2019-12-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Besvikelse att S ändå når 26% men det visar väl hur mycket invandring vi har i Sverige. 22.6, det kittlar bra. Inga uppblåsta siffror som kan sjunka utan det är en stadig bas.

T o m Anders Lindberg ser nyktert på situationen. Rätt förvånad över att höra honom på AB live sändning.

Fan vilken trevlig dag :-)

Vad säger Lindberg?
2019-12-03, 09:47
Medlem
Haddock93s avatar
Crispy kan du förklara varför S alltid har så högt i SCB jämfört med andra OU?
2019-12-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nutidens opinionsundersökningar är i princip bara att kasta i papperskorgen.

" Det totala
individbortfallet var 49,2 procent. "

Nyhetsbyrån Direkt
Nej, så länge bortfallet är slumpmässigt spelar det ingen roll. I USA har man ett bortfall på nära 90% men det sabbar inte underlaget enligt de studier som gjorts.
2019-12-03, 09:48
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vad säger Lindberg?

Han konstaterar fakta som han aldrig gjort förr. Inga bortförklaringar bara kalla fakta. Han tror även att avståndet mellan S och SD de facto är mindre än denna mätning, han tror även att fler LO anslutna kommer att gå till SD.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Inte direkt insatt, vad menas med individbortfall? Såna som ej räknas eller vadå? Ej svarar?

De som inte svarar antar jag.
Medlem
Har jag räknat rätt så behövs det endast ytterligare 1,8 procentenheter för att det konservativa blocket ska få majoritet. Och med tanke på att SD ökade hela 32 procent vid denna mätning så är i vart fall jag mycket hoppfull.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Hur får du 30.7 procents ökning till "marginell"?

Jag såg på fel siffror. Ökningen är självfallet ej marginell

Fantastisk ökning av SD!
Senast redigerad av blueberrycake 2019-12-03 kl. 09:51.
2019-12-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, så länge bortfallet är slumpmässigt spelar det ingen roll. I USA har man ett bortfall på nära 90% men det sabbar inte underlaget enligt de studier som gjorts.

Om så är fallet men jag misstänker att det är just därför opinionsmätningarna har varit så bedrövligt dåliga på att indikera valresultaten under de senaste åren.
2019-12-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Han konstaterar fakta som han aldrig gjort förr. Inga bortförklaringar bara kalla fakta. Han tror även att avståndet mellan S och SD de facto är mindre än denna mätning, han tror även att fler LO anslutna kommer att gå till SD.

En besegrad herre!

För några år sedan:

Person: "Lindberg, ditt smutskastande och dina lögner om SD kommer bara göra att SD ökar"
Lindberg: "Lita på mig, jag vet vad jag gör".

2019-12-03, 09:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Socialdemokraterna: 26,3 ± 0,8 procent
Sverigedemokraterna: 22,6 ± 0,7 procent
Moderaterna: 18,3 ± 0,8 procent
Vänsterpartiet: 8,1 ± 0,4 procent
Centerpartiet: 7,3 ± 0,4 procent
Kristdemokraterna: 6,6 ± 0,4 procent
Miljöpartiet: 5,1 ± 0,5 procent
Liberalerna: 4,1 ± 0,4 procent
Övriga partier: 1,6 ± 0,3 procent

Suck, nu sitter Löfven säker i båten ett halvår till. S hade behövt under 25 %. Någon "proppen ur" eller "Bandwagon" ser vi inte för SD. 2,7 % över vad de hade vid värsta migrantinvasionen 2015. Men sedan gick de gradvis ned 2,8 %. Gör de det igen så ramlar det ned till 19,8 %. Svensk politik är så trögrörlig.
2019-12-03, 09:53
Medlem
Vinter17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Henrik Vinge lyser som en sol medans statsmediepropagandisten inte är fullt lika road när Vinge förklarar att han tror att SD:s uppgång kan förklaras genom att allt fler nu inser att SD har haft rätt i sitt ständiga påpekande att massinvandringen resulterar i stigande kriminalitet och dalande välfärd.

Börjar ungf. 10:50 in i klippet: https://www.svt.se/nyheter/scb-sa-hade-valresultatet-sett-ut-om-det-var-val-idag

"Sverigedemokraternas partisekreterare Henrik Vinge" stenkoll.

Bra kommentar iaf.
2019-12-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Crispy kan du förklara varför S alltid har så högt i SCB jämfört med andra OU?
Samma mönster som hos Novus, som kör med snarlika metoder. Problemet är inte att de överskattar S, problemet är att webbpaneler underskattar dem. Kallduschen man fick på valnatten när S slog prognoserna med +2 procentenheter berodde ju på att OI hade lugnat oss med låga S-siffror i veckor.

Vad det beror på, tja, S-väljare är de mest traditionella och förutsägbara, man når dem bäst via telefon, de är sämst på nätaktivism osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in