Citat:
Ursprungligen postat av
Gagna
Har förklarat det redan i tråden om du hade hängt med.
Det var Otto/Di*nas EGNA ord, jag bara framförde vad h*n skrev på sin fb.
Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Jag har inte hittat information någonstans om att Otto/Diana påstår att hen suttit häktad i två dagar.
Dessutom blir man inte häktad dag ett, utan det ska enligt regelboken gå i ordningen:
1. Gripande
2. Anhållande
3. Häktning
Det jag fått till mig är att hen suttit i förhör två dagar. Vilket kan innebära att hen helt frivilligt har kommit in till förhör, sedan åkt hem, och återkommit nästa dag för fortsatt förhör.
Man kan också bli "hämtad till förhör", utan att något "gripande" sker. Det kan vara det egentliga "steg 1" i din lista. Jmfr Lisa Holm-fallet, där de misstänkta först blev "hämtade till förhör".
Men hur som helst kan den som blir hämtad, gripen, anhållen eller bara åker dit frivilligt själv uttrycka detta som hen vill på lekmannavis. T.ex. att hen "suttit i förhör i två dagar" eller hur det nu uttrycktes. Knappast skulle hen säga sig vara "häktad", men man vet aldrig. "Anhållen" kan man möjligen få för sig att vara om man förhörs av polis, oavsett hur det byråkratiska ser ut. Men hade detta varit officiellt skulle det ha nått media.