2019-12-02, 14:01
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Kan du citera hela artikeln?
Den är upphovsrättsskyddad
Citera
2019-12-03, 21:46
Medlem
Har det kommit någon dom?
Citera
2019-12-04, 08:46
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200
Har det kommit någon dom?
Det har kommit många domar.
Citera
2019-12-04, 20:12
Medlem
Nej, du har fel det kommer bli normalgraden. Frågade också en bekant som har varit advokat i många många år och han sade att det kommer bli normalgraden..

https://www.vt.se/nyheter/doms-for-att-ha-fuskat-pa-hogskoleprovet-om6347621.aspx
Citera
2019-12-05, 14:17
Medlem
Jag är förvånad att fler personer inte invänt att det rör sig om dubbelbestraffning (ne bis in idem) att både bli åtalad och att bli avstängd av UHR. Vilket är ett brott mot EKMR. Är det bara huvudmännen som har vettiga ombud? Skulle gärna vilja se någon rättshaverist till fuskare driva upp ärendet till Europadomstolen.
Citera
2019-12-05, 15:27
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag är förvånad att fler personer inte invänt att det rör sig om dubbelbestraffning (ne bis in idem) att både bli åtalad och att bli avstängd av UHR. Vilket är ett brott mot EKMR. Är det bara huvudmännen som har vettiga ombud? Skulle gärna vilja se någon rättshaverist till fuskare driva upp ärendet till Europadomstolen.

Det är många av fuskarna i huvudrättegången som påpekat att det kan röra sig om ne bis in idem, så det finns alltid.
Citera
2019-12-13, 21:20
Medlem
23-aringens avatar
Från Folkbladet:
Citat:
Alla förhör måste tas om i ny rättegång
[...]
- Risken är stor att de vid förnyade förhör kommer lämna andra uppgifter eller att de glömt vad som förevarit. Det kommer innebära att åklagaren kommer att behöva åberopa vad som sagts vid den tidigare rättegången och därmed spela upp i vart fall delar av de inspelade förhören, skriver vice chefsåklagare Gunilla Arph-Malmberg vid Ekobrottskammaren i Linköping.

Hon menar även att de huvudmisstänkta vid den första förhandlingen satt häktade och att det nu kan finnas risk att de lämnar andra uppgifter på grund av sämre minne eller en önskan att förminska sin delaktighet.

Åklagaren ville att de gamla förhören skulle spelas upp igen. Det är väl knappast objektivt med tanke på hur domaren betett sig under rättegången och när åklagarna lämnar felaktiga uppgifter i förhören?
Undra om tingsrätten kommer anse att det är lämpligt att åklagaren spelar upp det materialet. Det återstår att se.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-12-13 kl. 21:52.
Citera
2019-12-14, 23:19
Medlem
23-aringens avatar
Från Aftonbladet:
Citat:
JK inleder förundersökning mot åklagare
Justitiekanslern har beslutat att inleda förundersökning om brott mot efterforskningsförbudet i samband med den omfattande härvan med fusk på högskoleprovet.
[...]
Justitiekansler Mari Heidenborg bekräftar för TT beslutet om förundersökning, men kan inte uttala sig ytterligare på grund av sekretess.
Citera
2019-12-15, 13:43
Medlem
Gud vilken jäkla röra.. jag läste igenom hela tråden för några månader sedan men har sedan dess inte hängt med på vad som har hänt.. Domaren var jävig och rättegången ska tas om? För mig som inte har koll, betyder det att dom misstänkta och tidigare dömda huvudmännen fortfarande är häktade eller är dom på fri fot?
Citera
2019-12-15, 15:11
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RejjvarN
Gud vilken jäkla röra.. jag läste igenom hela tråden för några månader sedan men har sedan dess inte hängt med på vad som har hänt.. Domaren var jävig och rättegången ska tas om? För mig som inte har koll, betyder det att dom misstänkta och tidigare dömda huvudmännen fortfarande är häktade eller är dom på fri fot?
Fri fot och nu har man inlett förundersökning mot åklagarna och Ekobrottsmyndigheten också.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-12-15 kl. 15:14.
Citera
2019-12-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Fri fot och nu har man inlett förundersökning mot åklagarna och Ekobrottsmyndigheten också.

Spännande utveckling på det hela.. Hur länge satt huvudmännen häktade? Och hur troligt är det att vi får se en fällande dom i vid nästa rättegång med tanke på allt som hänt kring domare, åklagare och EBM?
Citera
2019-12-15, 20:12
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RejjvarN
Spännande utveckling på det hela.. Hur länge satt huvudmännen häktade? Och hur troligt är det att vi får se en fällande dom i vid nästa rättegång med tanke på allt som hänt kring domare, åklagare och EBM?

De satt häktade ungefär åtta respektive fyra månader beroende på vem du syftar på. Utfallet i kommande rättegång har aldrig varit så här osäkert av många anledningar. Men vad jag kan säga är att jag aldrig tidigare sett ett fall där de åtalade varit på samma nivå som övriga juridiska myndigheter och faktiskt framfört argument som köps. (Läs återförvisande, FU-brott mot efterforskning, återtagande av bevisning, osv). Det finns några punkter som väger tungt för osäkerheten i kommande rättegång.
  • Åklagarna är utbytta, vilket kan tala både för och emot åtalade.
  • AZ, AL och ES domar har vunnit laga kraft, vilket gör att de i praktiken inte behöver yttra sig överhuvudtaget och inte behöver skylla på någon för att rädda sig själva. Detta talar för de åtalade
  • Ny icke-jävig domare, skulle ej förvåna mig om de kommer ha två domare med pga vikten i att det blir rätt denna gång. Detta talar för de åtalade
  • Åklagaren kan inte längre åberopa någon bevisning före 2016, samt efter 2016 om det varit i konversation mellan närstående. Detta talar för de åtalade
  • Alla har fått en förhandsvisning på vilka frågor som lär ställas, hur bevisning bedöms av TR i fallet. Detta talar för de åtalade.
  • Allmänt högre press på att domen blir riktig denna gång talar för att man kommer mer metodiskt och grundligt gå igenom alla rättsaspekter. Detta talar för de åtalade. (då de har många invändningar som kräver att man går djupt i doktrin och förarbeten.)
  • ÅK har haft mer tid att ta fram bevisning. Detta talar mot de åtalade. (vilket iof inte är så rimligt då de hade över ett år på sig senast.)
Senast redigerad av firemire 2019-12-15 kl. 20:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in