2019-12-02, 08:04
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, jo jag vet att du förfäktar den fantasifulla idén att NF mördade Palme.

Jag delar inte din uppfattning på den punkten som du säkert redan förstått.

Björkman befann sig aldrig mer än högst 10 meter norr om Götabanken.

Mannen bakom Palme vid den norra reklampelaren är således okänd och kallas därför Tensonmannen.
Nicola, makarna Palme och Björkman var vid den södra reklampelaren, när Nicola såg Björkman gå bakom paret Palme. Oavsett detta, kan du fortfarande tro CP, SE, CA, AA eller någon annan stod och väntade bakom avfasningen vid Dekorima. Allt är möjligt. Björkmans jacka "liknade tensonjackor" (FUP 91)
Senast redigerad av 299792458 2019-12-02 kl. 09:03.
Citera
2019-12-02, 09:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är en bra teori, men då hadde några av de åtta vittnen som också gick på västra gångbana sett honom. Jag tror att han kom från Tunnelgatan eller från Kungsgatan.

Gick inte alla vittnen på västra sidan söderut? Eller minns jag fel? Man kan lätt missa nån som går samma håll. De flesta vittnen på västra sidan ha de ju inte noterat LOP när de gick på västra sidan...
Citera
2019-12-02, 09:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nicola, makarna Palme och Björkman var vid den södra reklampelaren, när Nicola såg Björkman gå bakom paret Palme. Oavsett detta, kan du fortfarande tro CP, SE, CA, AA eller någon annan stod och väntade bakom avfasningen vid Dekorima. Allt är möjligt. Björkmans jacka "liknade tensonjackor" (FUP 91)

Men det kan också ha varit nån helt annan som gick bakom LOP uppe vid norra reklampelaren...

Personligen tror jag att det var AB som var så långt norrut som norra reklampelaren. Annars kan jag inte på nåt sätt få ihop det med ABs kollegor, om AB skiljdes från kollegorna vid bankomaten och gick direkt till mordplatsen. Hur i helsike missade kollegorna två skott om de inte ens kommit så långt som Skandias entré?
Citera
2019-12-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det kan också ha varit nån helt annan som gick bakom LOP uppe vid norra reklampelaren...

Personligen tror jag att det var AB som var så långt norrut som norra reklampelaren. Annars kan jag inte på nåt sätt få ihop det med ABs kollegor, om AB skiljdes från kollegorna vid bankomaten och gick direkt till mordplatsen. Hur i helsike missade kollegorna två skott om de inte ens kommit så långt som Skandias entré?

Dom var pruttfulla + att det var trafik på Sveavägen. De tunga knallarna från revolvern missades av flera andra vittnen med för den delen.
Citera
2019-12-02, 11:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Utredningen har stått fast i den tanken sedan mars 1986. Det Hans Wranghult och spaningsledningen inte förstod, var att italienaren F mötte statsministerparet utanför Dekorimabutiken och att det var då han såg herr B gå bakom statsministerparet.

Vad fan har vi glömt? väste Wranghult

källa: https://ibb.co/rwMS8SS
Senast redigerad av 299792458 2019-12-02 kl. 11:15.
Citera
2019-12-02, 12:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Dom var pruttfulla + att det var trafik på Sveavägen. De tunga knallarna från revolvern missades av flera andra vittnen med för den delen.

Men ändå. Det känns inte riktigt rätt. NF var betydligt längre bort och hörde. Folk vid Monte Carlo hörde.
Citera
2019-12-02, 12:51
Medlem
Citat:
Men ändå. Det känns inte riktigt rätt. NF var betydligt längre bort och hörde. Folk vid Monte Carlo hörde.

Möjligt. Men ljud studsar mot husväggar och färdas på olika sätt i olika riktningar... och vindriktningar. Ponera att en bil körde förbi sällskapet vid Skandiahuset precis när skotten föll? Jag har flera gånger upplevt fenomenet att jag inte ens hör vad flickvännen säger när en bil drar förbi - trots att hon går precis bredvid!

Har du nån gång upplevt hög musik, men inte kunnat räkna ut om det kommer från en lägenhet intill eller en bil utanför?

Har du någon gång hört sirener och trott att dessa kommer åt ditt håll - närmare och närmare - tills vindriktningen ändras som gör att du hör dem längre bort/på en helt annan plats?

