2019-11-06, 15:48
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Inlägg #113, sidan 10.
Lol rent skitsnack. "Jag skrev på igår", herregud. Så "hon" var ledig den 28e, kom till jobbet 29e och skrev på samma dag. Inte en chans i världen. Löneförhandlingar som är så högt över övriga chefer relativt nivå (tänker på kollegan som "fick 34k"), ska motiveras väl. Inte så att vilken chef som helst bara kan "ok du får 39k"
Sånt skapar bra osämja mellan övriga "mellanchefer" som TS verkar vara. Detta är ren och skär orkester från TS sida, antagligen landade det på "34k" eller vad nu motsvarande chefer har i lön, men TS vägrar medge detta som den loser han är.

I call bullshit.
Citera
2019-12-05, 18:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
38' och lagerarbetare och 30 år gammal? tokhög lön, mer rimligt runt 30'/mån

Det är som vanligt på flashback en massa skitsnack och fantasilöner från folk som uppenbart aldrig arbetat i såna här trådar. Snittlön för lager- och terminalarbetare är 28200 kr/mån:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=Lager-+och+terminalpersonal
Citera
2019-12-06, 10:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är som vanligt på flashback en massa skitsnack och fantasilöner från folk som uppenbart aldrig arbetat i såna här trådar. Snittlön för lager- och terminalarbetare är 28200 kr/mån:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=Lager-+och+terminalpersonal

Jag har ganska bra insyn i lönerna för de stora drakarna (matgrossisterna) i Sverige. ICA, Lidl, Coop, Menigo, Svensk Cater och Dagab.

De som jobbar heltid för dessa har en nettolön på ca 25-26k i månaden. Det som skjuter lönen i höjden är OB och bonus. Grundlönen är inte så hög däremot har dom bra avtal för OB och bonus (ackord).

Jobbade själv i somras som lagermedarbetare på ett grossistlager för mat och fick i juli utbetalt 12k, augusti 26k och september 18k. Då jobbade jag enbart 14-22.
Citera
2019-12-06, 16:32
Medlem
Update?
Citera
2019-12-06, 16:43
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Nu kan lager och teminalsarbete skilja sig, men lagerarbetare har i snitt 27 900 kr. Sen är det skillnad på frys och speciallager samt om man har truckkort.

Citat:
Ingångslön (uppgift från december 2017): ca 23 500 kr/månad.

https://handels.se/pa-jobbet/lagstaloner/

https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/lagerarbetare-ospec
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/177-lagerarbetare
Citera
2019-12-06, 17:36
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Nu kan lager och teminalsarbete skilja sig, men lagerarbetare har i snitt 27 900 kr. Sen är det skillnad på frys och speciallager samt om man har truckkort.

https://handels.se/pa-jobbet/lagstaloner/

https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/lagerarbetare-ospec
https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/177-lagerarbetare

Nu är ju visserligen netto mer intressant än brutto kan jag tycka. 27 900 kr i fast lön är inte korrekt. Jag hade i augusti en bruttolön på 35k och fick netto 25-26k. En lagerarbetare på ICA, Dagab, Lidl eller Martin & Servera har en mycket lägre fast lön än 27 900 kr men när tillägg slås på på den lönen så är vi uppe i närmare 30k brutto om inte över.

Klart är det att iaf att lagerarbetare på livsmedelslager (heltidsanställda) har en årslön på nästan 400k med olika tillägg.

Om det ska behöva tilläggas så är jag gruppchef/arbetsledare/produktionsledare på ett utav våra svenska livsmedelslager så lite insyn har jag

Jag jobbar måndag, tisdag, onsdag 09.30-18.00, torsdag 10.00-18.30 samt fredag 07.30-16.30 och jag har över 32k i grundlön plus provision med ingen gymnasieutbildning i grunden utan bara en YH utbildning.
Senast redigerad av Mittpunkt 2019-12-06 kl. 17:43.
Citera
2019-12-09, 19:43
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
....

Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
....

Ingenting som ni skriver motsäger det jag postade tidigare. Lönestatistik från medlingsinstitutet är som sagt den mest tillförlitliga, ni förstår väl vad medellön innebär?
Citera
2019-12-10, 09:27
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ingenting som ni skriver motsäger det jag postade tidigare. Lönestatistik från medlingsinstitutet är som sagt den mest tillförlitliga, ni förstår väl vad medellön innebär?

