2019-12-06, 12:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vet inte riktigt om det finns någonting allmänt vedertaget som heter "skyddande av brottsling med hedersmotiv"?
Det jag tänker är att när man kommer till Skyddande av brottsling så är det näst intill per automatik så att personen ifråga inte vetat om vad som varit planerat, personen har inte ens vetat att offret dödats när den kopplas in, utan har helt enkelt agerat och skyddat, ofta i panik, EFTER att gärningen ägt rum.
Och om du inte vetat någonting, utan helt enkelt bara skyddar personen ifråga vare sig det från början varit ett hedersmord eller inte, kan man då kalla det för hedersmotiv från den skyddandes sida...Hmm, jag vet inte? Men det känns iallafall inte så...

Det kanske inte är en åtalspunkt eller en juridisk term, men det beskriver motivet till varför man skyddar en brottslig. Set skulle kunna vara skyddande av brottsling för att man inte tjallar på gängmedlemmar. Det är ett motiv, inte en brottsrubricering. Även om jag tror det införts i lagen att hedersmotiv skall anses allvarligare? Då kanske det även kan användas som rubricering vid skyddande av brottsling?
Citera
2019-12-06, 12:09
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Framgått tidigare i tråden att pappan var väl ansedd? Hurvida de stämmer eller ej vette tusan. Vad baserar du detta på?

NU behöver vi rota mer i pappan! Vem är han? vad är han för människa? Tidigare dömd? varför kom han till Sverige? allt..
Baserar detta från en person som känner pappan.
Pappans yrke bilmekaniker på Däcklagret i Uddevalla
Står tidigare i tråden ang deras ankomst, beviljat uppehållstillstånd etc
Citera
2019-12-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monocerotis
Baserar detta från en person som känner pappan.
Pappans yrke bilmekaniker på Däcklagret i Uddevalla
Står tidigare i tråden ang deras ankomst, beviljat uppehållstillstånd etc
följt tråden sen dag 1.. men minns inte jag läst om VARFÖR kan du snabbt redogöra igen nu när det är mer relevant att veta detta?
kan du fiska mer angående denna pappa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Såhär: Hedersmord betyder att någon har förstört släktens heder och således måste bort (mördas). Detta gäller ej för svenska kvinnor som ej är gifta med utländska män. Därav kan mordet ej vara ”hedersmord” i den bemärkelsen. En person som inte ingår i klanen (dvs Wilma) kan ej förstöra släktens heder eftersom de ej är gifta.

Kan inte ett hedersmotiv vara ett utomäktenskapligt barn som därför inte tillhör klanen? Obs! Spånar bara. Här inga som helst belägg för någon misstanke om detta, undrar bara.
Citera
Medlem
Citat:
Jag arbetar som gymnasielärare i svenska som andraspår i utsatta förortsområden och har haft många kurdiska elever i mina klasser. Har sett både det ena och det andra, och vet att även i de mest ”liberala” kurdiska familjerna där tjejerna inte ens behöver bära slöja, är hederskulturen oerhört, oerhört stark. Och jag tror som dig, att allting handlar om Pappan och att bevara familjens heder.
Kurder som bär slöja ?? Tvivlar starkt på att du är lärare.
Citera
2019-12-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Det var helvete vilken trög och värdelös åklagare, som vanligt. För det första har jag inte fått min jävla fup, och för det andra kommer svartskallarna som VANLIGT få typ 2 år med skyddstillsyn, saft & bulle.

Här står Polisen inför ett paradigmskifte. Eller snarare Thornberg. Ro det hela i land eller fall tillbaka till Eliassons och Bengt Svenssons Polis.
Det här är ett vägskäl för svensk Polis både om säkra tekniska bevis men mest om förhörsteknik.
Åklagarväsendet behöver också komma upp på internationell nivå efter decennier av nedbäddat vänsterflummande från media och Samhälle.

Rinner det här vidriga brottet mot en försvaslös flicka ut i några år för åtalad för något annat än mord blir det definitivt och slutgiltigt tack och adjö till Sverige som civiliserat rättssamhälle.
Citera
2019-12-06, 12:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ontopic. Är familjen kurder?

Off topic
Du hör hur ologisk heder är va? Om du läser igenom ditt eget inlägg.

Om sonen mördar någon så har pappan uppfostrat en mördare och då är hedern förstörd och då är alternativet att mörda sonen eller hjälpa sonen... Men då blir ju pappan en mördare om han väljer första alternativet och då blir farfars heder förstörd om han inte döljer mordet på sonsonen eller mördar sin sin son.

Om pappan istället hade valt att mörda sonen så hade hedern blivit återupprättad. Pappan skulle erkänna och ta sitt långa fängelsestraff och släkten blir nöjd, även farfar. Men det är väl bara döttrar som utsätts för hedersmord? Eller?
Citera
2019-12-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kanske inte är en åtalspunkt eller en juridisk term, men det beskriver motivet till varför man skyddar en brottslig. Set skulle kunna vara skyddande av brottsling för att man inte tjallar på gängmedlemmar. Det är ett motiv, inte en brottsrubricering. Även om jag tror det införts i lagen att hedersmotiv skall anses allvarligare? Då kanske det även kan användas som rubricering vid skyddande av brottsling?

Nej, en åtalspunkt eller juridisk term är det absolut inte - Det kan jag säga!

Men som sagt jag vet inte om man kan applicera det på ett sånt "lindrigt" brott som Skyddande av brottsling (obs! det är givetvis inget "lindrigt brott" i DETTA sammanhanget). Jag menar om jag tycker att Fatima går emot släktens/familjens heder och jag stjäl från hennes butik är det då "en stöld med hedersmotiv"....ja, du hör väl själv...
Citera
2019-12-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locolocoloco
De vet jag faktist inte.. inte 100% insatt .. Tänkte mer på "kusinen " eller vem de nu va som va på besök i anslutning till mordet

Han har en bror på 14 år.
Citera
2019-12-06, 12:16
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Kanske Psht*wan Saa*d som också nu är anhållen?

*=E

Han som började följa FIKK, missing people etc under måndagen när W hade varit försvunnen 4 dagar och som har koppling till både BO, MGM, MGM 2, samt BO:s syster. Oklart om han är bror eller kusin, men släkt är dem och nära, eftersom han skriver ”älskar dig” till såväl MGM1 och MGM2.

Ok intressant
Jag såg tidigt i tråden att någon länkat till Facebook sidor där en kille skrev till MGM att typ jag älskar dig broder. Därav skrev jag tidigt att det verkade vara familjerelaterat dvs heder involverat.
Tyvärr drar inte alltid andra den slutsatsen. Ex en mördare till son och far hjälper till. Kanske nu ytterligare en familjemedlem.
Att de är kurder med stor hederskultur borde vägas in

Sen slutade jag skriva i tråden då diverse idioter kom med befängda ideer och skitade ner hela tråden
Citera
2019-12-06, 12:17
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
OK sorry! Men detta har jag läst...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7361493

Fy fan. Då har man hittat något på kroppsdelen eller emballaget runt den?

Det är väldigt ovanligt att inget läcker på fb under utredningen. Hoppas att de är på rätt spår nu!
Citera
2019-12-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Kurder som bär slöja ?? Tvivlar starkt på att du är lärare.

Jag kan bifoga min lärarlegitimation om du vill 🙂 Finns absolut kurder som bär slöja, beroende på vilket område du kommer ifrån. Exempelvis anses Slemani vara ett ställe som är mycket ”liberalt” medan andra delar är betydligt mer strikta och där alla kvinnor bär slöja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in