2019-12-01, 18:45
Medlem
NiccoJs avatar
Hade man negrer till att strida i någon omfattning i Vietnam ?

Att få tag i tidstypisk dialekt är nog inte lätt, Jerry W är ju död o Hoa hoa är gammal o sliten...
Citera
2019-12-01, 19:03
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Jerry W är ju död o Hoa hoa är gammal o sliten...

Kommer Jerry Williams att ansluta sig till Johns revolutionärer. Fast Jerry verkar ha varit mer åt sovjethållet.
Citera
2019-12-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Som att säga att någon råkar norrländska eller östgötska. Vilken skånska talar Roos?

Och varför talar nästan alla modern stockholmska, och INGEN stockholmska så som den talades på 40-, 50- och 60-talen?
Han talar skånska och det har skådespelaren Rasmus Troedsson som spelar honom sagt att han pratar också.
Rollkaraktären Bellan Roos pratar skånska.
Citera
2019-12-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han talar skånska och det har skådespelaren Rasmus Troedsson som spelar honom sagt att han pratar också.
Rollkaraktären Bellan Roos pratar skånska.

Vi har redan konstaterat att han pratar skånska. Däremot inte malmöitiska (såvitt jag vet) där Troedsson kommer från.
Citera
2019-12-02, 05:26
Medlem
NiccoJs avatar
Pratar lundensiska likt Kattis Alström o Christoffer Barnekow.
Citera
2019-12-02, 06:21
Medlem
Citat:

Tack!

Nu identifierar jag honom som en misslyckad akademiker. Känns bra.
Citera
2019-12-02, 18:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Nej. Han pratar en vältalig malmöitiska, jag tror t.o.m. det var en sociolekt. Ytterst få talar så idag. Kände en dam som dog 99 år gammal för några år sen som talade "fin malmöitiska".
Citera
2019-12-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nej. Han pratar en vältalig malmöitiska, jag tror t.o.m. det var en sociolekt. Ytterst få talar så idag. Kände en dam som dog 99 år gammal för några år sen som talade "fin malmöitiska".

Intressant! Men vad gör en sådan person som hovmästare i Stockholm?
Citera
2019-12-02, 20:36
Medlem
Finns det några pännande dialekter i serien? Eller har de totalt missat den möjligheten också?

Glömde att Ragnarsson hade en skön stockholmska!
Citera
2019-12-02, 20:38
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Intressant! Men vad gör en sådan person som hovmästare i Stockholm?

Han flyttar dit.
Citera
2019-12-02, 20:47
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag hoppas att Clarté som bara tycks bestå av gamla maoister som var med 68 skriver en artikel om hur felaktigt de framställs. Jag vill läsa den. Synd att Nya Arbetartidningen som var ännu mer 68-maoiststofilaktig är nerlagd.
Citera
2019-12-02, 21:03
Medlem
Citat:
Hade man negrer till att strida i någon omfattning i Vietnam ?

Att få tag i tidstypisk dialekt är nog inte lätt, Jerry W är ju död o Hoa hoa är gammal o sliten...

Kanonmaten kom från de fattiga områdena i USA, Mohammed Ali förlorade ju vm titeln för han vägrade. I sovrumsscenen, var det hårstrå som syntes vid hakan eller var det mikrofonen?

Jag är otroligt förbannad på hur de gjorde i Kungsan när det gällde barnet. De är ju inte precis ensamma i området och de runt omkring borde ju ha varit frågande till varför ett barn slits från sin mor plötsligt.

Nina och dottern resp Uno och Maggan skiljer det inte ens tio år mellan skådisarna som ska vara förälder och barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in