2019-12-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Trevligt att någon börjar förstå.
Hur skulle kakan delas upp?

Redan 1974/75 fick vi lyssna till en föreläsning om hur dåligt det var ställt med den sovjetiska krigsmakten. Iofs var det väl lite tillrättalagt men jag gick från den föreläsningen med min fars kommentar om att "vi släpper in dom i landet och sedan anfaller vi dom i ryggen" i åtanke. Han hade rätt i att Sverige inte då eller senare skulle kunna avvärja ett Sovjetiskt anfall med konsekvensen att föra fördröjningsstrid med mycket stora förluster.. Så varför ha ett inbillat invasionsförsvar? Tänk stay behind.

Jag tror att de flesta officerare redan då insåg det som komma skulle, nedmontering av invasionsförsvar och uppbyggnad av insatsförsvar.

Sen var det inte Sveriges försvar som fick Sovjet att desintegrera. Det var andra faktorer.

De politiska överenskommelserna om "uppdelning" känner jag inte till men helt klart så var väl familjen Netanyahu de som byggde upp oligarkmaffian och sedan har fortsatt att tvätta pengar från tidigare Sovjetunionen nu Ryssland via baltiska och svenska banker. De hade medlemmar i City of London.

Att Benjamin Netanyahu åtalas har fler orsaker än vad som kommer fram i massmedia.
Senast redigerad av Utredaren 2019-12-05 kl. 21:36.
Citera
2019-12-05, 21:40
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Säkert.
Det verkar inte som om de i detta skede av utredningen var inne på att det var vittnet Anders B som gick bakom. I så fall hade de nog besparat sig besväret.
Det är nog rätt. Efter det, låter de honom även se Christer Pettersson (FUP 96) Ödets ironi

Konfrontationsledaren till NF "Du får försöka tala så högt och tydligt som möjligt"
Senast redigerad av 299792458 2019-12-05 kl. 21:50.
Citera
2019-12-05, 22:08
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Utskottssförhör är inte en källa utan Ramon Bonachea påstår en del saker utan att ange källa.
Dessutom säger Ramon Bonachea "check with CIA" som säger att det är desinformation, då börjar det bli smått pinsamt för att inte säga bisarrt. Om Ramon Bonachea var under ed har han begått mened inför ett senatsutskott.

Vad är det med dig? Begriper du inte vad en källa är?

James Theberge var U.S. ambassador to Nicaragua och senare Chile.
James Daniel Theberge (December 28, 1930 – January 20, 1988)[1] was a United States ambassador to Nicaragua (1975–1977) and Chile (1982–1985).
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/James_D._Theberge
Du menar alltså att USA skulle vara trovärdigt när det var CIA som understödde en kriminell statskupp mot en folkvald president. Det verkar mer vara ett svepskäl också ägnat att rättfärdiga en olaglig statskupp.

Under min officersutbildning 1974/75 höll professor Holm från utrikespolitiska institutet en föreläsning för oss om USA's globala strategi för att begränsa Sovjets inflytande och det blev ett par sk "hot spots" där det kom till stridigheter som Angola, Libanon och Nicaragua. Inget nämndes om statskuppen i Chile som borde vara det mest självklara fallet.

Det enda dokumenterat självklara i fallet Chile är CIA's klandestina aktiviteter.
Jag är ledsen om jag fördärvar dina försök här i Palmetråden att diskutera Sovjet som 1986 var en union i upplösning och det mig veterligen inte finns något skäl att misstänka för MOP, till skillnad från en del inom CIA och andra underrättelesorgan i USA i samarbete med Sydafrika.

Helt fantastiskt att en person som vittnar inför ett utskott
inte skulle vara en källa. Även exilkubaner är källor och
referensen till CIA syftar till att ge kongressmannen
en möjlighet att verfiera uppgifter. CIA har uttalat
sig allmänt om plan Z och inte specifikt om vapen i
Valparaiso.

När det gäller Theberge skulle han tydligen vara diskvalificerad
av att ha varit ambassadör i Nicaragua. Nu kom vittnesmålet
före ambassadörsposten.

Ett närliggande sovjetiskt inflytande var Sverker Åström
på UD. Det vore väl ett ärende för Professor Holm på
utrikespolitiska institutet.

I sak vet vi inte hur stor styrkan som utrustades via
Valparaiso var och därmed är graden av legitimitet i
USA:s inblandning oklar.
Citera
2019-12-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Helt fantastiskt att en person som vittnar inför ett utskott
inte skulle vara en källa. Även exilkubaner är källor och referensen till CIA syftar till att ge kongressmannen
en möjlighet att verfiera uppgifter. CIA har uttalat sig allmänt om plan Z och inte specifikt om vapen i Valparaiso.

