2019-11-12, 15:42
Medlem
Kontaktade tingsrätten, gick inte att få den mejlad då den är på så många sidor. Att hämta ut den skulle kosta 3088kr
Citera
2019-11-12, 21:21
Medlem
Finnas det inget annat sett att få ut FUPen utan att betala 3088kr. Det var ju väldigt dyrt.. Hur gör alla andra som delar sina FUPar som också har många sidor?
Citera
2019-11-12, 22:45
Medlem
Fupen hade 4 buntar sa dom. Hoppas någon kan lösa hela fupen hade vart otroligt tacksamt
Citera
2019-11-12, 23:29
Medlem
Jag håller med. Vore helt otroligt tacksamt om någon lyckas ordna fram de
Citera
2019-11-14, 10:08
Medlem
Jag fick som svar när jag ringer att det skulle kostar 2600kronor. Konstig att vi fick olika svar.
Citera
2019-11-14, 13:54
Medlem
Märkligt. För mig sa dom 10 första sidor gratis sen kostar hela 3088kr o de 4 buntar
Citera
2019-11-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirjanna
Kontaktade tingsrätten, gick inte att få den mejlad då den är på så många sidor. Att hämta ut den skulle kosta 3088kr

Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyboy
Finnas det inget annat sett att få ut FUPen utan att betala 3088kr. Det var ju väldigt dyrt.. Hur gör alla andra som delar sina FUPar som också har många sidor?

Citat:
Jag fick som svar när jag ringer att det skulle kostar 2600kronor. Konstig att vi fick olika svar.

Citat:
Märkligt. För mig sa dom 10 första sidor gratis sen kostar hela 3088kr o de 4 buntar

Herregud, vad spelar det för roll om tingsrätten skrev en summa som var några hundralappar fel? Ni kommer ju ändå inte att betala för att få ut ett exemplar.
Citera
2019-11-25, 12:24
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaceMan
Det är även brottsligt att tex på fb lägga ut en Fup tillgänglig för alla trots att det är en offentlig handling. Dock har inte rättsväsendet hittat ett sätt att förhindra att så sker på tex fb

Det är inte olagligt att dela med sig av en offentlig handling, oavsett om det är på internet eller i verkligheten.

Citat:

Det handlar inte om att det är många sidor utan tingsrätten vill inte dela med sig av handlingen digitalt eftersom de är rädda att den sprids på internet. I lagen står inget om vilket format som en handling ska vara tillgänglig i, och alltså låtsas tingsrätten som att handlingen bara finns på papper för att de inte vill maila den.

Citat:

"Alla andra" mailar oftast tingsrätten och frågar, och oftast så får du då ut handlingen via en skyddad webbportal. Ibland så beter sig tingsrätter som i detta fall, och då finns det vissa som orkar bråka, men de flesta brukar ge sig. Det händer att förundersökningar "läcker ut" efter ett tag.
Citera
2019-11-26, 15:59
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...kande-i-ratten

"Misstänkt för Harrysskjutningen erkände i rätten
Publicerad idag 15.53
Idag började rättegången mot de tre män som åtalats för bland annat försök till mord och grovt vapenbrott när en restaurang i centrala Jönköping besköts i slutet av februari.

När rättegången idag startade rättegången mot de tre män, 20, 22 och 29 år gamla som åtalats för bland annat mordförsök och grovt vapenbrott tog en av de åtalade på sig ansvaret och menade att de andra två varit ovetandes om hans planer.

– Det här var helt nya uppgifter för oss, säger 20-åringens försvarsadvokat, Peter Stjärna. Min klient pekades till en början ut som huvudmisstänkt. Det här blir ett helt nytt läge för oss."
Citera
2019-11-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Det är inte olagligt att dela med sig av en offentlig handling, oavsett om det är på internet eller i verkligheten.

Du skriver som vanligt utan att ha koll på ämnet. Den som lägger ut FUP:s där hundratals eller tusentals namn förekommer kan i högsta grad bli anmäld för brott mot personuppgiftslagen. Att ingen någonsin blivit detta hittills ang. FUP:s på nätet beror på att det knappast är ett prioriterat brott, på samma låga nivå som brott mot folkbokföringslagen och icke använt bilbälte typ. Men att påstå att det är helt "lagligt" är att överdriva.
Citera
2019-11-27, 00:24
Medlem
Betyder det att om man mejlar o är på dem så kan dem maila ut den i slutändan utan kostnad? Hur gör alla andra som hämtar ut FUPar som förmodligen kostat mkt pengar? Betalar dem eller hittar dem vägar ut? Väntar fortfarande på om det finns någon supermänniska här som kan ordna d
Citera
2019-12-06, 12:59
Medlem
Skorpionmammas avatar
Släppta i väntan på dom 16 dec. Innebär att de inte blir dömda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in