vi tummarna för att en häktningsförhandling senare idag ger lite nya svar på alla dessa frågor som just nu hänger i luften.
Om någon nu häktas för brott mot griftesfriden så är det väldigt intressant att få reda på vem detta är.
Citera
2019-12-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tycker detta är en bra sammanfattning av händelsen. Skulle heller inte bli förvånad om någon ytterligare kommer att plockas in.

Det som sticker ut i detta fall är att en person blev häktad på sannolika själ för mord, detta innan något egentligt brott hade konstateras.
Att de var så snabba att plocka in honom beror säkerligen på att de såg något som inte stämde. Antingen något han sa och hans kroppsspråk, eller något hemma hos honom som stack ut. Efter husis blev han häktad om jag minns rätt.
Citera
2019-12-08, 08:41
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Vilka kurder pratar du om? Måste va araber du menar, för känner verkligen ingen kvinnlig kurd med slöja. Är uppvuxen med kurder och har fortfarande en del vänner kvar. Dock är majoriteten av de kurder jag känner inte religiösa, de festar och supar.

Nej, det är inte araber. Det är kurder. Från i huvudsak Irak.
Citera
2019-12-08, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Varför man ännu inte varit uppe på Kroppe fjäll och letat kroppsdelar, det är ju i det närmaste ofattbart. Man var ju där och letade vid en annan (misslyckad) mordspaning, då killen O**arson mördats i Thn.
Bulid och Lane och Vräland på orust är blaha när det kommer till avskilda platser, på Kroppe fjäll hade klanen kunnat agera ostört!
Visst vore det läge att söka över större områden med hund nu när de inte hittar något på de vanliga sätten de arbetar med... Hundar söker ju också av stora områden fort.

Men det är vanligt att folk försvinner totalt i skogar, varit med på hysteriskt många eftersök och det som slår en är att de man inte hittar, så hittas aldrig heller deras kläder, skor mm. Dessa borde ju finnas kvar många år. Och många områden är såna där folk ofta rör sig i.

Så om de spritt ut mindre delar så lär det vara än svårare att hitta, spec om inte kläder mm är med.
Hund vore då enda chansen och det ganska fort så inte mindre djur drar iväg med delarna.

Undra hur länge smutskurden klarar sig utan att bryta ihop, kanske kan han inte pga deras kvinnosyn känna samvetskval över att han mördat en stackars tjej som de mer ser som ägodelar?

Edit: Sen det där med styckning, det kan väl varenda kurd, det är väl vardag för dem att dräpa får och slakta dem i bostäder mm. Så de vet väl också hur man städar rent och gör sig av med slaktrester.
Senast redigerad av beaver_se 2019-12-08 kl. 08:45.
Citera
2019-12-08, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jaa ... Min tanke liknar ju din.
Nyss dock, kunde jag inte motsäga ett annat inlägg där det skrevs att det kan vara tabu att skada
kvinnor i den kultur /familjetillhörighet som MGM befinner sig i, och att respekten förloras om man begår ett brott, särskilt ett så grovt som detta, mot en kvinna.

Att MGM1 inte verkar så särskilt troende av sig, likesom inte hans pappa ...
Arr därför mycket tyder på osämja som eskalerat.

Kan ju vara en blandning faktiskt, ändå. Boende i Sverige med rötter i Kurdistan har man väl
med sig något arv från hemlandet, tänker jag -
Undrar hur det står till där med kvinnosynen och hur landet förhåller sig till hedersmord ...

Under alla år jag varit bekant med Kurdistan så att säga har jag aldrig hört talas om någon som blivit hedersmördad. Händer det är det säkert så att det inte är något folk pratar om. Eller så vet de inte om det, tjejen har bara försvunnit. Det försvinner massor av människor varje år, både män och kvinnor. Sen om de blivit tagna/mördade av släkten eller av militärer/poliser/regering diskuteras säkert av utomstående. Våld brukar inte accepteras, inte heller mot kvinnor. Höjer en man handen kan man räkna med att hela familjen lägger sig i den diskussionen. Men sen är allt som vanligt igen, ungefär som att ingenting har hänt.
Citera
2019-12-08, 08:45
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nu är familje ökändisar, så antagligen dånar väl resten av familjen/släkten/klanen.
MEN det borde man förstått när man beslutade sig för att undkomma sitt straff genom att göra sig av med en minderårig flicka som om hon vore skräp

