2019-12-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Eller när "experter" sagt att partiet aldrig kan bli större än tio (?) %, underförstått pga att det inte finns fler inavlade epa-raggare etc än så.
Har även för mig att Arnstad sa att de inte kan komma över 15% eftersom det är övre gränsen för nyfascistiska partier. Så enligt kriterier han själv definierat kan SD omöjligen vara nyfascister, då de nu ligger över 20%.
2019-12-07, 09:56
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Eller när "experter" sagt att partiet aldrig kan bli större än tio (?) %, underförstått pga att det inte finns fler inavlade epa-raggare etc än så.

Är ju ingen expert men 20% har jag lutat mig mot som gräns för hur många korkskallar det finns i landet. Får flytta den till 25% nu då

Men vindarna vänder alltid. Minns paniken efter Wigh-skandalen.
2019-12-07, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Är ju ingen expert men 20% har jag lutat mig mot som gräns för hur många korkskallar det finns i landet. Får flytta den till 25% nu då

Paniken och det episkt stora tappet i opinionen som de ännu inte har återhämtat sig från, menar du?

Statsvetare benämner detta enorma hack i opinionskurvan som ”Bottenwighen”. Historiker har betecknat det som Åkessons ”Wigherloo”. Teologer har kallat det för SD:s ”Hannageddon”.

SD har aldrig nått tvåsiffrigt sedan dess.
2019-12-07, 10:22
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Märkligt, min gräns på korkskallar ligger på 45% men otroligt nog är den fortfarande på 75%.

Fast egentligen är det inget konstigt alls då det finns betydligt fler korkskallar än det finns folk som orkar tänka själva och se vad som händer i samhället.

Varenda kommande opinionsundersökning skrämmer sossarna, glädjande för oss andra!
2019-12-07, 11:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Jag minns faktiskt varken någon panik, någon skandal & egentligen minns jag inte Wigh heller. Det är jag nog inte ensam om.
2019-12-07, 11:32
Medlem
Citat:

Hej Greta75!

Jag minns tiden när excesserna på den tiden i denna tråden var på samma nivå som de flesta OU är idag. Där jag gissade 25,21 procent för SD i valet 2018. Något som jag skäms för. Och dessutom bad om ursäkt för dagen efter.

Men.

Nya tider , strålande tider. Jag var enbart lite tidigt ute. Utan att veta om det!

Samtidigt påminner du om att OU och val är helt olika saker. Och att svensk inrikespolitik aldrig kan förutses. KDs fördubbling och efterföljande halvering är numera en ständig påminnelse om att det inte längre är som förut. Och ingen kan idag förutse OU om ett år. Och att enskilda frågor på kort tid kan få ett genomslag som aldrig förr.

Har du tänkt på en sak? Antalet korkskallar verkar minska med tiden. Det är därför SD ständigt ökar, samtidigt som det vänsterblivna S ständigt minskar och verkar bli marginaliserade.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-07 kl. 11:53.
2019-12-07, 11:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Man skall vara litet försiktig här. SD befinner sig (observerat, bedömt) på en resa genom "korkskalleträsket" och mognar som parti. Man behöver alls icke sympatisera med SD för att inse att SD av idag är ett annorlunda parti än 1995 (för att inte tala om 1988). Detta beror dels på en organisk förändring (Janssons och Åkessons "utrensningar"), dels på ett väljartryck och att fler "vanliga människor" (dvs, folk utan bomberjackor i längst in garderoben) blir inblandade i verksamheten.
2019-12-07, 11:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Intressant att du nu tar upp detta med vilken "gräns" eller vilket "tak" SD har.

För några dagar sedan ställde jag just den frågan i Expressens chatt med Viktor Barth-Kron, tidningens nye politiske kommentator.

