2019-12-05, 19:01
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det är nog inte så roligt att hamna på Åland som flykting. Ålänningar är ett småaktigt och ogint släkte typ som samerna, allt nytt är farligt. En moske kostar inte så mycket att bygga och det skulle vara väldigt bra för deras turistnäring eftersom det skulle komma massor av muslimer på besök.
Idiot... du förutsätter att alla har lika rutte moralisk kompass som dig...

Varför skulle Ålänningarna vilja ha massa muslimer på Åland?
Du pratar om turism, men misstänker stt ingen vettig människa byter ut sin säkerhet, sitt lands framtid och kvinnors rätt i samhället mot lite turism....

Dock verkar du synnerligen osympatisk!
Citera
2019-12-05, 21:07
Medlem
Giant Squids avatar
Kan man öppna upp yogaverksamheter överallt som är en trojansk häst till hinduismen så kan man väl upplåta någon källarlokal till dem.
Bättre än att de dräller runt och leker Tony Montanas.
Citera
2019-12-06, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Dom är kvotflyktingar dvs de väljs ut av UNHCR. Man undrar lite hur de föreställde sig livet på Åland, trodde dom att det fanns moskéer och jobb för folk som talar arabiska? Man kan ju tänka sig att UNHCR kanske inte förbereder dom inför hur livet levs i västerländska demokratier. Dom som varit med i studien är också lågutbildade eller inte alls utbildade, det senare gäller förstås kvinnorna, så det gör ju saken än värre, då har dom mest islam som referens i livet.

Min rubrik kan eventuellt ha varit lite missvisande då man kanske vinklade lite och skrev "kräver". Kanske var det ett önskemål och inte ett krav att ålänningar ska lära sig om islam, men det är ju nästan lika illa det. Skulle dock inte förvåna mig om dom även krävt det. Att man inte ens har tillräckligt många hjärnceller för att fråga sig hur det skulle bli i deras älskade hemland om svenskar kom dit och krävde kyrkor, jobb för svensktalande och upplysning för muslimerna om kristendom.
Offentlig stening på torget i bästa fall.

Det är skillnad på flykting och "flykting". En flykting är någon som flytt från något och i detta fall är detta något en kränkning av deras mänskliga rättigheter. Att under dessa omständigheter ens tänka tanken att man vill återvända till landet som kränkt deras rättigheter verkar ju fullständigt barockt. Notera också att finland/åland på föga sätt inskränker deras mänskliga rättigheter (kanske någon obetydlig kränkning finns, men ingen jag känner till iaf) så de har ju genom att komma till åland fått sina mål som flyktingar uppfyllda (om de nu är flyktingar).

Man skall notera härvid att det INTE är någon mänsklig rättighet att kräva att andra skall betala för min hobby. Det är INTE någon mänsklig rättighet att få finskt medborgarskap/pass.

Det är INTE en mäsklig rättighet att kräva att andra skall lära sig om mina hobbies, även om jag tror att ålänningarna faktiskt lär sig om den (men tvingas inte utöva den). Det är INTE en mänsklig rättighet att kräva att andra skall lära sig mitt språk varthelst jag flyttar till, även om jag tror att åland/finland erbjuder att lära ut svenska/finska till invandrare.

Jag menar att finland säkert ger dem alla möjligheter att finna sig tillrätta i sitt nya land. Det är upp till dem om de vill ta dessa chanser.
Citera
2019-12-06, 08:44
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Synd att sosseregeringen utformar såna upplysningar och stående bidragsförmåner till information till mena invandrare som ligger helt utanför folket beslut, intresse och mål med ev invandring. Skulle väl säga att det är grovt förtal och grovt bedrägeri mot folkrörelsen och opinionen under decennier. Men sosse regeringen är ju byråkratiskt och anarkistiskt styrd (ej demokratisk styrd) så dom har ju alldrig lyssnat till folket i deras korrupta etablissemang och har andras intressen utanför landet.

Att folk röstat för invandringen är väl en sak men hur mycket och på bekostnad av vad mm är ju sånt som jag misstänker att dom inte röstade alls för eller så röstade dom för folkutbyte med massinvandringen med misär katastrofal vardag och välfärd och enorma kostnader för skattebetalare? Antingen eller...
Ja, tillsammans med Reinfelt som ville at folk skulle öppna sina hjärtan. SD skickade ut flygblad i Grekland tror jag, där de beskrev verkligheten i Sverige och folk klagade på det. Samma människor som sen klagar på att man inte prioriterar välfärden och gör nerdragningar.
Citera
2019-12-06, 08:55
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det är för att dom vet att dom kan kräva sådant i Sverige, dock svårare på Åland, håller med dig annars.
Detta är inga kvoyflyktingar utan en dold invasion i trojan verksamhet, väldigt negativt för de bofasta, även de som invandrat för länge sedan och skaffat arbete känner sig hotade.
Ja, fakeflyktingara vet och kör förstås på. Vad jag inte förstår är de aktivister/extremister (var går gränsen?) inte inser att vi har haft rätt? De är inte flyktingar och kommer inte anpassa sig vilket gör att de jobbar för islamiseringen som kommer att komma.
Citera
2019-12-06, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Idiot... du förutsätter att alla har lika rutte moralisk kompass som dig...