”Via Ratsit görs det på ett år över 100 miljoner sökningar efter personer. De tre som det har sökts mest på den senaste månaden i kommunen Uddevalla är Tishko Ahmed, Shahwnam Aziz och Shaysta Mahmoud. ”

Topp 25 mest eftersökta på Ratsit förra månaden - Uddevalla kommun
Placering Namn Kommun Civilstånd Bolagsengagemang Antal visningar
1 Tishko Ahmed (22) Uddevalla Ej gift Nej 4875
2 Shabaz Saed (44) Uddevalla Gift Nej 4116
3 Shahwnam Aziz (39) Uddevalla Gift Nej 600
4 Shaysta Mahmoud (22) Uddevalla Ej gift Nej 597
5 Kamaran Ali Ghafoor Ghafoor (43) Uddevalla Ej gift Nej 306
6 Rebwar Hama Salih Salih (43) Uddevalla Ej gift Nej 286

Topp 25 mest eftersökta på Ratsit igår - Sverige
så hamnar pappan på en 4:e plats
https://www.ratsit.se/info/omtalade/mest-eftersokta-forra-veckan/

Och ungefär så såg det ut ganska nära efter själva försvinnandet med, när jag kollade. Så det är inte bara fallet i sig som fått folk att söka på dessa personer.
Citera
2019-12-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jaa ... Min tanke liknar ju din.
Nyss dock, kunde jag inte motsäga ett annat inlägg där det skrevs att det kan vara tabu att skada
kvinnor i den kultur /familjetillhörighet som MGM befinner sig i, och att respekten förloras om man begår ett brott, särskilt ett så grovt som detta, mot en kvinna.

Att MGM1 inte verkar så särskilt troende av sig, likesom inte hans pappa ...
Arr därför mycket tyder på osämja som eskalerat.

Kan ju vara en blandning faktiskt, ändå. Boende i Sverige med rötter i Kurdistan har man väl
med sig något arv från hemlandet, tänker jag -
Undrar hur det står till där med kvinnosynen och hur landet förhåller sig till hedersmord ...
I islam är det förbjudet att döda eller skada en kvinna. Men i hederskulturen är det ok. Inte så många numera som anammar hederskulturen dock. Men i vissa familjer/släkter är den lika djupt rotad som andra traditioner. Religiös i övrigt behöver man inte vara. Skammen, föraktet från omgivningen när ens kvinna gjort något omoraliskt är tung att bära. Välutbildade moderna människor har inte det tänket. Vad detta med Wilma utlöst från vet jag inte, men nåt hedersmord tror jag inte ett dugg på, trots att dessa inte är raketforskare. Hon var inte ingift. Inte dotter el syster. Hon uppfyller inte kriterierna.
Citera
2019-12-08, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Under alla år jag varit bekant med Kurdistan så att säga har jag aldrig hört talas om någon som blivit hedersmördad. Händer det är det säkert så att det inte är något folk pratar om. Eller så vet de inte om det, tjejen har bara försvunnit. Det försvinner massor av människor varje år, både män och kvinnor. Sen om de blivit tagna/mördade av släkten eller av militärer/poliser/regering diskuteras säkert av utomstående. Våld brukar inte accepteras, inte heller mot kvinnor. Höjer en man handen kan man räkna med att hela familjen lägger sig i den diskussionen. Men sen är allt som vanligt igen, ungefär som att ingenting har hänt.
Där har du ditt svar på varför du inte hört något, men det betyder ju inte att det aldrig förekommer bara för att du inte hört det som ingen pratar om.
Citera
2019-12-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Vilka kurder pratar du om? Måste va araber du menar, för känner verkligen ingen kvinnlig kurd med slöja. Är uppvuxen med kurder och har fortfarande en del vänner kvar. Dock är majoriteten av de kurder jag känner inte religiösa, de festar och supar.
Man kan festa och supa. Många är inte helt rättrogna. De väljer vad i religionen man vill plocka in i sitt liv,, och plocka bort, och ändå be 5 ggr om dagen.
Citera
2019-12-08, 09:18
Medlem
Intressant hur folk tror att detta är acceptabelt beteende bland kurder. Den här familjen och hela deras släkt är nu garanterat utfryst och svartlistad av varenda kurd i deras umgängeskrets.

Begår man detta brott i Kurdistan (Irakiska Kurdistan) så får man extremt mycket värre straff än vad han kommer att få här i Sverige. Det är svenska rättssystemet som eventuellt kommer att svika Wilma och hennes familj inte det kurdiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in