2019-08-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Kanske bättre i så fall att försöka koppla det till omvärlden och t.ex. ta upp att samhället numera har ett ökat fokus på klimatfrågor, varför bankerna bör ligga i framkant och erbjuda finansiella produkter med exponering mot detta, såsom gröna obligationer/fonder/etc. Tror det är ett bättre fokus än att man själv börjar svamla om klimatengagemang, då (tyvärr) många som har sådant intresse tenderar att vara väldigt knepiga personer, vilka en rekryterare önskar att undvika.

Låter vettigt! Inget svammel dock utan bara konkret hur mkt utsläpp de minskade
Citera
2019-08-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilimor
Det kommer ju ganska ofta ut positioner inom sustainable finance - DCM, vilket det väl lär ha varit om man pratar om gröna obligationer i sin ansökan?

Sen kan man väl diskutera huruvida det får någon som helst inverkan på co2 utsläpp.

Yes DCM är det. Absolut men var banken själv som släppte en rapport med siffrorna, så vill väl mest visa att jag har koll på det och läst den
Citera
2019-08-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Fan, va inte så jävla pk. Men skulle absolut säga att det är fördelatkigt att skriva om något specifikt för banken. Så om jag var du skulle jag snarare snacka om hur banken är innovativ med de gröna produkterna och inte lägga fokus på vilka miljökämpar de är.

Typ det jag gjort "inspirerande att se hur ni ligger i framkant med nya produkter och utvecklingsmöjligheter som tex x som gjorde att utsläppen i x minskade med x" mm mm
Citera
2019-10-30, 22:43
Medlem
Har Uppsala tagit kliv i riktningen mot HHS och LU på senare år när det gäller finans och IB placement i London? Kommer antagligen börja på UU kandidaten i vår och ser att UU har en finansförening som bl.a anordnar "London Banking week" även en grupp som gör asset management. Jag har förövrigt sökt så många spring weeks som jag orkat och har gjort en del video intervjuer och annat skoj. Vore väldigt glatt övveraskad om jag landade en SW.

Jag undrar om det finns internships här i Sverige man borde söka? SEB, Nordea, Carnegie? Eller är det framförallt Spring weeks jag kan hålla på med just nu? Tack på förhand.
Citera
2019-12-04, 22:16
Medlem
100pennors avatar
Vad för slags arbeten är meriterande för IBD man kan sök sommaren efter sitt första år, efter år två kan man ju åka till London men vad gäller innan dess.
Citera
2019-12-05, 00:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100pennor
Vad för slags arbeten är meriterande för IBD man kan sök sommaren efter sitt första år, efter år två kan man ju åka till London men vad gäller innan dess.

Allt som relaterar till finans, dina internships under studietiden har inte en enorm betydelse för ditt karriärval utan det viktiga är att du får erfarenhet av analys. Internship inom equity research, corporate finance, etc. är en bra start. En annan bra grej är om du ser till att jobba upp en djupare sektorkunskap då man blir bättre på analys om man har en "favoritsektor" som du kan mkt om, i relation till att ha basic koll på vanliga värderingsmodeller.
Citera
2019-12-06, 19:05
Medlem
100pennors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Allt som relaterar till finans, dina internships under studietiden har inte en enorm betydelse för ditt karriärval utan det viktiga är att du får erfarenhet av analys. Internship inom equity research, corporate finance, etc. är en bra start. En annan bra grej är om du ser till att jobba upp en djupare sektorkunskap då man blir bättre på analys om man har en "favoritsektor" som du kan mkt om, i relation till att ha basic koll på vanliga värderingsmodeller.

