2019-12-07, 02:46
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarmedagg
Kraftig byggd kan tyda på, muskulös, tjock, mullig.
Tjock kappa?
Hon såg allt uppifrån.
Bilderna på fb är från 2017 senaste bilden.
Mycket händer på 2 år.
Men det kvittar.
Det är han.

Det förblir än så länge ett mysterium för oss i tråden vem Gråkappan är. Förhoppningsvis vet polisen, alternativt så här de avfärdat uppgiften då det är svårt att minnas observationer man inte själv bedömer relevanta när man ser dem. Vittnet Susanne kan ändå vara trovärdig vad gäller när hon senast såg Emilia och hur hon var klädd. Hon är inte bara granne med Emila utan dessutom hennes faster. Emilia var viktig och välbekant för henne. Om Emilia hittades i de röd-rosa korta byxor Susanne såg, är det en trovärdig uppgift. Hon observerade Emilia en tidpunkt hon bedömer till kl 10-10.30 dagen vid försvinnandet. Emilias mobil stängs av efter kl 11.15 då den senast hade en aktivitet på mobilnätet.

Om hon observerat personen i grå kappa ett annat tillfälle sänker det inte hennes trovärdighet om detaljerna om Emilia stämmer. Den mänskliga hjärnan måste värdera och sålla bort irrelevant information för att vara normalfungerande. Allt från minnen, personliga erfarenheter, inlärda saker och mer därtill påverkar uppfattningen av vårt minne. Värderar vi allt vi ser som lika viktigt kan vi inte skilja en vägskylt som varnar för något från en skylt som visar kilopriset på äpplen en enskild vecka i en specifik butikskedja.

Susanne kan blanda ihop två tillfällen hon sett folk från sin balkong (som rökare går hon kanske ut 10-20 ggr/dygn) eller minnas Gråkappan från ett annat i tid närliggande tillfälle men ändå ha rätt i att Emilia hade sällskap.

Försök minnas hur pizzabagaren såg ut som tog betalt senast du köpte pizza. Minns du på riktigt ett vitt förkläde, eller är det din inre logiska bild av hur han bör varit klädd? Mest kollade du väl i din mobil innan de sade "Hawaii 85 kr tack". Är du stammis kan du defintivt noterat att han skaffat glasögon.

Ja, alla fattar poängen...minne är mer än minne, det är bilder din hjärna sållar så du kan fungera normalt och inte "OMG HADE GLÖMT VAD ETT STUP ÄR JAG FALLEEEEEER...."
Citera
2019-12-07, 02:51
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Såg hon allt uppifrån? Varifrån då?
Susanne rökte på sin balkong när hon såg Emilia och Gråkappan. Uppifrån är det svårare att bedöma någons längd. Referenspunkten är nog mest Emilias ca 175 cm, sen även cykeln. Vi vet inte hur nära de stod, bara att Susanne uppfattade att de hade sällskap.
Citera
2019-12-07, 02:52
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Susanne rökte på sin balkong när hon såg Emilia och Gråkappan. Uppifrån är det svårare att bedöma någons längd. Referenspunkten är nog mest Emilias ca 175 cm, sen även cykeln. Vi vet inte hur nära de stod, bara att Susanne uppfattade att de hade sällskap.

Jag ställde frågan till Kaviarmedagg.
Citera
2019-12-07, 02:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Polisen kallade ärendet människorov innan de hittat någon kropp eftersom Emilia var försvunnen utan någon skälig förklaring. Det är inte svårare än så och innebär inte att de fortfarande tror att hon förts bort någonstans innan mordet.
Nja, de benämnde ärendet som misstänkt människorov. Efter att kroppen hittades misstänkte de både mord och människorov. Först vid häktningsframställan försvann människorov som rubricering. Jag antar att det beror på, att bara en misstänkt finns och att det större brottet mord "konsumerar" (eller hur man nu säger) det mindre brottet människorov.
Citera
2019-12-07, 02:57
Medlem
taamids avatar
Citat:
Jag ställde frågan till Kaviarmedagg.
Oj ja, såklart, sorry, mina ursäkter
Citera
2019-12-07, 03:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Polisen kallade ärendet människorov innan de hittat någon kropp eftersom Emilia var försvunnen utan någon skälig förklaring. Det är inte svårare än så och innebär inte att de fortfarande tror att hon förts bort någonstans innan mordet.
Jag vet att du har bra koll, så jag måste fråga: Vad är det som gör att det går från bara en "försvunnen person" till "människorov"?
Citera
2019-12-07, 03:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarmedagg
Kraftig byggd kan tyda på, muskulös, tjock, mullig.
Tjock kappa?
Hon såg allt uppifrån.
Bilderna på fb är från 2017 senaste bilden.
Mycket händer på 2 år.
Men det kvittar.
Det är han.

