2019-12-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu vet ingen om gängkriminaliteten kommer att minska i Sverige om cannabis legaliseras.

Samtidigt kan vi beakta detta.

https://accentmagasin.se/narkotika/forskare-varnar-droger-skadar-tanderna/

Cannabis är med andra ord djupt ogynnsamt för tand och munhälsan.

Cannabis kan bla vålla tandkött som växer över tänderna men även karies och tandlossning. Munntorrhet är inte heller att leka med.

Kunskap tycks återigen vara cannabisförespråkarnas värsta fiende förutom nuvarande lagstiftning.

Det är bara att önska att Hanif Bali kommer på bättre tankar om han nu läser denna tråd vilket jag givetvis hoppas på eftersom debatten är viktig och intressant.
Vi vet att cannabis utgör ungefär 50-60% av gängens totala inkomst. Inte för att produkten är speciellt dyr eller har bra vinstmarginal som andra preparat likt kokain. Det är pga den stora breda massan av kunder som är redo att köpa sitt cannabis av kriminella langare oavsett laglig status.

Det är vad vi vet idag. Vi har två val här. Fortsätta i samma spår. Eller testa något nytt.

Kriget mot narkotika började på 80-talet. Vi har alltså 40 års erfarenhet som säger att nuvarande modell leder till fler missbrukare, fler överdoser och större förlust av skattepengar.

Inga positiva trender va?

Om vi skulle kunna krympa de kriminellas intäkter med 50-60% kommer de behöva skala ner verksamheten. De funkar inte som så att de bara sadlar om och köper mer kokain och pushar ut på marknaden. Vart är kunderna? De uppstår inte ur tomma intet. Hade de varit så hade de kriminella gängen mycket hellre sålt kokain redan idag. Större vinstmarginal.

Sveriges befolkning MÅSTE sluta blanda in sin egen moral i frågor som kräver en objektiv synvinkel. Jag förstår att det kan kännas skrämmande att göra en såpass stor förändring. Men det är absolut nödvändigt.

Jag kollade snabbt igenom dina inlägg. Hittar inget inlägg som tar upp snus. Du som är så orolig för tandhälsan måste väll ändå vilja göra snus olagligt? Eller är det bara ett svepskäl för att få fortsätta moralisera över ett område du har absolut noll koll på?
2019-12-03, 16:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Så nu är vi nere på tandhälsa alltså? Vilken fasansfull effekt! Att alkohol orsakar dödsfall, en uppsjö cancerformer, skadar levern och kan kopplas till nära hälften av alla våldsbrott är alltså enligt er suputer ingen fara när det finns ett grönt löv som gör en sötsugen?

Ska vi inte förbjuda godis också?

Många cannabisrökare vräker i sig godis och sötsaker så det hänger definitivt ihop med försämrad munhälsa med bla tandlossning, munntorrhet och karies. Ditt förslag är kanske inte så tokigt? Varför inte tipsa Hanif Bali om detta 😄

Ett annat problem är att de som regelbundet röker cannabis löper större risk att utveckla testikelcancer.

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/health/article-7742697/amp/Men-regularly-smoke-cannabis-increase-risk-developing-testicular-cancer-study-claims.html

Tänk om vi istället hade smarta politiker i Sverige som på allvar kunde uppmärksamma alla de hälsoproblem och ond bråd död (cancer, olyckor, självmord) som följer i cannabis fotspår?
2019-12-03, 16:17
Medlem
Citat:
Många cannabisrökare vräker i sig godis och sötsaker så det hänger definitivt ihop med försämrad munhälsa med bla tandlossning, munntorrhet och karies. Ditt förslag är kanske inte så tokigt? Varför inte tipsa Hanif Bali om detta 😄

Ett annat problem är att de som regelbundet röker cannabis löper större risk att utveckla testikelcancer.

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/health/article-7742697/amp/Men-regularly-smoke-cannabis-increase-risk-developing-testicular-cancer-study-claims.html

Tänk om vi istället hade smarta politiker i Sverige som på allvar kunde uppmärksamma alla de hälsoproblem och ond bråd död (cancer, olyckor, självmord) som följer i cannabis fotspår?

Det gör godis också. Varför ska godis vara tillåtet?

Dricker du alkohol? Tycker du att alkohol ska vara lagligt?
2019-12-03, 16:17
Medlem
Citat:
Nu vet ingen om gängkriminaliteten kommer att minska i Sverige om cannabis legaliseras.

Samtidigt kan vi beakta detta.

https://accentmagasin.se/narkotika/forskare-varnar-droger-skadar-tanderna/

Cannabis är med andra ord djupt ogynnsamt för tand och munhälsan.