Tack för snabbt svar, kollat runt på en del finans internships men alla intressanta inom corp och equity research är bara för studenter som kommit längre i sin utbildning. Men finns en del back office inom exempelvis fin tech för år ett. Ska jag söka dem för att bli mer intressant för nästa år?
Känner en enorm press att fixa arbetserfarenhet samtidigt som min ekonomiutbildning då jag läst skräckhistorier här på Flashback om nyexade som inte kan få jobb någonstans för att de inte har relevant erfarenhet. Känns också om det lätt kan bli en negativ spiral om man inte får något första året som är meriterande för andra årets internship vilket leder till att man missar det med, och sen sittar man där nyexad utan framtidsutsikter
Citera
2019-12-06, 23:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tack för snabbt svar, kollat runt på en del finans internships men alla intressanta inom corp och equity research är bara för studenter som kommit längre i sin utbildning. Men finns en del back office inom exempelvis fin tech för år ett. Ska jag söka dem för att bli mer intressant för nästa år?
Känner en enorm press att fixa arbetserfarenhet samtidigt som min ekonomiutbildning då jag läst skräckhistorier här på Flashback om nyexade som inte kan få jobb någonstans för att de inte har relevant erfarenhet. Känns också om det lätt kan bli en negativ spiral om man inte får något första året som är meriterande för andra årets internship vilket leder till att man missar det med, och sen sittar man där nyexad utan framtidsutsikter

Du svarar ju på din egen fråga. Det krävs jobb för att få jobb, så varför skulle du inte söka precis alla jobb du kan, inklusive backoffice?
Citera
2019-12-08, 19:06
Medlem
Hej,

Behöver lite guidning i min karriär inom finans.

Efter hårt slit och 100-tals jobbansökningar fick jag för ungefär ett år sedan jobb på en mellanstor corp-boutique där jag jobbat stenhårt med både Corporate Finance och S&T. Jag får stort ansvar och det är jag verkligen jätteglad för. Då jag finner Sales-biten så fantastiskt rolig är målet att fortsätta inom S&T på en större firma för i ett senare skede eventuellt försöka gå mot PE. Nu står jag inför ett vägval.

För att kunna ta nästa steg i "näringskedjan"; Ska jag läsa en MSc inom finans (har bara kandidat med medelbra betyg, så lär behöva göra GMAT eller ha tur) för att få djupare kunskaper eller finns det en rimlig chans att man kan ta steget till de stora bankerna direkt? Tycker det känns som att många kräver en MSc. Drömmen är givetvis London men vet hur stenhård konkurrensen är.
Citera
2019-12-08, 21:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Sök allt du kan få, deltidsjobb för studenter är meriterande även om det är av enklare karaktär, och mer attraktiva internships för finansstudenter kräver i regel sådan erfarenhet.

Det stämmer att en nyexad ekonom som totalt saknar erfarenhet inte är särskilt attraktiv men samtidigt förstår jag inte din panik få det finns såväl gott om tid att extrajobba parallellt med en ekonomutbildning som rätt många jobb att söka (om du pluggar på en större ort).
Citera
2019-12-08, 21:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entertheorbit
Hej,

Efter hårt slit och 100-tals jobbansökningar fick jag för ungefär ett år sedan jobb på en mellanstor corp-boutique där jag jobbat stenhårt med både Corporate Finance och S&T. Jag får stort ansvar och det är jag verkligen jätteglad för. Då jag finner Sales-biten så fantastiskt rolig är målet att fortsätta inom S&T på en större firma för i ett senare skede eventuellt försöka gå mot PE. Nu står jag inför ett vägval.

För att kunna ta nästa steg i "näringskedjan"; Ska jag läsa en MSc inom finans (har bara kandidat med medelbra betyg, så lär behöva göra GMAT eller ha tur) för att få djupare kunskaper eller finns det en rimlig chans att man kan ta steget till de stora bankerna direkt? Tycker det känns som att många kräver en MSc. Drömmen är givetvis London men vet hur stenhård konkurrensen är.

Känns spontant som att det är mest värt att jobba då du verkar vara på en bra karriärbana. Att läsa in en master känns mer värt om man hamnar på ett enklare full-time ekonomjobb och inser att utvecklingsmöjligheterna är begränsade (t.ex. backoffice eller liknande) efter sin kand. Skulle säga att du tjänar betydligt mer på att fortsätta jobba.
Citera
2019-12-09, 12:35
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entertheorbit
Hej,

Om du vill gå mot S&T så behöver du inte en master i något, se bara till att du kan räkna och programmera dugligt.
Däremot känns PE väldigt långt bort från S&T så om det är där du vill hamna i slutändan så borde du kanske tänka om lite. Jobbar själv inom S&T och har nog 0 överförbara skills till PE-världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in