2019-12-06, 11:52
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag trodde vi diskuterade vad polisens misstanke var.

Jag har mycket svårt att tro att mordet är hedersrelaterat (annat än kulturellt betingat svartsjukemord). Dock är uppstädningen nog hedersrelaterad, men det blir ur polisens perspektiv fortfarande skyddande av brottsling eller griftefridsbrott som mest.
Enligt uppgift till DN är den tredje personen som har anhållits misstänk för brott mot griftefriden. De skriver vidare: "Vilket innebär att man olagligen befattar sig med en död persons kvarlevor."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-man-anholls-pa-nytt-i-uddevalla/

(Tyvärr en låst artikel. Någon som kommer åt hela artikeln?)
Citera
2019-12-06, 11:52
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad har man för umgängeskrets om man kan hitta flera personer som hjälper en att dölja ett mord? Jag känner ingen jag skulle kunna ringa och säga: "Jag har just mördat någon och behöver hjälp med att stycka kroppen, forsla bort den och gömma den. Sedan måste ni ljuga för polisen för min räkning.)

Alla jag känner skulle säga till mig att ringa polisen och ange mig själv.

Fullkomligt logiskt resonemang om man ligger i det övre högra hörnet av World Value Survey. Vi som ligger där har hög tro och respekt för lag och ordning, litar på poliser och rättsväsendet samt tycker att religionen och dess värderingar ska vara underordnade lagen.

Om man däremot befinner sig i och kring det nedre vänstra hörnet är man uppväxt i en kontext där religionen står över lagen, och man har bristande tilltro till myndigheter (oftast pga av omfattande korruption).

Även om man gör en medborgarresa från lågt-vänster till högt-höger tar det mycket lång tid (ett flertal generationer) innan man anpassat sitt beteende till de värderingar som råder i det nya "hemlandet".
Citera
2019-12-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad är det som är fel? Man behöver inte vara flera som mördar för att det ska vara ett hedersmord..

Det jag menar är att det typiska hedersmordet är att släkten/familjen anser att XXX går emot deras kultur, religion, levnadssätt, ära (osv) också planerar man på något sätt att döda denna personen.

Vi pratar då inte om att "flera dödar". Utan har man gjort som jag skrivit ovan så har man gjort det tillsammans och i samförstånd, vilket är tillräckligt för att alla som varit med i planeringen skall misstänkas/anhållas/häktas/åtal/dömas för Mord. Det kan givetvis vara så att alla personer inte vara lika delaktiga eller vetat lika mycket under planeringen och då kan det givetvis bli Medhjälp till mord.
MEN! när vi kommer till Skyddande av brottsling så är det näst intill per automatik så att personen ifråga inte vetat om vad som varit planerat, personen har inte ens vetat att XXX är död när den kopplas in, utan har helt enkelt agerat och skyddat, ofta i panik, EFTER att gärningen ägt rum.

Och om du inte vetat någonting, utan helt enkelt bara skyddar personen ifråga vare sig det från början varit ett hedersmord eller inte, kan man då kalla det för hedersmotiv från den skyddandes sida...Hmm, jag vet inte? Men det känns iallafall inte så...
Citera
2019-12-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCallOfKtulu
Säkert. Men alla utredningar har inte alltid varit så täta. Här är det ovanligt knäpptyst. Tror att det är nödvändigt för att kunna lösa det.
Och det är mycket bra det, hoppas att andra lär sig av detta. Tummen upp för utredarna !
Citera
2019-12-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad har man för umgängeskrets om man kan hitta flera personer som hjälper en att dölja ett mord? Jag känner ingen jag skulle kunna ringa och säga: "Jag har just mördat någon och behöver hjälp med att stycka kroppen, forsla bort den och gömma den. Sedan måste ni ljuga för polisen för min räkning.)