Citat:

Vittnet bor på gatuplan (andra dörren från vänster). Jag ställer följdfrågor för att kontrollera trovärdigheten i påståenden som görs.
Citera
2019-12-07, 03:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Men vilka konstiga teorier folk har. Det är inte som på film att en hallick kör runt dem. Emilia hade eget körkort.
Återkallat.
Citera
2019-12-07, 03:14
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nja, de benämnde ärendet som misstänkt människorov. Efter att kroppen hittades misstänkte de både mord och människorov. Först vid häktningsframställan försvann människorov som rubricering. Jag antar att det beror på, att bara en misstänkt finns och att det större brottet mord "konsumerar" (eller hur man nu säger) det mindre brottet människorov.

Du har inte fel generellt sett, men du har fått korrekt förklaring till varför rubriceringen användes och sedan byttes ut till mord flera gånger av andra användare i tråden nu.

I det här fallet misstänker man inte att mordet föregicks av människorov. Tillfångatar jag dig och din vän i rent hypotetiskt slumpmässigt valt i 41 eller 53 timmar eller 3 veckor innan jag mördar dig med uppsåt och råkar döda din vän genom att mata denne med jordnötssmör och jag inte kände till din väns allergi, så kan jag (nog) bli åtalad även för människorov, fast i Sverige har vi inte en påföljd som adderar straffskalan på så grova brott så människorov+människorov+dråp+mord ger 83 år som i delstater i USA som dömer seriebrottslingar till 322 års fängelse.

Det är som du fått höra, brottet kräver en rubricering och när frivilligt försvinnande (inklusive självmord) inte var logiskt utan en brottsmisstanke fanns men hoppet inte är ute att finna den försvunne vid liv sätts på rutin "människorov" utan att just något måste tyda på en kidnappning och att BO är vid liv.
Citera
2019-12-07, 03:32
Medlem
taamids avatar
...människorov är bristen på sannolikhet att avsaknaden av någon, beror på att BO självmant håller sig undan, till ett hopp om att någon är vid liv då konkreta saker inte indikerar motsatsen.

Men det är också en bärande åtalspunkt i rubriceringen när någon postar "vi har din dotter, 10 mille i cash och ringer du snuten skär vi halsen av henne"

Och har mord föregåtts av människorov är det med i åtalet. Faller något på en teknikalitet när man ska bevisa dråp eller mord vill man förstås som minst kunna fälla för människorov eller brott mot griftefriden, vilket också är en vanlig åtalspunkt.
Citera
2019-12-07, 03:44
Medlem
rickeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Den här Otto/Dianna sitter o "festar" ser de ut som på sin Snap med någon man, hen verkar inte vara de minsta bekymrad över att hens bästa vän brutalt mördades och hittades för några dagar sen. De ligger en hund begraven här Flashback.

Precis min tanke =)
Citera
2019-12-07, 03:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
...människorov är bristen på sannolikhet att avsaknaden av någon, beror på att BO självmant håller sig undan, till ett hopp om att någon är vid liv då konkreta saker inte indikerar motsatsen.

Men det är också en bärande åtalspunkt i rubriceringen när någon postar "vi har din dotter, 10 mille i cash och ringer du snuten skär vi halsen av henne"

Och har mord föregåtts av människorov är det med i åtalet. Faller något på en teknikalitet när man ska bevisa dråp eller mord vill man förstås som minst kunna fälla för människorov eller brott mot griftefriden, vilket också är en vanlig åtalspunkt.
Ja, men åtal är något annat än häktning. Nu är MGM "på sannolika skäl" misstänkt för mord. Och de tycks ha rejält på fötterna då häktningen gick igenom utan krusiduller och även en p7:a utfärdades. Vad de vet om omständigheterna före mordet/dumpningen av kroppen etc. omgärdas av förundersökningssekretess. Vilka rubriceringar som kommer ifråga vid själva åtalet får vi avvakta och se. Det kan ju ta sin tid, men något säger mig att de har så pass mycket att detta inte kommer att bli någon långbänk. Kanske MGM rentav erkänner rätt snart. Killen mår nog garanterat inte så bra nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in