Citat:
Min fråga:

"Hur högt kan SD nå egentligen? Man (t ex Sifo, Novus och andra) talade för några år sedan om ett 'tak' på 5%, 8%, 15% och 20%. Mer väljare kunde SD absolut inte attrahera enligt experterna. Detta tak verkar dock höjas med jämna mellanrum. Blir det inte lite fånigt att prata om "tak" när det visat sig stämma så illa i verkligheten? Kan SD nå 30% i valet 2022 eller 2026? Någon tanke?"

Viktor Barth-Krons Svar:

"Det är en vanlig fråga. Jag brukar säga att SD kan nå 100 procent – det enda som krävs är att röstberättigade lägger deras valsedel i ett kuvert i en låda. Att spå in i den politiska framtiden är otroligt svårt, som du själv är inne på har de flesta som försökt misslyckats. Jag drar mig för det.

Däremot kan man försöka söka potential i de data som finns. Expressen publicerade i går en mätning från Sifo där 32 procent uppgav sig ha något slags förtroende för Jimmie Åkesson. Det borde indikera att dagslägets "tak" ligger en bra bit över 22,6 procent (SCB)."

Barth-Kron anser alltså att opinionsinstitutens undersökningar, i det senaste fallet Sifo, visar att taket för SD i dagsläget ligger kring 32%.

Med andra ord är detta prat om s k "tak" och ditt snack om hur många "korkskallar det finns" rätt meningslöst eftersom denna s k gräns eller tak är färskvara. Om man vill prata i dessa termer då finns det ett dagsläge i taket för hur många som kan tänkas rösta på SD.

Dessutom intervjuades chefen för opinionsanalys på Demoskop, Peter Santesson, om detta i Aftonbladet Morgon igår. Titta gärna på videon och speciellt från 1:58 och framåt. Han säger bland annat:

Citat:
"Man får ju ofta frågan: 'Var är det där taket någonstans?'... taket tenderar att flytta sig ju större partiet blir... det är en spektakulär ökning... men SD breddas ju. Den här gamla bilden av att det är starkt koncentrerat till män och starkt koncentrerat till de lägre utbildningarna, det stämmer allt mindre. Sverigedemokraterna är ett mycket stort parti idag. Och ju större de blir desto mer genomsnittliga blir ju SD-väljarna också."

(Min understrykning ovan)

https://www.aftonbladet.se/tv/a/303339/opinionschefen-blodningen-till-sd-borjar-bromsas-upp

Så din gissning på först 20% och nu uppdaterade 25% bör snarast justeras upp till runt 35% i dagsläget. Det är i de trakterna SD:s nuvarande tak ligger enligt de som bäst kan detta med SD och deras potential att växa.
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-07 kl. 12:24. Anledning: Rättelse, stavfel, grammatik
2019-12-07, 12:51
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12514694

Ca 6.40 in på klippet.

Inte sett någon nyhetsartikel kring detta men VÄLDIGT intressant och spännande utveckling:

Här är partiledaren som folk helst äter julbord med

20% Jimmie Åkesson - populärast bland männen
19% Stefan Löfven - populärast bland kvinnor *suck*
18% EBT
16% Sjöstedt - populärast bland ungdomar (jag blir rädd på riktigt)
10% Lööf
6% Kristersson (!!!)
4% Sabuni
3% Lövin
1% Bolund

Helt galet vilka intressanta siffror. Jimmie Åkesson börjar verkligen bli folkkär. Vilken otrolig resa från vara mest hatad till bland den mest folkliga och älskad.

Som jag skrev tidigare i tråden, Kristersson ligger riktigt illa till om han placerar sig här i skalan. Blir nog ingen jättestor EBT effekt ändå.

Klimatalarmisterna är mest hatade

Tankar kring detta?
2019-12-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12514694

Ca 6.40 in på klippet.

