Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Det kan jag tänka mig, men varför kommer det inte ske? För att de inte får bygga en moske eller för att de inte vill pröjsa för sin moske?
Som sagt tycker jag det är fel, men det intressanta är att Åland tydligen vill ha fler flyktingar. Varför vill man det ifall man nu i praktiken förbjuder islam? Det tycker jag inte går riktigt ihop.
Eftersom Åland är enspråkigt svenskt främjas inte Moske´bygge, om muslimerna inte tänker be på svenska förstås. Det gäller inte bara språket ,även Åländskt kulturarv skyddas i grundlagen. Moskeer ingår inte i kulturarvet.
Dessutom skulle Ålänningar aldrig gå med på ett Moske´bygge.
Allt detta tillsammans gör att det inte kommer ske.
Muslimer får be hemma,eller i sitt garage och kalla det Moske´,men att bygga en Moske´så bör den byggnaden/platsen vara svensk som Åländska lagen är för andra platser,byggnader, företag, föreningar m.m.
Det handlar inte om pengar. Varken staten eller mussarna kan bygga en moske´ för detta strider mot Åländska grundlagen
Åland tar inte emot en stor andel kvotflyktingar (ca. 15-20 personer vart 3e-5e år). Vissa politiker vill gärna att Åland ska ta emot fler.
Det finns ingen flyktingförläggning på Åland.
Åland har motsvarighet till SD som heter Ålands Demokrati (ÅD) i regeringen. Får de säga sitt,så blir det inte några massor som kommer till Åland.
Kvotflyktingar har krav på sig. Vissa flyktingar kanske inte förväntat sig det,och blir missnöjda
edit; en Moske´på Åland skulle dessutom inte bara ha kraven på sig att vara svensk, utan också jämlik mellan kvinnor och män. Ålänningar (även politiker) skulle inte tillåta kvinnoförnedring öppet