Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Betraktar du förändringen i utfallet mellan dagens SCB och den som presenterades i maj och extrapolerar (antar samma trend) till nästkommande SCB, inser man att Löfvén sannolikt kommer avgå innan maj 2020, för att på något sätt försöka ta udden av nederlaget.
Om inte S gör någonting, utan låter allt rulla på som vanligt med JÖKen, så är min bedömning att man i längden kommer hamna kring 20 procent i OU.
Dagens SCB ger S och Löfven lite andrum men de andra OU visar samtidigt att S och SD är lika stora. Vilket jag tror är fallet.
Det finns idag inga kända krav på SLs avgång. Han har stort stöd inom partiet enligt media. Så ska han avgå så blir det i dagsläget på egen begäran. Men jag tror det är lite tidigt för det. Jag har tidigare skrivit att om ett år kommer stålbadet för JÖKen. Med ett extraval förhoppningsvis.
Alternativet till för tidig avgång för Löfven är att avsluta JÖKen. Men det kommer inte Stefan att göra. Utan det blir hans efterträdares uppgift. JÖKen är och var Löfvens ide' och förhandlingsresultat.
Det som gäller nu är att SD, och gärna andra, sätter så mycket press på JÖKen och S det bara går. Samtidigt ska inte den psykologiska effekten av SDs siffror underskattas. De sätter stress och press på överenskommelsen. I synnerhet när inget av partierna som ingår i den tjänar på det. Och för L är det en ren överlevnadsfråga.