Istället för ”PANG PANG” så kanske skotten lät mera lågmält ”boff boff” på ett visst avstånd. Till och med Lisbet Palme uppfattade det först som att smällarna kom från långt håll. Olof Palme rasade framåt och det var först när Lisbet såg blodet forsa ur honom som hon förstod att han blivit skjuten.

Märkligt, eller hur?
Citera
2019-12-02, 13:19
Medlem
Citat:
What makes you so sure, that this particular gun was used in the assassination ?

I copied and pasted this from CapricornAA previous post -

"Vapnet, en Smith & Wesson Highway Patrolman cal.357, var registrerat på CA och polisen har det registrerade tillverknings/serienumret för detta vapen, men har aldrig sett detta. Två revolvrar är inte testade; Sucksdorffvapnet och CA:s vapen. Av alla drygt 400 legala vapen av denna vapentyp i hela landet, så är dessa två vapen de enda som aldrig kunnat provskjutas. Sucksdorffs vapen stals vid ett inbrott 1977 och har därefter aldrig setts till. För mig är det ingen utopi att detta vapen vandrade runt i kriminella kretsar och tillslut hamnade hos Sigge Cedergren. Resten kan ni räkna ut själva... CA:s vapen kom aldrig in, eftersom CA inte frivilligt visade upp detta och polisen satt sedan och åt wienerbröd i 9 år innan de först 1995 förhörde CA som då gav dem sin bogus story om att han sålt det till en för honom främmande kriminell snubbe i Kungsträdgården

So the "Sucksdorff and CA's weapons are discussed a lot on this thread. I am pointing out that there is another weapon that should be tested as well.
Citera
2019-12-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
I copied and pasted this from CapricornAA previous post -

"Vapnet, en Smith & Wesson Highway Patrolman cal.357, var registrerat på CA och polisen har det registrerade tillverknings/serienumret för detta vapen, men har aldrig sett detta. Två revolvrar är inte testade; Sucksdorffvapnet och CA:s vapen. Av alla drygt 400 legala vapen av denna vapentyp i hela landet, så är dessa två vapen de enda som aldrig kunnat provskjutas. Sucksdorffs vapen stals vid ett inbrott 1977 och har därefter aldrig setts till. För mig är det ingen utopi att detta vapen vandrade runt i kriminella kretsar och tillslut hamnade hos Sigge Cedergren. Resten kan ni räkna ut själva... CA:s vapen kom aldrig in, eftersom CA inte frivilligt visade upp detta och polisen satt sedan och åt wienerbröd i 9 år innan de först 1995 förhörde CA som då gav dem sin bogus story om att han sålt det till en för honom främmande kriminell snubbe i Kungsträdgården

So the "Sucksdorff and CA's weapons are discussed a lot on this thread. I am pointing out that there is another weapon that should be tested as well.

Meaning;
The only known “legal” firearms of the type mentioned in this thread.

You keep insisting that there’s “another weapon” that needs some looking into. Sure. But there could (hypothetically) also be a dozen of such firearms that were illegal at the time = totally unknown for the police.

Who knows?
Citera
2019-12-02, 17:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Bergling greps i Israel men informationen kom från Gordievski.
Det hävdas att Gordievski också ska ha pekat ut Schori som sovjetagent.
Den här videon ger en intressant beskrivning av Gordievski
(efter inledningen).

https://www.youtube.com/watch?v=4uc5BxrWU_Q
Kan du utveckla hur och vilken omfattning Gordievskis kontakter med MOSSAD såg ut?
Citera
2019-12-02, 17:25
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Kan du utveckla hur och vilken omfattning Gordievskis kontakter med MOSSAD såg ut?

Förmodligen gick informationen via MI6 till Israel
och eftersom Bergling höll till i Libanon föll det
på dom att gripa honom.
Bergling hade placerats hos druserna när KGB
ville bli av med honom. Jag minns inte om det
var Mossad eller Shin Beth som grep honom.
Citera
2019-12-02, 17:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Förmodligen gick informationen via MI6 till Israel
och eftersom Bergling höll till i Libanon föll det
på dom att gripa honom.
Bergling hade placerats hos druserna när KGB
ville bli av med honom. Jag minns inte om det
var Mossad eller Shin Beth som grep honom.
Tack
Gordievski kastar ur sig både det ena och det andra.
Väldigt tveksamt om finns någon sanning alls.
Shin Beth är den operativa avdelningen så det förefaller vara det mest naturliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in