2019-12-08, 00:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I mycket liten omfattning i så fall, nu kryllar det av meningar som kryddats med detta ord, räkna på FB i någon valfri avdelning!

I samma omfattning, men då fanns inte internet.
Citera
2019-12-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I samma omfattning, men då fanns inte internet.
Inte ett ord som flöt in här och där under skoltiden i alla fall, är kring 50 år sen!
Citera
2019-12-08, 00:40
Medlem
ElIzzards avatar
Spendera används felaktigt när man t.ex. säger att man skall spendera sin semester eller spendera tid, tillbringa är däremot korrekt i dessa fall. Man kan däremot spendera pengar (om man har några).
Citera
2019-12-08, 00:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Fast just begreppet MGN syftar nämnaren, dvs talet som står under bråkstrecket, vilket alltså är större än de andra nämnarna. När politiker använder begreppet MGN så menar de istället snittet av två mängder, syftande på den största delmängd som representerar två parters gemensamma intresse. Och då borde de använda ordet "snitt" istället för MGN.

Nej, du har helt missuppfattat. De menar precis vad uttrycket betyder. Om flera olika politiska partier ska göra upp om något gemensamt kommer de att få mer att utgå ifrån tillsammans, men mindre som verkligen kommer med för vart och ett av partierna.
Citera
2019-12-08, 00:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte ett ord som flöt in här och där under skoltiden i alla fall, är kring 50 år sen!

Jodå det var otroligt populärt runt 1970-1972.
Citera
2019-12-08, 00:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Spendera används felaktigt när man t.ex. säger att man skall spendera sin semester eller spendera tid, tillbringa är däremot korrekt i dessa fall. Man kan däremot spendera pengar (om man har några).

http://www.isof.se/sprak/sprakradgivning/frageladan.html?url=-27634753%2Fcgi-bin%2Fsrfl%2Fvisasvar.py%3Fsok%3Dspendera%26svar%3 D26957&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea

https://www.sprakbruk.fi/-/spendera-tid
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-12-08 kl. 00:46.
Citera
2019-12-08, 00:46
Medlem
Citat:
Jodå det var otroligt populärt runt 1970-1972.
Fanns garanterat inte med i mitt vokabulär då i alla fall.
Skulle vare sig då eller nu ens drömma om att använda det som förstärkare i en skriven text, finns så mycket andra ord som passar bättre.
Undrar om vad det skulle rendera i för kommentar i en skoluppsats...
Citera
2019-12-08, 00:53
Medlem
Lökigt. Förut betydde det slappt, behövdes ingen ansträngning. "Jobbet som badvakt var aslökigt, jag käkade glass mest".
"Var det jobbigt i lumpen? Nej, jag var malaj, så jag låg mest och lökade".

Sedan bastardiserades det totalt ngn gång på 90-talet och lökig blev svettig, illaluktande.
"Fan vad lökig den killen är, han stinker ju"
Citera
2019-12-08, 00:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fanns garanterat inte med i mitt vokabulär då i alla fall.
Skulle vare sig då eller nu ens drömma om att använda det som förstärkare i en skriven text, finns så mycket andra ord som passar bättre.
Undrar om vad det skulle rendera i för kommentar i en skoluppsats...

Min vokabulär, om vi nu ska irritera oss på felaktig användning.

Vad du använde eller inte använde förändrar inte det faktum att det förekom flitigt under den tid jag anger.
Citera
2019-12-08, 00:56
Medlem
Citat:
Min vokabulär, om vi nu ska irritera oss på felaktig användning.

Vad du använde eller inte använde förändrar inte det faktum att det förekom flitigt under den tid jag anger.
Rätt så, "min" skall det vara!

Men oavsett användningsfrekvens anser jag att ordet borde fastna i någon form av censurfilter på ställen som Flashback!
Senast redigerad av Nordiad 2019-12-08 kl. 01:00.
Citera
2019-12-08, 00:59
Medlem
Citat:
Nej, du har helt missuppfattat. De menar precis vad uttrycket betyder. Om flera olika politiska partier ska göra upp om något gemensamt kommer de att få mer att utgå ifrån tillsammans, men mindre som verkligen kommer med för vart och ett av partierna.
Vill det ena partiet sänka skatten och det andra partiet höja skatten, så innehåller minsta gemensamma nämnaren både sänkt och höjd skatt. Men det duger knappast som gemensamt förslag. Precis som du antyder så plockar man bort de delar man inte är överens om och har kvar det man faktiskt har gemensamt.

Kanske dags att plocka fram matteboken?
Citera
2019-12-08, 01:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vill det ena partiet sänka skatten och det andra partiet höja skatten, så innehåller minsta gemensamma nämnaren både sänkt och höjd skatt. Men det duger knappast som gemensamt förslag. Precis som du antyder så plockar man bort de delar man inte är överens om och har kvar det man faktiskt har gemensamt.

Du fattar alltså inte. Om ett parti själv ska driva igenom något utan att ha majoritet så behöver de stöd. Då har deras 20 punkter plötsligt blivit ytterligare 20 punkter eftersom det andra partiet också vill ha sin vilja igenom. Dock får de båda stryka 10 var och får enas om 20 tillsammans.

Citat:
Kanske dags att plocka fram matteboken?

Du bör kanske acceptera att 1/3 > 1/4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in