Citat:
Ursprungligen postat av
ercy
God Afton ungdomar! Ikväll kör vi igen.
Grupp A:
Inga-Britt Ahlenius & Peter Magnusson
Cecilia Hagen & Jonatan "Fuckup" Unge
Josefin Johansson & Johar Bendjelloul
Gruppvinnare: Jonatan Unge & Cecilia Hagen
Den sexfaldiga finalisten Cecilia har nu bytt ut sin parhäst Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren mot sin son som i succépodcasten Della Monde kallas för "Fuckup". Kombinationen journalist/Malmökomiker har visat sig lyckosam i tidigare konstellationer. Framgången för detta lag beror på hur många frågor som är kopplade till resmålet eller om produktionen kilar in populärkulturella frågor utan någon vidare som helst vidare koppling till staden.
Dom: Final
Lagets styrka: Sport.
Lagets svaghet: Att Jonatan Unge är, precis som han själv spekulerar i, en sämre version av sin mor med överlappande kunskapsområden.
Grupptvåa: Johar & Josefin
2018 års vinnare är just ett av de framgångsrika lagen som består av ett stycke Malmökomiker och ett stycke Journalist. Gick obesegrade för två år sedan men förlorade två matcher förra året och jag tyckte mig skönja viss irritation hos Johar när de låg under, speciellt i semin mot Erik & Kjell. Kan Johar hålla sina känslor i schack för att återerövra titeln?
Dom: Ut i kvarten mot Parisa & Gunnar.
Lagets styrka: Resor i mellanöstern.
Lagets svaghet: Ingen egentlig svaghet, men i mitt tycke håller Josefin allt för många och långa utläggningar som egentligen inte leder någonstans.
Jumbo: Peter Magnusson & Inga-Britt Ahlenius
Varför Peter Magnusson bjuds tillbaka in i tågkupén för en tredje gång är för mig en evig gåta. De två tidigare insatserna har båda slutat med att herren, helt på eget bevåg, misstolkat någon ledtråd och likt en hög amfetaminist dragit bort sitt lag ur tävlingen. 2015-16 åkte han ut på Southampton i en grupp som vanns av Epstein & Nordegren (!) och för två år sedan ryckte han bort sig igen på Quito. Kommer Inga-Britt Ahlenius kunna lugna ner honom från stressen och förmå honom att inte rycka? Så klart inte!
Dom: Ut i gruppen.
Lagets styrka: Inga-Britts dolda kunskapsresurser.
Lagets svaghet: Att Peter får ett tourettesanfall och rycker i nödbromsen för tredje året i rad, något som i sammanhanget får anses mycket troligt.
Är det samma Inga-Britt Ahlenius som var GD för riksrevisionen och fick sparken för att hon avslöjade en massa mygel och fusk i staten? -Om så, får jag nog glo på På spåret i så fall..
Ytterst skärpt kvinna!
(Lite på skämtsamt: Hon försökte hålla statsmakten på spåret, kan bli intressant om det blir på spåret igen, så att säga..)

(Om det är hon. Annars är väl programmet rätt okej ändå.)
Tips: När ni gissar, kolla om tåget går vänster- eller högertrafik. Sverige har vänstertrafik, kontinenten högertrafik, samt USA/Amerika. Brittiska kolonier samt Japan har som Sverige vänstertrafik). Bara ett litet tips i all välmening gällande järnväg.. Har sett en massa deltagare/tävlande "på spåret" som gissat fel, när det är självklart enbart genom att titta på vilken sida av spåren tågen kör att utesluta deras gissning).
Trodde aldrig jag skulle säga det, men saknar faktiskt Augustifamiljen.
(Ogillade dessa rätt länge, vet inte varför).