2019-12-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Kan man få livstid för dråp?
Nej, det tror jag inte faktiskt. Om det skulle bli en dråprubricering i slutändan så har det att göra med hur det hela gick till. Ett mord kan man få både tidsbestämt och livstid. Även där är det ju hur det gått till och vilket motiv det är. Det är jäkligt knepigt. Inte ens nån idé att diskutera det i Wilma-fallet eftersom vi inte har något som helst motiv, tillvägagångssätt eller något alls. Han blånekar ju dessutom.
Citera
2019-12-04, 12:00
Medlem
Citat:

6-10 år.
Citera
2019-12-04, 12:04
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Nej, max 10 år.

Det som avgör är tidsaspekten, mord är överlagt planerat på en annan nivå.

Båda brotten kräver dock uppsåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dråp är numera också klassat som mord - dvs dödande med uppsåt. Det är bara lite detaljer som skiljer.

Ganska mycket som skiljer snarare , därför stor skillnad på straff. Dråp ger 6-10 år ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det tror jag inte faktiskt. Om det skulle bli en dråprubricering i slutändan så har det att göra med hur det hela gick till. Ett mord kan man få både tidsbestämt och livstid. Även där är det ju hur det gått till och vilket motiv det är. Det är jäkligt knepigt. Inte ens nån idé att diskutera det i Wilma-fallet eftersom vi inte har något som helst motiv, tillvägagångssätt eller något alls. Han blånekar ju dessutom.

Nä jag misstänkte de. Vi vill ju såklart att han ska få livstid eller att han är tillräckligt sjuk och får vård, för när de kommer till vård (givetvis beroende på hur sjuk du är) kan du få sitta ett jävla tag asså.
Men om vi ska prata om hur de ser ut nu, så tror jag de kommer stanna vid vållande asså. Dom måste hitta henne och ha bra bevis. Vi vill inte se fanskapet ute om säg 5-6 år igen
Citera
2019-12-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ja, de är självklart. Hon dör i sovrum eller stora rum och styckas i badkaret.
De är så de ser ut i såna här fall

Ja, så är det. Detta är en urban brottstyp, kopplad till bostäder.

En tom, röjd diskbänk är en annan klassisk plats för likstyckning. Huvud och hals över diskhon, lätt att städa osv.

Badrum och kök ser inte suspekta ut när det är noggrant städat heller...
Citera
2019-12-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Nej, max 10 år.

Det som avgör är tidsaspekten, mord är överlagt planerat på en annan nivå.

Båda brotten kräver dock uppsåt.

Ja precis, men de kan vi nästan vara säkra på att de är uppsåt. Men de ska ju bevisas också
Citera
2019-12-04, 12:06
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Även om han nu använde klor för att förstöra DNA så hade det ju fortfarande sett skumt ut om vattenreningsverket helt plötsligt fick en massa röd vätska med inslag av klor osv.
Du bör ringa ditt närmaste vattenreningsverk och be om att få komma på studiebesök.
Inte ens om du skulle få för dig att tömma en container med blod i avloppet skulle det synas där. Det är sådana enorma mängder vatten som strömmar genom. I sagda reningsverk strömmar det igenom 7 miljoner kubik vatten per år. Det är ca 800 kubik i timman, eller 13 kubik per minut.
Citera
2019-12-04, 12:07
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanos
Okej, då var det något annat dom hittade vid Dynamitbacken. Sorry.
Du kan ha rätt..
Citera
2019-12-04, 12:08
Medlem
Citat:
Nä jag misstänkte de. Vi vill ju såklart att han ska få livstid eller att han är tillräckligt sjuk och får vård, för när de kommer till vård (givetvis beroende på hur sjuk du är) kan du få sitta ett jävla tag asså.
Men om vi ska prata om hur de ser ut nu, så tror jag de kommer stanna vid vållande asså. Dom måste hitta henne och ha bra bevis. Vi vill inte se fanskapet ute om säg 5-6 år igen
De måste kanske inte hitta henne för just bevisföringen? Vi vet inte vad de hittat hemma hos Ahmed och i den bil som beslagstogs. Hela tiden verkar mordrubriceringen stärkas. Men en duktig advokat kanske kan fibbla med åklagaren och domarna. Pappan är dessutom fortfarande misstänkt så vitt jag vet. På vilka grunder vet vi inte. Men de verkar ha ganska mycket på GM i alla fall, men inte tillräckligt för att våga väcka åtal än.

Fan. Jag vill veta MER!
Citera
2019-12-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, så är det. Detta är en urban brottstyp, kopplad till bostäder.

En tom, röjd diskbänk är en annan klassisk plats för likstyckning. Huvud och hals över diskhon, lätt att städa osv.

Badrum och kök ser inte suspekta ut när det är noggrant städat heller...

Lätt att städa? Visst nu har han haft några dagar på sig. Men att få bort allt de där är jävligt svårt asså.
Tekniker har nog hittat spår och grejer i lägenheten så dom har. De är en hel kropp som fattas tror jag sen kan detta vara löst
Citera
2019-12-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Klart han sitter där i sin förnekelsebubbla🤣men den kommer förhoppningsvis spricka...
Yepp. Med lite förgyllda tumskruvar och andra tortyrmetoder kan åklagaren förmodligen fixa fram ett erkännande - även om MT inte är huvudgärningsman!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in