Varför skulle Ålänningarna vilja ha massa muslimer på Åland?
Du pratar om turism, men misstänker stt ingen vettig människa byter ut sin säkerhet, sitt lands framtid och kvinnors rätt i samhället mot lite turism....

Dock verkar du synnerligen osympatisk!
Ditt resonemang visar på att du är synnerligen obildad. Flertalet muslimer är genuint trevliga och vänliga människor.
Jag tänker inte besvara ditt svammel mer än så. Lär dig stava och skriva på svenska.
Citera
2019-12-06, 11:58
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Erbjuder inte finland/åland någon motsvarighet till SFI? Det är väl annars bara att lägga manken till och lära sig ett språk som man kan klara sig med i nya hemlandet?

Och hur är skolundervisningen i finland/åland? Är det inte som i Sverige där man faktiskt läser religion i skolan? Och där får lära sig om islam, hinduism, buddism och allehanda andra religioner?
Kvotflyktingar som kommer till Åland måste läsa svenska i 3 år för att få bidrag. Vägrar de läsa svenska,så blir det heller inget bidrag. I den 3-åriga skolan,får de också lära sig om Åland,och Åländsk kultur. De åker också på bussturer runt Åland för att lära sig om historia m.m
När 3 år gått skall de klara sig själva,då det anses att de kan språket så pass bra,att de kan söka jobb.
Åland har lite andra krav än övriga Finland,då Åland är lagstadgat att svenska är det enda språk som skall talas,därav kraven också att de bör lära sig svenska.

Även i Ålänningens landskapssång finns texten om svenska språket; (som deras nationalsång)
Fjärde versen
Aldrig ha åländska kvinnor och män
svikit sin stam och dess ära;
ofärd oss hotat, men segervisst än
frihetens arvsrätt vi bära.
Högt skall det klinga, vårt svenska språk,
tala med manande stämma,
lysa vår väg som en flammande båk,
visa var vi äro hemma,
visa var vi äro hemma.

I skolundervisningen läser de om olika religioner.
Ålänningar är viktiga med att bevara sitt svenska språk och kultur. Ett moske´bygge kommer inte ske.
skolelever med annat hemspråk än svenska får inte heller hemspråksundervisning i skolan då det är emot Åländsk lag.

Åland är enspråkigt svenskt och Ålands svenska språk och kultur skyddas i självstyrelselagen,alltså skulle ett Moskébygge vara emot lagen
Senast redigerad av Attityd 2019-12-06 kl. 12:25.
Citera
2019-12-06, 13:22
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu är jag ingen Ålandsexpert men har inte ögruppen extrema regler, krav o lagar för skydd av kultur o språk?

Åland är ett självstyrt landskap inom Finland. Åland har ett eget parlament, Ålands lagting, och en egen regering.
Hembygdsrätt är det begrepp man använder då man diskuterar åländskt medborgarskap.
Som icke-ålänning kan man ansöka om hembygdsrätt, men man måste då bo (vara folkbokförd) på Åland i minst fem år, samt kunna intyga att man behärskar svenska.
Hembygdsrätten har som huvudsaklig uppgift att skydda den åländska kulturidentiteten och landskapsbilden

Åland är enspråkigt svenskt och befolkningens svenska språk och kultur skyddas i lag
Citera
2019-12-06, 13:25
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ditt resonemang visar på att du är synnerligen obildad. Flertalet muslimer är genuint trevliga och vänliga människor.
Jag tänker inte besvara ditt svammel mer än så. Lär dig stava och skriva på svenska.
Flertalet muslimer vill ha lagstiftning baserat på koranen. Därför hör de inte hemma på vare sig Åland eller i resten av Europa.
Citera
2019-12-06, 13:27
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Frågan är dock om vi är välkomna. Annars finns ju de gamla svenskbygderna i södra Finland där man fortfarande kan tala svenska.

Kanske bäst att ansöka om dubbelt medborgarskap?

Etniska svenskar är välkomna på Åland
Citera
2019-12-06, 13:32
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Det är nog inte så roligt att hamna på Åland som flykting. Ålänningar är ett småaktigt och ogint släkte typ som samerna, allt nytt är farligt. En moske kostar inte så mycket att bygga och det skulle vara väldigt bra för deras turistnäring eftersom det skulle komma massor av muslimer på besök.
Läs på om Åländsk lagstifning,och Ålands grundlag.
Handlar inte om pengar eller småaktighet
Citera
2019-12-06, 14:47
Medlem
AmerikanskDoktors avatar
Man kan tycka vad man vill om Putin.
Gillar dock hans uttalande om hururvida Ryssland skall visa hänsyn för sina inrikes minoritetsgrupper såsom flyktingar, HBTQ-personer etc "i en demokrati så skall inte den stora massan anpassa sig efter en liten minoritetsgrupps vilja. Det är snarare minoritetsgruppen som skall anpassa sig till den stora massans vilja".

OBS! Fritt översatt av vidtecknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in