SD blev av någon anledning direkt misstänkt för att vara inblandad i Lenas försvinnande, men utan en funnen kropp släpptes han snabbt fri och kunde åka med HD mot USA i god tro att misstanken hade lättat? Kanske anade han att polisen skulle vidta åtgärder, men han var fullt förvissad om att kunna gå fri från anklagelser och började bygga upp ett försvar som innebar en del korrigeringar på GC-kontot med mera? Under tiden han satt i planet mot USA togs bilen i beslag och husrannsakan genomfördes i hans hem - detta flera dagar INNAN LW hade hittats. Misstanken om mord fanns alltså direkt?
Vid första häktningen förra året ansåg Åkl ÅH att det fanns Sannolika Skäl, men TR tyckte annorlunda och medgav en utredningshäktning på en vecka. Efter det ansåg ÅH återigen att det fanns Sannolika skäl för fortsatt häktning, men som vi vet tyckte TR återigen annorlunda. Vid den första häktningen i augusti i år kunde tydligen ÅH presentera hållbara bevis för de Sannolika Skäl hon ansåg fanns redan förra året och sen dess sitter SD häktad. Hans advokat IB gjorde ett försök att överklaga den första häktningsframställan och fick avslag. Därefter har ingen överklagan gjorts vid de efterföljande begäran om åtalsförlängning. I min värld låter advokat IB:s tystnad som att det finns flertal besvärligheter som gör att det inte är någon idé att överklaga häktningen.
Tillbaka till kvällen då LW tystas för evigt. Medinsyn har berättat att SD hade bra koll på vilka LW haft kontakt med kvällen hon försvann och någon av barnen kontaktade SD på tisdagsmorgonen, sen hörde UW av sig och därefter Polisen som tog in honom till förhör. Om detta stämmer, så betyder det sannolikt att ett eller flera av barnen såg och hörde LW innan hon försvann. Dessutom kanske hördes eller sågs SD vid dörren? Detta kanske inte TR tog för Sannolika Skäl förra året, men sen har teknisk bevisning bekräftat att SD kom till LW och han var den sista att träffa henne? SD förnekar och menar att barnet hittar på för att hen kan ha ett agg till SD eftersom han haft ett historia tillsammans med hens mamma? Ändå tycker SD att polisen gjorde rätt att misstänka honom först p g a de tidigare anmälningarna. Han spelar med och är medgörlig till vissa gränser, men med mordet har han inget att göra?
SD tilldelas FU löpande och därigenom kan han anpassa sin historia till att stämma överens med det som presenteras. Därför var det föga överraskande att läsa i AB: "
Mannen har berättat hur Lena Wesström ”ville offentliggöra deras relation för den dåvarande hustrun”, vilket han var emot. Han berättade även att han kände sig pressad och att det ”väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska och hat”. Han har beskrivit relationen som ”destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfullt övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt respektive mentalt”.
"
Vidare i AB:s artikel:
"
Mannen fortsätter att neka till mord
– Jag vill inte kommentera det, säger advokat Ingvar Backman, som försvarar den 45-årige mannen.
Åklagarens uppfattning verkar vara att det misstänkta mordet är relationsdrivet?
– Ja, men vi har en annan uppfattning.
Vilken uppfattning?
– Jag vill inte kommentera det nu. Vi har inte tagit del av hela förundersökningsprotokollet, ännu mindre sett all bevisning från åklagaren. Jag vill vänta med att kommentera det till alla saker är på plats. "
www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbXn1d/misstankt-for-mord-pa-lena-wesstrom-kande-ilska-och-hat-mot-henne
Vi kan se i tråden att det fortfarande pågår tankar om andra möjliga GM och jag har haft flera tänkbara olika kandidater - ibland HD och inte minst MH som verkar vara fylld av hämndbegär. Ibland har jag tänkt att det kan vara någon man som upplevt sig försmådd om han tolkat LW:s signaler fel och någon gång har även UW och största barnen figurerat i tankarna. Jag tror inte jag varit ensam om liknande tankar, men efter den långa utredningstiden kan jag inte tänka mig att man skulle ha missat att noggrant kontrollera andra möjliga GM:s förehavanden under mordkvällen. Jag tror inte åklagaren skulle ta risken att missa något och därför tror jag att det är rätt person som är häktad.
Hur mycket delaktighet HD har eller haft i det hela blir väldigt intressant att se. Jag har svårt att se att hon skulle ha varit helt ovetande. Både hon och SD har sannolikt varit avlyssnade och i deras samtal kan HD ha frontat honom där ett erkännande har framkommit? Om hon då inte har anmält detta till polisen direkt får de till att hon Skyddar brottsling eller anses Delaktig i mordet fast hon inte alls varit aktiv i handlingen? HD måste då stå till svars, vilket hon annars kan slippa som nära anhörig till SD. Jag vet inte, men jag hoppas fortfarande att misstanken mot henne beror på att hon suttit fast i SD:s manipulationer och att hon helt enkelt är oskyldig - även om hon hade skäl att hata LW.
----
571 dagar sen L*ena mördades
Den misstänkte SD har varit inlåst i 102 dagar.
Han har fått ta del av flera tusentals sidor med bland annat förhör, teknisk utredning och beslagsprotokoll.
I materialet ingår flera timmars ljudinspelningar av samtal.
Åkl inväntar svar från NFC och ytterligare förhör kan bli aktuellt.
Åtal ska vara väckt senast 19 december.
Åkl har begärt åtalsförlängning 3 ggr. Den häktade SD motsatte sig inte fortsatt häktning vid de två senaste förlängningarna, men han begärde via sin advokat Ingvar Backman (IB) att fler saker skulle undersökas vid den 2:a förlängningen.
Personutredning och en P7:a har gjorts på SD. Han ansågs inte ha någon allvarlig psykisk störning.
Den andra misstänkta Hann* Davidss*n (HD), SD:s exfru, som släpptes 6/9 efter en utredningshäktning är fortsatt Skäligen misstänkt för inblandning i mordet.