2019-12-07, 23:01
Medlem
Som rubriken säger, det finns ord som har olika betydelser och den aktuella betydelsen framgår av sammanhanget, exempelvis ordet ”bestrida”, med sådana uppstår sällan problem så länge inte ordet är ryckt ur sitt sammanhang, att bestrida kostnaden för något är i stort sett det motsatta jämfört med att bestrida fakturan på samma kostnad.

Värre är allehanda ord som lagts in i språket och oftast inte passar där alls, de har då inte mycket med sin normala betydelse att göra, här har vi som första exempel ordet ”sjuk”, jag ser det ordet som en form av hälsotillstånd som dessutom är föga önskvärt. Nu har ordet ifråga i stor utsträckning fått göra tjänst som förstärkare, antingen separat eller som förled, har svårt att se kopplingen eller nyttan, finns bättre ord att välja. Samma fenomen har drabbat ordet ”skit”, används av vissa i både positiv och negativ bemärkelse som beskrivning, förled eller ibland som namn på saker. Ser inte heller nyttan med bruket som uppstått av detta ord. Vad värre är, ej sällan kryddas texter med dessa ord så att det återkommer flera gånger i samma stycke.

Nu har vi dessutom ord som ”själv” som åtskilliga fått för sig är helt synonymt med ”ensam”. Som orden ovan så ger sammanhanget betydelsen ibland, men ibland är det inte säkert om den som säger ”själv” menar det eller egentligen avser ”ensam”.

Vi börjar med enbart dessa ord, någon som har idéer om hur dessa fenomen uppstått och vad som bör göras för att undvika det?
Citera
2019-12-07, 23:12
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
"Chicken race", det överanvända begreppet under nyhetsbevakningen efter valet 2018.
Jesper Röndahl summerar det bra: https://youtu.be/YI7igC9CKjM

Här på Flashback uppmålas ofta "liberalism" som något det inte är.

Även "propaganda" har fått en väl negativ bemärkelse relaterat till manipulation och hjärntvätt. Egentligen innebär propagera förenklat att underblåsa och det kan både vara baserat på osanning eller på fakta.
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2019-12-07 kl. 23:37.
Citera
2019-12-07, 23:18
Medlem
Lovordade har tidligen bastardiserats till att betyda lovade(!). Gissningsvis av blattar som tror att lovorda är en finare variant av lova.

Följande citat från Greekazo fanns i dagen Expressen:
”TV4 lovordade mitt team att det aldrig skulle bli så när vi bokade detta, utan att fokus skulle var helt på musiken”,
Citera
2019-12-07, 23:25
Medlem
arcsins avatar
Internettroll, som i dagens samhälle fått betydelsen "av Ryssland avlönad person som arbetar med att sprida desinformation". Grundbetydelsen är "person som genom lögner retar upp andra på internet för skojs skull".

Betydelsen försköts kring 2017 skulle jag gissa, när 70-talistjournalisterna upptäckte memekulturen.
Citera
2019-12-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Internettroll, som i dagens samhälle fått betydelsen "av Ryssland avlönad person som arbetar med att sprida desinformation". Grundbetydelsen är "person som genom lögner retar upp andra på internet för skojs skull".

Betydelsen försköts kring 2017 skulle jag gissa, när 70-talistjournalisterna upptäckte memekulturen.
Ja fast ännu mer fel så kallas alla hatiska och kränkande personer som kommenterar för troll. Även om desinformatörer inte egentligen är troll (även om det ligger nåt i det i och med att de inte är uppriktiga i sina kommentarer utan kommenterar för att få en reaktion likt ett troll) så är det ännu mer fel att kalla näthatare (som har ett uppriktigthat) för troll.
Citera
2019-12-07, 23:44
Medlem
Hemsk och hemlig är båda böjningar av ordet hem (som hemma), men har glidit i betydelse genom århundradena.

Ett modernare påfund är "minsta gemensamma nämnare" som ofta används av matematiskt imbecilla politiker. Alla som klarat grundskolematematiken torde veta att den minsta gemensamma nämnaren är större än de enskilda nämnarna, medan man i politiken menar något som är mindre.
Citera
2019-12-07, 23:45
Medlem
Citat:

Här tangerar betydelserna varandra något, inget säger väl egentligen att ett troll skall vara det som ni angav som ursprungsbetydelse heller, med "internet" som förled blir det dock tydligare, men oftast talas enbart om just "troll".
Citera
2019-12-07, 23:47
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ja fast ännu mer fel så kallas alla hatiska och kränkande personer som kommenterar för troll. Även om desinformatörer inte egentligen är troll (även om det ligger nåt i det i och med att de inte är uppriktiga i sina kommentarer utan kommenterar för att få en reaktion likt ett troll) så är det ännu mer fel att kalla näthatare (som har ett uppriktigthat) för troll.
Näthatare är ett mycket bättre ord. Troll har inget med hat att göra. De bara jävlas för att det är kul och för att folk är så lättlurade.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Här tangerar betydelserna varandra något, inget säger väl egentligen att ett troll skall vara det som ni angav som ursprungsbetydelse heller, med "internet" som förled blir det dock tydligare, men oftast talas enbart om just "troll".
Jag har aldrig sett någon använda "troll" om någon som inte använder sig av internet. Kan man vara ett troll per post?
Citera
2019-12-07, 23:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hemsk och hemlig är båda böjningar av ordet hem (som hemma), men har glidit i betydelse genom århundradena.

Ett modernare påfund är "minsta gemensamma nämnare" som ofta används av matematiskt imbecilla politiker. Alla som klarat grundskolematematiken torde veta att den minsta gemensamma nämnaren är större än de enskilda nämnarna, medan man i politiken menar något som är mindre.

Så enligt dig är minsta alltså större? Du ser ingen motsättning i ditt resonemang? Det är väl fullständigt logiskt att med minsta mena något som är mindre.
Citera
2019-12-07, 23:49
Medlem
Det finns som bekant åtskilliga ord som antingen förvanskats eller lagts in i andra betydelser, men för att hålla sig till de jag var inne på i trådstarten så är ändå ordet "skit" i alla möjliga (samt omöjliga) sammanhang det som ser mest illa ut. Får för mig att det oftast används av de vilka har brister i det egna lagret av ord, de tycker att detta nu nyss nämnda ordet kan ersätta åtskilliga andra.
Citera
2019-12-07, 23:51
Medlem
Citat:
Näthatare är ett mycket bättre ord. Troll har inget med hat att göra. De bara jävlas för att det är kul och för att folk är så lättlurade.

Jag har aldrig sett någon använda "troll" om någon som inte använder sig av internet. Kan man vara ett troll per post?
Troll som i trolldom, och i uttryck som "tomtar och troll". Troll ansågs ju vara något väsen som fanns i skogarna en gång i tiden.
Citera
2019-12-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu har vi dessutom ord som ”själv” som åtskilliga fått för sig är helt synonymt med ”ensam”. Som orden ovan så ger sammanhanget betydelsen ibland, men ibland är det inte säkert om den som säger ”själv” menar det eller egentligen avser ”ensam”.

Det här med att använda ordet "själv" i stället för "ensam" kan jag inte förstå. Man bor själv och handlar själv, som om nån annan annars sku fixa det i ens ställe...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in