Citat:
Ursprungligen postat av
vinterfjord
Det verkar konstigt att PU skulle haka på ett journalistspår och "hitta" eller "lösa" eller "presentera en lösning".
Tänk om alla ca 1000 poliser i PU har missat SE och sedan hittar journalister på en okänd tidning rätt GM.
Det skulle ställa till nya problem. Man måste fortfarande förklara hur SE kunnat veta att LOP skulle komma förbi och dessutom ha motiv+vapen att döda innan semestern. Nej den gubben går inte.
KP har just nu världens svåraste jobb. Dessa uppdrag har han: 1 släcka allt intresse om MOP en gång för alla. 2 Ge en lösning som gör att folket kan sova tryggt om natten. Inte ens Ingvar Carlsson kunde sova tryggt om natten. 3 Behålla sin egen heder, dvs slippa bli en historisk figur synonym med lögnhals.
Precis. Så gör man för att begrava obehagliga sanningar för gott.
Man tillsätter en förundersökningsledare som ser ut som Emil i Lönneberga och ger intryck av att vara lugn, pålitlighet och integritet förkroppsligad. Man förbereder folket på att man kommer att kunna presentera en lösning innan 2026 vilket händelsevis sammanfaller med det år då sekretessen normalt hävs. Skådespelet fortsätter.
Med det menar jag inte nödvändigtvis att Petersson är opålitlig. Det är starka krafter i rörelse här och den som betvivlar det kan begrunda att Inga-Britt Ahlenius beskriver det som institutionernas sammanbrott och att det svenska statsskicket sattes ur spel. En erfaren och högintelligent person vars integritet är odiskutabel beskriver arbetet som en ögonöppnare.
"Jag insåg att världen är mycket ondare än jag föreställt mig."