Inte sett någon nyhetsartikel kring detta men VÄLDIGT intressant och spännande utveckling:

Här är partiledaren som folk helst äter julbord med

20% Jimmie Åkesson - populärast bland männen
19% Stefan Löfven - populärast bland kvinnor *suck*
18% EBT
16% Sjöstedt - populärast bland ungdomar (jag blir rädd på riktigt)
10% Lööf
6% Kristersson (!!!)
4% Sabuni
3% Lövin
1% Bolund

Helt galet vilka intressanta siffror. Jimmie Åkesson börjar verkligen bli folkkär. Vilken otrolig resa från vara mest hatad till bland den mest folkliga och älskad.

Som jag skrev tidigare i tråden, Kristersson ligger riktigt illa till om han placerar sig här i skalan. Blir nog ingen jättestor EBT effekt ändå.

Klimatalarmisterna är mest hatade

Tankar kring detta?
Som jag skrivit tidigare. Som ligger i linje med det du skriver.

SD får aldrig bli ett Gretarderat parti. Eller parti som vill tillfredsställa alla och bli menlösa. Då är man körda.

Det är enbart en fråga som styr alla andra frågor. Utan att den frågan blir löst kan de andra frågorna inte lösas. Det är inte svårare än så.
2019-12-07, 13:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Intressant att du nu tar upp detta med vilken "gräns" eller vilket "tak" SD har.

För några dagar sedan ställde jag just den frågan i Expressens chatt med Viktor Barth-Kron, tidningens nye politiske kommentator.

Barth-Kron anser alltså att opinionsinstitutens undersökningar, i det senaste fallet Sifo, visar att taket för SD i dagsläget ligger kring 32%.

Med andra ord är detta prat om s k "tak" och ditt snack om hur många "korkskallar det finns" rätt meningslöst eftersom denna s k gräns eller tak är färskvara. Om man vill prata i dessa termer då finns det ett dagsläge i taket för hur många som kan tänkas rösta på SD.

Dessutom intervjuades chefen för opinionsanalys på Demoskop, Peter Santesson, om detta i Aftonbladet Morgon igår. Titta gärna på videon och speciellt från 1:58 och framåt. Han säger bland annat:

https://www.aftonbladet.se/tv/a/303339/opinionschefen-blodningen-till-sd-borjar-bromsas-upp

Så din gissning på först 20% och nu uppdaterade 25% bör snarast justeras upp till runt 35% i dagsläget. Det är i de trakterna SD:s nuvarande tak ligger enligt de som bäst kan detta med SD och deras potential att växa.

Ja alltså majoriteten av väljarna tycker ju som SD i deras huvudfråga. Och säkert 70 till 80 procent är evigt trötta på SD som korkskallarnas parti. Och brunsmetningen fungerar bara för att hålla ihop vänstern och miljöpartiet.

Jag menar att SD mycket väl kan nå över 30 procent i en opinionsundersökningen (ej val) på grund av den sociala stigmatiseringen som drivs av media och etablissemanget. I dagsläget är dessa procent givetvis inte rimliga, men däremot i en valutakris, räntehöjningar och en välfärd som ser ut att upphöra. Media och etablissemanget kan inte ge avkall på stigmatiseringen vilket då hetsar väljarna till att bli riktigt förbannade. Såsom brukligt i en mobbingsituation flyttar man helt enkelt mobbaren om offret anses vara värdefull och, det lär ju så stor del av väljarkåren vara i och med att de är de som bidrar.

SD:s styrka gent emot vänstern och media är således att SD företräder just den grupp som arbetar och ser till att skatten kommer in. S minskar för att man övergett arbetarklassen till förmån för trasproletariatet, en klass som Marx avskydde. Man mycket väl var sosse ideologiskt och marxist men rösta SD.
2019-12-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Konstigt svar du fick av Viktor Barth-Kron. Man kan självklart rösta på SD utan att ha förtroende för partiledaren. Jag har t.ex. alltid haft lågt förtroende Åkesson men röstat SD ändå utom när jag röstat AfS.

En mer träffsäker uppskattning av taket är att titta på siffran för de som anser att SD har bäst invandringspolitik. Om du inte tycker SD är bäst på invandring så röstar du inte på partiet. Där har du taket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in