Cannabis kan bla vålla tandkött som växer över tänderna men även karies och tandlossning. Munntorrhet är inte heller att leka med.

Kunskap tycks återigen vara cannabisförespråkarnas värsta fiende förutom nuvarande lagstiftning.

Det är bara att önska att Hanif Bali kommer på bättre tankar om han nu läser denna tråd vilket jag givetvis hoppas på eftersom debatten är viktig och intressant.
se mitt förra inlägg
2019-12-03, 16:18
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Om skatteintäkterna från legalisering öronmärks till brottsbekämpning och repatriering, vilket de ska, så kommer det att minska. Utfallet är givet på samma sätt som att motsatsen är given den politik du värnar.
2019-12-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Då vet vi. Cannabis ska vara illegaliserat eftersom det kan leda till sämre tandhälsa.
Låter som ett helt rimligt resonemang i dagens Sverige,
2019-12-03, 16:24
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Hade Sverige haft smarta politiker så hade vi levt i ett svenskt Sverige där cannabis är lagligt. Istället fick vi ett högkriminellt korrumperat blandland med en statsminister som skulle ha jobbat på Samhall.
Senast redigerad av 88g14flashplant 2019-12-03 kl. 16:27.
2019-12-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
"Dessutom så finns det studier som visar på att människor som använder cannabis dricker mindre alkohol, vilket såklart är jättepositivt då alkohol ger bestående hjärnskador även i låga doser. "

Men snälla... tror du cannabis är nyttigt för hjärnan eller? Jag sista svaret jag ger. Ingen idé att diskutera med tomtar som inte sett effekten av ett högt cannabis bruk och vad det gör med människor.
Du lyckades alltså med konststycket att svara mig utan att egentligen svara på några av mina frågor alls, för att sedan komma med ännu en fråga, typiskt en hycklare som lever i förnekelse.

Detta blir sista svaret jag ger dig, ingen idé att diskutera med människor som inte kan vara sakliga och inte svara på enkla frågor, typiskt någon som inte har förstått att alkohol är i samma klass som heroin och meth i skadeverkningar medans cannabis är i nivå med kaffe och te!
2019-12-03, 17:13
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jo Tack, jag väljer nog att tro på Kanadas officiella siffror som regeringen tillhandahåller istället för "nån som bor i Kanada lol".

Din logik: Jag känner en kille som bor i Norrland som heter Conny och han kokar fan så mycket bättre sprit än den där skiten regeringen kallar absolut vodka, tro vad du vill men så är det.

Det där är ju en helt annan sak hahaha!
2019-12-03, 17:24
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
cannabis är i nivå med kaffe och te!
*inväntar argument för narkotikaklassning*
As a competitive adenosine antagonist, caffeine affects dopamine transmission and has been reported to worsen psychosis in people with schizophrenia and to cause psychosis in otherwise healthy people.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19407709

Edit: känns det förresten inte en smula främlingsfientligt och rasistiskt att neka den importerade kriminaliteten kontroll över den lukrativa kaffemarknaden?
Senast redigerad av 88g14flashplant 2019-12-03 kl. 17:27.
2019-12-03, 18:00
Medlem
killenmedkexs avatar
Citat:
Många cannabisrökare vräker i sig godis och sötsaker så det hänger definitivt ihop med försämrad munhälsa med bla tandlossning, munntorrhet och karies.
Om man glider in på folkhälsomyndighetens webbsida så kan man snabbt se att år 2018 var det 51 procent av befolkningen 16–84 år som uppgav övervikt och fetma. Samtidigt så uppgav 3% av personer i samma årsgrupp att de har använt cannabis de senaste 12 månaderna.

Som vi alla vet så är socker det största skälet till övervikt och fetma medans kolhydrater är skälet till dålig oral hygien, så att sitta där och ha det som argument till varför cannabis ska fortsätta vara olagligt är bara helt patetiskt.

Jag skulle även bli helt förvånad om du inte var ett svullo själv förövrigt.
2019-12-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
*inväntar argument för narkotikaklassning*
As a competitive adenosine antagonist, caffeine affects dopamine transmission and has been reported to worsen psychosis in people with schizophrenia and to cause psychosis in otherwise healthy people.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19407709

Edit: känns det förresten inte en smula främlingsfientligt och rasistiskt att neka den importerade kriminaliteten kontroll över den lukrativa kaffemarknaden?
Skojja inte, Löfven skulle säkerligen kunna kriminalisera både socker och kaffe för att vara kvar vid rodret, vips så blir vi förpassade ut till förorterna för att köpa ingredienser till klockan två fikat, vad är syftet som gräsklipparmannen skulle sagt, måste man fika? Droger är droger

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in