Alla jag känner skulle säga till mig att ringa polisen och ange mig själv.
Håller med dig. Vem skulle skitna ner sina händer för en svartsjuk 22 åring?
Tror det ligger mer kriminalitet bakom.
Citera
2019-12-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baztanii
Han är kusin till GM och de står varandra väldigt nära

På pappans sida? Är någon av hans föräldrar syskon till pappan? Nära nu.
Citera
2019-12-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Håller med dig. Vem skulle skitna ner sina händer för en svartsjuk 22 åring?
Tror det ligger mer kriminalitet bakom.

En kurdisk familj skulle till 100% göra det.
Citera
2019-12-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
citat: från aklagare.se ang detta!

I nuläget går vi inte ut med vilka brott de två anhållna är misstänkta för. Åklagare kommer under helgen besluta om de ska begäras häktade eller om de ska friges, säger kammaråklagare Jim Westerberg, som leder förundersökningen.

Nu håller vi oss till det vi med säkerhet kan säga! Har du hört nåt annat med vilka rubiceringar detta har fått, så är det i nuläget ett falskt påstående.

OK sorry! Men detta har jag läst...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7361493
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd
Fullkomligt logiskt resonemang om man ligger i det övre högra hörnet av World Value Survey. Vi som ligger där har hög tro och respekt för lag och ordning, litar på poliser och rättsväsendet samt tycker att religionen och dess värderingar ska vara underordnade lagen.

Om man däremot befinner sig i och kring det nedre vänstra hörnet är man uppväxt i en kontext där religionen står över lagen, och man har bristande tilltro till myndigheter (oftast pga av omfattande korruption).

Även om man gör en medborgarresa från lågt-vänster till högt-höger tar det mycket lång tid (ett flertal generationer) innan man anpassat sitt beteende till de värderingar som råder i det nya "hemlandet".

Så är det. Inte ens de mest välintegrerade klarar detta på en generation. Integration är mycket svårt då det handlar om att ändra folks "inre väsen" (vad man tror på). Detta gör också att man (som det verkar i detta fallet) inte agerar enligt vad vi i väst skulle kalla rationellt. Sedan finns det svenskar sedan flera generationer som också skulle kunna göra samma sak, men det krävs lite mer för detta.

I detta fallet så kan det nog väl förklara varför släkten hjälpte till att röja undan liket.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Såhär: Hedersmord betyder att någon har förstört släktens heder och således måste bort (mördas). Detta gäller ej för svenska kvinnor som ej är gifta med utländska män. Därav kan mordet ej vara ”hedersmord” i den bemärkelsen. En person som inte ingår i klanen (dvs Wilma) kan ej förstöra släktens heder eftersom de ej är gifta. Motivet i detta fall är troligtvis svartsjuka och bristande impulskontroll. Wilma har mördats i affekt under ett bråk. Däremot har troligtvis MGM släkt hjälp till att städa undan efter detta, för att annars riskerar familjens heder att sabbas. Det är således MGM som riskerar att förstöra familjens heder, genom att vara en mördare. Om MGMs pappa har uppfostrat en mördare är hedern förstörd. Då måste pappan mörda sin son för att rentvå denna handling och rädda familjens heder. Troligtvis ville pappan ej mörda sonen, utan valde istället att göra allting i sin makt för att sonen skulle gå fri. Om MGM ej döms för mordet räddas familjens heder.

Ontopic. Är familjen kurder?

Off topic
Du hör hur ologisk heder är va? Om du läser igenom ditt eget inlägg.

Om sonen mördar någon så har pappan uppfostrat en mördare och då är hedern förstörd och då är alternativet att mörda sonen eller hjälpa sonen... Men då blir ju pappan en mördare om han väljer första alternativet och då blir farfars heder förstörd om han inte döljer mordet på sonsonen eller mördar sin sin son.
Citera
2019-12-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det mesta tyder på att polisen hittat flickans kropp, intakt med huvudet kvar. Dock inga ben eller armar.

Vad tycker du tyder på det?
Citera
2019-12-06, 11:59
Medlem
monocerotiss avatar
Pappan vill vara lite mer än han är.
Märkvärdig, glänsa mer än vad ekonomin tillåter, inte omtyckt bland folk som har fötterna på jorden. En besserwisser!!
Vad kan man dra för slutsatser av beteendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in