Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-30, 21:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Precis.
Det jag kan tillägga är att en kula som beter sig så bör vara betydligt dödligare än en som gått som en pil genom kroppen.
Frågan är om det fanns en sådan tanke bakom valet av kula?

Ja en sådan tanke kan säkert ha funnits. Jag ser det överhuvudtaget som att GM visste precis vad han sysslade med. Det var en avrättning. Ett mycket exakt placerat skott. Med ett vapen som kunde passera igenom en skottsäker väst. Från 10-30 cm avstånd.

Att han var försvunnen på 1 minut är därför inte förvånande. Att han är försvunnen efter 34 år är inte heller förvånande.

Om PU kan hitta mordvapnet kommer saken i ett nytt läge förstås. Annars är det nog tyvärr kört. Jag har alltid befarat att GM inte var svensk och att han lämnade landet samma kväll/natt. Mordvapnet borta för alltid med andra ord. Hemska tanke.
Citera
2020-01-30, 21:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag trodde också att det var ett bevis på att GM sköt med sin högra hand, Men Olof var vriden mot Sveavägen, därför blev det i en svag vinkel från höger till vänster genom kroppen.

Olof vrider sig eller blir dragen åt höger, när GM med sin höger hand tar tag i Olofs höger axel.

Vincent Lange fann att Olof vrider sig åt höger, men förstod inte varför.

källa: https://ibb.co/TwmLjSQ

Förstår inte. Om GM sköt med vänster hand gick väl skottet från vänster till höger? Oavsett om Palme vred överkroppen åt höger eller inte. Kulan gick alltså in någon cm till höger om rockens mittsöm och lämnade kroppen någon cm till vänster om ingångshålet. Ett skott från höger till vänster. In mot Tunnelgatan.
Citera
2020-01-30, 21:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Nej, men PU sitter nu med information, som 100% kan knyta vapnet till träning.

Ja, otränade skjuter magnum med två händer på grund av problem med rekylen.

Jag förstår att detta kan verka lite motsägelsefullt, men du saknar en pusselbit jag kan inte ge dig.

Christer Andersson: "Det ska ju finnas en beviskedja med olika länkar. Dels Palmes kropp, dels kulan, dels mordvapnet och dels gärningsmannen."

källa: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9908/11/palmemordet.html

Återigen?

"...PU sitter nu med information, som 100% kan knyta vapnet till träning".

Vilket vapen är mordvapnet, vilken träning, vem kan kopplas till vapnet, hur kan du veta det etc?

Du låter så tvärsäker att man undrar om du sitter med i PU. Annars blir ju det här återigen bara spekulationer.
Citera
2020-01-30, 22:18
Medlem
Citat:
Jag sa att du saknar en pusselbit när det gäller mordvapnet, inte att det är en definitiv pusselbit. Det finns också andra tekniska bevis som du inte känner till, som Lange och dom andra missat.

På samma sätt som han "säger sig ha mött Palme vid La Carteriebutiken" (GMP s. 97) säger han sig ha haft en salomon ryggsäck på ryggen. Vet inte vad han hade i den under valningen?

Det är inte lätt att se huvudet, halsen och ryggtavlan i den bilden, du nämner.

källa: https://ibb.co/PNZj8NG

frågor? Varför frågar polisen och journalister misstänkta mördare om de mördade Olof Palme ? är det så att man tror GM ska säga, ja?

Så du vet vilka saker spaningsledningen har missat, det verkar som du vet mer än alla andra personer när det gäller Palmemordet.
Den som mördade OP vet också mer än alla andra , frågan är om gm sittter på Flashback och skriver om det?
Citera
2020-01-30, 22:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Förstår inte. Om GM sköt med vänster hand gick väl skottet från vänster till höger? Oavsett om Palme vred överkroppen åt höger eller inte. Kulan gick alltså in någon cm till höger om rockens mittsöm och lämnade kroppen någon cm till vänster om ingångshålet. Ett skott från höger till vänster. In mot Tunnelgatan.

Från höger till vänster genom kroppen och snett mot Sveavägen

https://ibb.co/cCT1dCP
Senast redigerad av 299792458 2020-01-30 kl. 22:31.
Citera
2020-01-30, 22:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Från höger till vänster genom kroppen och snett mot Sveavägen

https://ibb.co/cCT1dCP

Fina bilder, tillverkar du dem själv? Riktigt skickligt. Jag förstår nu hur du menar.

I sakfrågan finns dock ännu ett problem med din teori och det är Palmekulan som hittades vid tunnelbanenedgången, eller hur?

Den tekniska undersökningen av kulan visade att den passerat genom just OP:s kropp. Det fanns fragment från hans kläder på kulan om jag minns rätt. Hur kunde kulan hamna där om skytten avlossade skottet ut mot Sveavägen?

Jag är tack och lov ingen polistekniker.
Citera
2020-01-30, 22:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Så du vet vilka saker spaningsledningen har missat, det verkar som du vet mer än alla andra personer när det gäller Palmemordet.
Den som mördade OP vet också mer än alla andra , frågan är om gm sittter på Flashback och skriver om det?
Har inte du förstått att den dåvarande spaningsledningen har missat något, eftersom mördaren ännu inte är identifierad ?