När det gäller Theberge skulle han tydligen vara diskvalificerad av att ha varit ambassadör i Nicaragua. Nu kom vittnesmålet före ambassadörsposten.

Ett närliggande sovjetiskt inflytande var Sverker Åström på UD. Det vore väl ett ärende för Professor Holm på
utrikespolitiska institutet.

I sak vet vi inte hur stor styrkan som utrustades via Valparaiso var och därmed är graden av legitimitet i
USA:s inblandning oklar.

Exilkubaner är per definition fiender i den pågående kampen och inget utskottsförhör i världen kan legitimera dom som källa när dom gör ogrundade uttalanden utan att presentera bevis. Det bedrövliga är att när han för att hävda trovärdighet hänvisar till CIA så avfärdar CIA det som desinformation.

Theberge tillhörde tydligen den betrodda skaran som kunde anförtros posten som ambassadör i ett land, Nicaragua, där CIA förde ett proxykrig med sin allierade Contras som de beväpnade med vapen i den sk Iran-Contras-affären.

Någon mindre trovärdig person hade jag tidigare sagt går nog inte att hitta, men i takt med alla som ljuger dagligdags nu i förhör med FBI och eller utskottsförhör i USA så avhåller jag mig från kategoriska omdömen.

Edit: En del i tråden diskuterar ju Iran-Contra-affären i samband med MOP. Theberge kan ju i så faall vara intressant i MOP.
Senast redigerad av Utredaren 2019-12-05 kl. 22:39.
Citera
2019-12-05, 22:25
Medlem
p.norths avatar
Borde inte N. F skymta S. E som befanns sig bakom A. B ifrån kammargatan?
Och vem fan var bakom reklampelaren?
Citera
2019-12-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Borde inte N. F skymta S. E som befanns sig bakom A. B ifrån kammargatan?
Och vem fan var bakom reklampelaren?

SE rörde sig bort från honom och kan ha varit inne vid Götabankens fönster och tittat på klockan.

I förhöret med NF står det:

”När Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp.
Först ser inte Fauzzi att en person ligger ner. När någon i gruppen flyttar på sig ser Fauzzi en person ligga ner på trottoaren.
Fauzzi står kvar på samma plats i 30-40 sekunders tid. Till en början när Fauzzi tittar mot gruppen ser han inte till den man i blå jacka som han mött gå ende efter makarna Palme. Efter ca 10 sekunder lägger Fauzzi märke till den mannen då denne är halvvägs inne i en port eller en entré en bit bakom gruppen av människor. Mannen är sedan försvunnen en stund för att ånyo upptäckas av Fauzzi då han lutar sig ut.
Det är bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen. Mannen försvinner därefter ånyo in i porten-prånget”

Gruppen av människor befann sig alltså en bit norr om Dekorima ingången, och alltså inte i mordplatsens omedelbara närhet.
Rimligen stod de stilla, men de kan ju också ha rört sig i riktning mot honom, men under de 30-40 sekunder han stått och tittat borde de kommit avsevärt närmare Fauzzi.
Det verkar inte som de gjorde det.

Att mannen i porten är samma man som han sett gående är bara en slutsats pga jackans färg.
Mannen i porten var ju AB, men jag har svårt att tro att det var AB som gick bakom vid La Carterie.

Tror inte att AB:s förehavanden i porten var kända i media 86 03 03, och det ger ju i så fall NF:s vittnesmål viss trovärdighet.
Senast redigerad av MacMackay 2019-12-05 kl. 23:13.
Citera
2019-12-05, 23:19
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lisbet Palme om vägen fram till mordplatsen.

"Lisbeth Palme kan inte komma ihåg några människor eller speciella iakttagelser
under promenaden fram till mordplatsen. Det finns bara en mycket vag minnesbild att dom mött något par efter det dom passerat över Sveavägen, men minnesbilden är så vag att det också kunnat van't innan dom gick över Sveavägen.
Dom
passerade över Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata. Troligen gick dom från
norra sidan av Adolf Fredriks kyrkogata snett över korsningen så att dom kom
över på slutet av övergångsstället vid sydöstra hörnet av korsningen. När dom
passerat Sveavägen och Lisbeth Palme ville att dom skulle titta i skyltfönstret till
butiken Sari så uppfattade hon att Olof Palme dröjde något. Efteråt har Lisbeth
Palme spekulerat1 om han märkt att de var förföljda."

"Ustasja.

