2019-12-03, 09:36
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Med alla skjutningar, sprängningar och nedläggningar av sjukhus så tvivlar jag på det..

Jag hade fel och det är jag glad för.
2019-12-03, 09:37
Medlem
Soterns avatar
Tråkigt bara att L är över spärren och hur fan kan C gå fjamåt?
2019-12-03, 09:43
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Jag tycker det är mer tragiskt att inte S tappat mer.
2019-12-03, 09:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag tycker det är mer tragiskt att inte S tappat mer.

SCB har alltid högt på S jämförelsevis med andra OU av någon anledning.
2019-12-03, 09:46
Medlem
Vinter17s avatar
SD, M, KD får tillsammans 47,5%. Om strömmen från S till SD fortsätter, samtidigt som L och/eller MP åker ur riksdagen och M+KD inte tappar för mycket så kan 2022 års regeringsbildning bli intressant.
2019-12-03, 09:47
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:

Hela röda sidan tappar över lag och det kommer nog förr eller senare släpa med sig stödpartierna C och L.
2019-12-03, 10:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
SCB, december 2019 och förändring sedan maj*i år (procent)

V 8,1 (-0.6)
S* 26,3 (-1,3)
MP* 5,1 (-0,5)
KD* 6,6 (-6,4)
C 7,3 (+0,4)
L 4,1 (+0,4)
M 18,3 (+2,3)
SD 22,6 (+5,5)
Övriga 1,6 (+0,3)

Något udda att de flesta SD-väljare verkar komma från KD, lätt att tro att mycket påverkas av datan maj-juli och att mycket av nedgången för S saknas.
2019-12-03, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter17
SD, M, KD får tillsammans 47,5%. Om strömmen från S till SD fortsätter, samtidigt som L och/eller MP åker ur riksdagen och M+KD inte tappar för mycket så kan 2022 års regeringsbildning bli intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Friendslayer
Hela röda sidan tappar över lag och det kommer nog förr eller senare släpa med sig stödpartierna C och L.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något udda att de flesta SD-väljare verkar komma från KD, lätt att tro att mycket påverkas av datan maj-juli och att mycket av nedgången för S saknas.

Mp har de två senaste valen tappat kraftigt, i jämförelse med "alla" opinionsmätningar före valen?

Kan faktiskt inte se någon annan rimlig förklaring till detta fenomen än följande:
I tider mellan val matas folk hela tiden av profetior om nära förestående domedag och klimatkatastrof, från framför allt Radio TV.
Iför ett val däremot blir Mp:s klimat-fantasier granskade och ifrågasatta av partiets politiska motståndare!
2019-12-03, 10:31
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Jag har länge varit misstänksam mot opinionsundersökningar. Har man tagit från KD och gett till SD för att blocken ska bli mer lika? Det är lite old school SCB och etablissemangstänk att låtsas som att blocken lever kvar och att vänsterblocket ska gynnas. Sverige har en vänsteroffentlighet. Märks mycket här på Flashback. Vänstern ute på trådarna försvarar hela tiden regeringen och staten. Märkligt.
2019-12-03, 10:44
Medlem
Citat:

C tappar 1,3
2019-12-03, 10:45
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
C tappar 1,3

Okey. Då såg jag fel.
2019-12-03, 11:01
Moderator
Ancistruss avatar
Trevliga siffror! Tyvärr kommer jag och häller lite smolk i glädjebägaren.

Kollar man lite noggrannare ser man att "Vet ej" ökar kraftigt. Tyvärr skriver ej SCB exakt hur stor andel dessa utgör utan endast "ca 15%". Dock har de sedan den senaste undersökningen ökat med hela 3,1%.

"Vet ej" har fått
0,3% från MP
0,4% från L
0,5% från C
0,6% från KD
1 3% från S

Vad dessa osäkra personer till slut landar i är förståss omöjligt att säkert veta. Nu räknas de bara bort i från undersökningen. Men de har inte bytt till ett annat parti, de har bara bytt till att inte veta säkert vad de vill rösta på. Jag tror tyvärr det är möjligt att många av dem ändå kommer välja sitt gamla parti när de väl står i valbåset. Inte för att de gillar det, utan för att de tycker det är det minst dåliga alternativet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in