Citat:
Ursprungligen postat av
DashSnoww
Jag har erfarenhet av detta. Säga upp bekantskapen med en gammal vän för han tror grannarna ska mörda honom? Du måste verkligen hålla ditt eget huvud över ytan och inte begå misstag. Gud bevare mig väl om du blev paranoid. Eller fick en psykos.
Det du ser i honom är en spegling av din egen skräck för att förlora kontakten med "verkligheten". Ditt obehag av tanken på att falla och tappa ansiktet. Rädslan att falla ner i psykos.
Mitt tips är : fortsätt vara hans vän, låt han vara, gör det du skulle vilja att din vän skulle göra för dig om du fick en psykos
Jag vet inte varför du simplifierar mina svar på det sättet, men hans oro att hans grannar ska mörda honom var inte mitt problem.
Jag tror de flesta känner en rädsla inför psykoser men det är inte däri problemet ligger i den här situationen. Den oron jag känner är på grund av min ignorans gällande psykoser och hur stor faran är gentemot andra människor. Jag har försökt att uttrycka detta på ett ödmjukt sätt och jag skapade inte denna tråden för att jag vill förlora min vän. Tvärtom skulle jag göra mycket för att behålla honom.
Men jag tycker inte att det är rätt att beskylla mig för att lämna om man hypotetiskt sett utsätter sig själv för en avsevärd fara. Det var detta jag inte visste i förväg. Nu verkar det enligt de flesta som att jag inte skulle utsätta mig för fara, och då har jag inte en tanke på att avsluta vänskapen.
Gällande det sista, hade jag varit farlig för andra under en psykos hade jag inte velat utsätta de jag bryr mig om för den risken.