Absolut

Många tycker säkert att vi lagermedarbetare är överbetalda men vi måste samtidigt tänka att grundlönen som vi har är väldigt låg. Går man bara dagtid, ingen ackkord eller frystillägg så är inte lönen så upphetsande direkt. De som går dagtid hos oss tar ut netto 19-20k och direkt när du får OB så blir det ett par tusen extra varje månad.

Jag har strax över 32k i bruttolön och med OB får jag ut netto 25-26k på lönespec.
Citera
2019-12-10, 11:08
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag har ganska bra insyn i lönerna för de stora drakarna (matgrossisterna) i Sverige. ICA, Lidl, Coop, Menigo, Svensk Cater och Dagab.

De som jobbar heltid för dessa har en nettolön på ca 25-26k i månaden. Det som skjuter lönen i höjden är OB och bonus. Grundlönen är inte så hög däremot har dom bra avtal för OB och bonus (ackord).

Jobbade själv i somras som lagermedarbetare på ett grossistlager för mat och fick i juli utbetalt 12k, augusti 26k och september 18k. Då jobbade jag enbart 14-22.

I Sverige är det alltid bruttolön som gäller! Att vissa ska ha så förtvivlat svårt att förstå det! Annars går det inte att jämföra löner. Nettolönen beror i hög grad på var du bor och om du har skattejämkning eller inte.
Citera
2020-03-09, 15:32
Medlem
När man talar om löneanspråk så är det väl oftast någon som oroar sig för att de har angett en för hög lön. Men efter några framgångslösa månader på arbetsmarknaden har jag kommit till insikten att det för varje tjänst finns tiotals andra minst lika lämpliga kandidater som jag själv. Så min fråga är, har någon annan erfarenhet av att göra ett alldeles för lågt löneanspråk?

Rent nationalekonomiskt sett, utbud och efterfrågan etc, borde detta ge goda resultat. Om alla övriga kandidater anger mellan 25-30k, och jag kommer in och anger 20k, det borde ju höja mina chanser ordentligt. Såklart, min arbetskraft är ju "värd" mer än så, men för att skapa sig själv en ordentlig konkurrensfördel borde detta vara en ypperlig idé. Söker främst jobb som handläggare, om det är av intresse.
Citera
2020-03-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumanRevolution
När man talar om löneanspråk så är det väl oftast någon som oroar sig för att de har angett en för hög lön. Men efter några framgångslösa månader på arbetsmarknaden har jag kommit till insikten att det för varje tjänst finns tiotals andra minst lika lämpliga kandidater som jag själv. Så min fråga är, har någon annan erfarenhet av att göra ett alldeles för lågt löneanspråk?

Rent nationalekonomiskt sett, utbud och efterfrågan etc, borde detta ge goda resultat. Om alla övriga kandidater anger mellan 25-30k, och jag kommer in och anger 20k, det borde ju höja mina chanser ordentligt. Såklart, min arbetskraft är ju "värd" mer än så, men för att skapa sig själv en ordentlig konkurrensfördel borde detta vara en ypperlig idé. Söker främst jobb som handläggare, om det är av intresse.

Jag jobbar som chef och har anställt en jäkla massa människor genom åren. Nu kan jag bara prata för mig själv men man anställer ingen för att de skulle ha ett lägre löneanspråk än någon annan. Detsamma gäller någon med ett högre. Utöver att de skulle kräva fantasisummor och det har jag varit med om.

I alla fall vet jag redan vad jag är beredd att erbjuda. Är det ett specialfall där vi söker extrakompetens kan jag tänka mig att matcha eller ge lite mer om den anställda kräver en viss lön. Om någon säger lägre säger jag att vi kan erbjuda si och så mycket.

Är det juniora tjänster för nyexaminerade har vi en fast grundlön som vi jobbar efter som är satt efter marknaden. Där är det inga löneförhandlingar.
Citera
2020-03-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumanRevolution

Fungerar tvärtom. On du anger för lågt löneanspråk signalerar du inkompetens och desperation. Ingen som man vill anställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in