"På Sabbatsbergs sjukhus hade Lisbeth Palme spontant nämnt sin reflektion om
hotbilden med Ustasja för en polisman, med tillägget att det var något man skulle
ha1 bakhuvudet. För den polismannen nämndesmga andra alternativ. Lisbeth
Palme hade känt en välmotiverad oro för Ustasja sedan.mordet med Baresic.
Dessutom hade det nyligen fattats beslut som gick emot Baresic. Några andra
direkta skäl att misstänka Ustasja fanns inte. Vid samtal med Wellander ombads
Lisbeth Palme att associera till iakttagelser eller liknande som kunde sättas i
samband med mordet. Vid det tillfället nämndes andra alternativ enligt Lisbeth
Palme"

"Lisbeth Palme tillfrågades om den så kallade Harwardaffären ökade hätskheten
mot Olof Palme. Hon uppgav att den användes i den allmänna förföljelsen av
Olof Palme samt i valrörelsen av Bildt och andra som politiska "dirty tricks".
Tillfrågad om förföljelsen ökade de _sista 6 månaderna så ansåg Lisbeth Palme att
den då ökade till ett crescendo/. Förföljelsen skedde i media. Dom sista veckorna
innan mordet hade dom talat om det, vilket dom i vanliga fall inte gjorde. Man
kan inte utesluta att förföljelsen kan ha påverkat någon våldsbenägen människa."

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2019/04/fc3b6rhc3b6r-med-lisbeth-palme-3-november-1993.pdf
Detta blir lite komplicerat, Sumer. Men jag tror makarna Palme gick framför Carina Pettersson och Sirpa Lindgren på den västra gångbanan och att dom mötte det unga paret före Carina Pettersson och Sirpa Lindgren mötte det unga paret.

Carina Pettersson: "Efter Adolf Fredriks Kyrkogata mötte de ett yngre par" (FUP 435)

Jag måste här skjut in att också NF nämner att han mötte ett ungt par !? (FUP 93)
Senast redigerad av 299792458 2019-12-05 kl. 23:24.
Citera
2019-12-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Detta blir lite komplicerat, Sumer. Men jag tror makarna Palme gick framför Carina Pettersson och Sirpa Lindgren på den västra gångbanan och att dom mötte det unga paret före Carina Pettersson och Sirpa Lindgren mötte det unga paret.

Carina Pettersson: "Efter Adolf Fredriks Kyrkogata mötte de ett yngre par" (FUP 435)

Jag måste här skjut in att också NF nämner att han mötte ett ungt par !?

En mycket vag minnesbild känns inte som något tungt kort.
Citera
2019-12-05, 23:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En mycket vag minnesbild känns inte som något tungt kort.

Teori

1 NF möter det unga paret och korsar Sveavägen
2 LOP möter det unga paret och korsar Sveavägen efter NF
3 Carina P och Sirpa L möter det unga paret innan de hör skotten

eller det unga paret passerar NF och korsar Sveavägen, möter först LOP, därefter Carina P och Sirpa L
Senast redigerad av 299792458 2019-12-05 kl. 23:38.
Citera
2019-12-05, 23:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Teori

1 NF möter det unga paret och korsar Sveavägen
2 LOP möter det unga paret och korsar Sveavägen efter NF
3 Carina P och Sirpa L möter det unga paret innan de hör skotten

eller det unga paret passerar NF och korsar Sveavägen, möter först LOP, därefter Carina P och Sirpa L

Carina och Sirpa går spegelvänt jämfört med LOP. Dvs östra sidan av Sveavägen och sen över till västra sidan. Hur skulle de då kunna möta samma par?
Citera
2019-12-05, 23:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Carina och Sirpa går spegelvänt jämfört med LOP. Dvs östra sidan av Sveavägen och sen över till västra sidan. Hur skulle de då kunna möta samma par?
Jag tror inte LOP korsar Sveavägen i korsningen Adolf Fredriks kyrkogata. Ljubisa Najic såg dom fortsätta på västra gångbana till busshållplatsen för buss 52 (FUP 55)

Carina och Sirpa möter det unga paret efter Adolf Fredriks kyrkogata
Senast redigerad av 299792458 2019-12-06 kl. 00:01.
Citera
2019-12-05, 23:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Mitt resonemang har brister på två punkter dels, varför berättar inte LP om detta i sitt vittnesmål, eller kan det vara så att man ser mannen som följer efter, att han har någon privat koppling till LOP som inte bör komma till allmän kännedom?

två om SÄPO hade ett tips och jagade en ev, GM. Så skulle lösningen på en identitet finnas bakåt i tips vägen, någon har vetat vem som tipset gäller

Men det är väl LP som berättar att OP dröjde en liten stund som om han var oroad över något. Hade han sett någon hotande fara?

Ja om Säpo fått tips i förväg om mordet, vilket uppgiften till Ståhl beskriver, så visste Säpo säkert vem/vilka som planerade att mörda Palme.

Och om Säpo-män i hemlighet övervakade Palme denna kväll och missade att gripa GM så står vi som sagt inför en gigantisk skandal.

Samtidigt bör väl Säpo i efterhand kunna utreda den person/ grupp som pekats ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in