Ja jag har en ganska klar uppfattning om vad som hände, det är därför jag säger vad jag säger.

Tror inte GM vill uttala sig i TV, radio, tidningar och internet. Han är ingen Engström, Pettersson eller Andersson.
Citera
2020-01-30, 23:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Har inte du förstått att den dåvarande spaningsledningen har missat något, eftersom mördaren ännu inte är identifierad ?

Ja jag har en ganska klar uppfattning om vad som hände, det är därför jag säger vad jag säger.

Tror inte GM vill uttala sig i TV, radio, tidningar och internet. Han är ingen Engström, Pettersson eller Andersson.

Vi kan vara helt överens om två saker:

1) De tidigare spaningsledningarna har missat GM.
2) GM uttalar sig inte i medierna.

Återstår den viktiga frågan - vem är GM? Du vet?
Citera
2020-01-30, 23:06
Medlem
Citat:

Man kan ju tänka sig lite olika alternativ

1: Du vill driva med tråden för du tycker det är roligt
2: Du anser dig ha någon specifik information men vill inte hålla tyst med det utan skriver lite gåtfulla inlägg istället
3: Du hyser någon form av agg mot NF och vill därför misskreditera hono4
4: Du vill av någon anledning störa trådens diskussoner med lite felaktig information.
5: Du är själv gm och vill skriva här bara för att visa att du kan och att du hållit dig undan i 34 år.
Senast redigerad av Sumer 2020-01-30 kl. 23:38.
Citera
2020-01-30, 23:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fina bilder, tillverkar du dem själv? Riktigt skickligt. Jag förstår nu hur du menar.

I sakfrågan finns dock ännu ett problem med din teori och det är Palmekulan som hittades vid tunnelbanenedgången, eller hur?

Den tekniska undersökningen av kulan visade att den passerat genom just OP:s kropp. Det fanns fragment från hans kläder på kulan om jag minns rätt. Hur kunde kulan hamna där om skytten avlossade skottet ut mot Sveavägen?

Jag är tack och lov ingen polistekniker.
Kulorna går snett mot Sveavägen

källa: https://ibb.co/G3Fng4w

Det är bara någon som sparkar den ena kulan bakom en betong pelare.

Vad jag inte kan förstå är att den dåvarande spaningsledningen inte resonerande kring varför kulan som gick genom OPs kropp hamnade 5 meter främför OPs kropp och kulan som gick genom LPs kappa hamnade 40 meter bortom LP. Hur kunde de bara gå vidare utan att utreda det ?

https://www.youtube.com/watch?v=D28yLKhHtXw
Senast redigerad av 299792458 2020-01-30 kl. 23:31.
Citera
2020-01-31, 00:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Kulorna går snett mot Sveavägen

källa: https://ibb.co/G3Fng4w

Det är bara någon som sparkar den ena kulan bakom en betong pelare.

Vad jag inte kan förstå är att den dåvarande spaningsledningen inte resonerande kring varför kulan som gick genom OPs kropp hamnade 5 meter främför OPs kropp och kulan som gick genom LPs kappa hamnade 40 meter bortom LP. Hur kunde de bara gå vidare utan att utreda det ?

https://www.youtube.com/watch?v=D28yLKhHtXw

Jag håller med dig om att kulan vid pelaren/tunnelbanenedgången var mycket underligt placerad. Borde inte en revolverkula fara iväg rejält? Men jag vet inte som sagt.

Däremot finns det alltså ett problem och det gäller just den kulan. Den hade bevisligen passerat genom Palmes kropp visade den rättstekniska undersökningen. Den låg alltså vid pelaren.

Om Palme skjutits på det sätt du beskriver så kan den kulan aldrig ha hamnat så nära mpl. Då bör den ju ha flugit all världens väg. Då kan inte någon ha sparkat till den vid mpl.

Eller hur?
Citera
2020-01-31, 00:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kan ju tänka sig lite olika alternativ

1: Du vill driva med tråden för du tycker det är roligt
2: Du anser dig ha någon specifik information men vill inte hålla tyst med det utan skriver lite gåtfulla inlägg istället
3: Du hyser någon form av agg mot NF och vill därför misskreditera hono4
4: Du vill av någon anledning störa trådens diskussoner med lite felaktig information.
5: Du är själv gm och vill skriva här bara för att visa att du kan och att du hållit dig undan i 34 år.

Outgrundliga äro herrans vägar. Skämt åsido vill jag lägga till en punkt 6.

Siffrorna vet inte men har en egen teori om hur det gick till och om vem som är GM.

Eftersom vi inte får några svar på våra frågor så får vi väl under tiden utgå ifrån att allt är spekulationer.

Det enda sättet att avgöra om vi behöver bry oss om detta är att siffrorna redovisar det han säger sig veta. SGDF påpekade att den som vet vem som mördade Palme knappast sitter och skriver en massa inlägg på Flashback.

Nej, fram med bevisen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in