2019-12-02, 12:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du vill helt enkelt inte ge upp förrän du har lyckats med att smutsa ner den avlidna (genom mord) trebarns-modern Le*a Wesstr*m totalt.

Ordet rättshaverist betecknar en person som har ett persistent begär av att alltid ha rätt.

Besserwisser är en term för en person som perpetuellt anser sig veta bättre än andra.

När det gäller den så kallade "bilincidenten" samt LW:s dåvarande anmälningar mot SD, börjar du närma dig ett rent persiflage i skrift av LW:s dåvarande leverne så som person.

SD hämtades plötsligt in av en hel insats-styrka och för att sedan därefter häktas på sannolika skäl för att tidigare ha bragt livet om den då 45- åriga trebarns-modern [LW] ... som bekant sitter SD fortfarande häktad på sannolika skäl i väntan på en rättegång.

Mvh/ @JokerMannen

Menar du att en människa måste vara ofelbar för att kunna betraktas som ett brottsoffer? Eftersom en del till och med försöker göra omskrivningar av vad LW själv uppgivit i sin strävan att få henne att framstå som felfri.

Jag anser inte att en person behöver vara felfri för att kunna vara ett brottsoffer men det kan påverka dels rubricering och straffmätningen beroende av vilket uttryck felen tagit sig. Därav är det relevant att beakta om brottet skett utifrån ett trätande mellan två personer. Den regeln är inte fakultativ, d. v. s. domstolen kan inte åsidosätta den efter eget skön beroende på BOs kön, hur många barn personen har eller annan godtycklig premiss. Kvällstidningar ägnar sig dock då och då åt sådant men vare sig domstol eller åklagaren har råd med detta.

Nej, det är absolut inte ett persiflage. Det är en konkret händelse som dokumenterats av de som tagit upp anmälan. Och jag menar att hon visar drag av rättshaverism om hon negligerar att hon försökt tvinga sig kvar mot SDs vilja. Även det om hon i bekantskapskretsen avsett denna händelse när hon sagt sig blivit misshandlad om hon pratat om det efter avskrivningsbeslutet. Situationen ger intryck av någon som inte mår särskilt bra, och det är kännetecknande för rättshaverister. Det är inget gyckel eller spex. Om det bottnar i ångest att bli lämnad, eller kanske svartsjuka över att SD och HD fortsatt umgicks som en familj vet jag inte. UW och LW åker ju iväg på gemensam semester kring tiden strax efter anmälningarna, så möjligt är ju att UW dragit ur henne något om vad det rör sig om. Jag antar att han känner henne rätt väl och då även hennes eventuella neuroser.

Besserwisser kan du kalla mig om du vill, i mitt yrke råkar jag på rättshaverister ibland. Därav känner jag väl igen det. Det finns till och med kurser i handskandes med dem, Stockholms universitet anordnar sådana kurser och seminarier för yrkesverksamma, för att de kan bli extremt resurskrävande för till och med offentliga myndigheter. Tänk dig då hur det kan drabba en enskild person som blir "måltavla" för personens krigande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-02 kl. 13:20.
Citera
2019-12-02, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det finns en massa normer om hur man förväntas uppföra sig som inte har egenskapen av nedskriven lag. Det brukar kallas kutym, praxis eller uppförandekod.

Är inte det OT i en krimtråd som skall leda just till en rättsprocess och dom enligt Svensk Lag?
Citera
2019-12-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är inte det OT i en krimtråd som skall leda just till en rättsprocess och dom enligt Svensk Lag?

Nej det är absolut inte OT. Om LW, tidigare vigselförrättare, sökt upp HD för att beklaga sig över att HDs man lurats om att han och LW skulle gifta sig så skulle jag inte utesluta att det skulle kunna ses som sådant grovt kränkande beteende från BO.
BrB 29:3 : "Såsom förmildrande omständigheter vid bedömandet av straffvärdet skall, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
1. om brottet föranletts av någon annans grovt kränkande beteende
..."
Här kan man för SDs del lägga till eventuellt systematiskt förtal, kanske även anmälningarna om det kan ses som falsk tillvitelse. Det står inte i lagen att det grovt kränkande beteendet måste vara utfört av en man för att det ska vara relevant.
Citera
2019-12-02, 14:07
Medlem
Citat:
Nej det är absolut inte OT. Om LW, tidigare vigselförrättare, sökt upp HD för att beklaga sig över att HDs man lurats om att han och LW skulle gifta sig så skulle jag inte utesluta att det skulle kunna ses som sådant grovt kränkande beteende från BO.
BrB 29:3 : "Såsom förmildrande omständigheter vid bedömandet av straffvärdet skall, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
..."
Här kan man för SDs del lägga till eventuellt systematiskt förtal, kanske även anmälningarna om det kan ses som falsk tillvitelse. Det står inte i lagen att det grovt kränkande beteendet måste vara utfört av en man för att det ska vara relevant.

Ja nu är det mest relevanta i fallet främst mordet. Men om SD skulle bli friad så är det fullt rimligt enligt mig om han åtalas för hot och grova trakasserier.
Citera
2019-12-02, 14:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ja nu är det mest relevanta i fallet främst mordet. Men om SD skulle bli friad så är det fullt rimligt enligt mig om han åtalas för hot och grova trakasserier.

Har du sett dessa hot och trakasserier?
Citera
2019-12-02, 14:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jasså? Nej, att tro att bilincidenten ens nämns är infantilt.
Det framgår väl tydligt av det man har gått ut med i media att det här har att göra med den motivbild som åklagaren vill måla upp kring LW:s och SD:s "kärleksrelation". Polisen sade att anmälan handlade om att "en av parterna ville mer än den andra" och att de hade "en ojämn syn på hur de ska umgås":

Enligt Mats Berg misstänkte de alltså att det fanns ett samband mellan bilincidenten och LW:s död:
Senast redigerad av Draifos 2019-12-02 kl. 14:40.
Citera
2019-12-02, 15:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
..."
-Utmärkt skrivet. Av denna anledning blir LWs galenskap särskilt viktigt och går inte längre negligeras av mindre vetande för att hon blev mördad.

-Som du tidigare hintat om så är det sannolikt att hon var adopterad som skapat den desperation som gjorde henne omöjlig att avvisa. Ty dom sociala problem som föranledde mordet och fick proppen att gå för mördaren föds ingen med.

-Att hon var kvinna, (en kille hade åkt på en omgång bums) att hon blivit curlad och att hon omgivit sig med följsamma jasägare har gjort att hon inte fått den hjälp hon hade behövt för att förstå vilka problem hon hade.

-Den som inte förstår vad det innebär i verkliga livet föreslår jag testa att sätta igång att träta och slåss så fort någon säger nej, låt säga en ynka månad och redovisa resultaten här (från sjukhusbädden?).

-Att LW enligt trovärdiga uppgifter slogs med sina barn får mig att tro hon i tidiga år har lärt sig att med våld löser man problem. "Verktyget" våld existerar inte som alternativ om det inte presenterats LW anno dazumal.

Edit: Vi behöver kanske inte tveka vem som gav första slagen i dom handgemäng SD uppgivit förekommit?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-02 kl. 15:15.
Citera
2019-12-02, 15:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jag skulle nog gissa tvärtom, att hon kan ha större möjligheter att nå framgång med ett åtal för just mord. I det fallet borde det ju åtminstone gå att styrka att ett brott har begåtts.
Citera
2019-12-02, 16:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
RÄTTSINFORMATION
Domslut kan ha överklagats

Namn:
N*OA Lars Elliot Wesström
011017-****

Adress:
Betesvägen 13
70360 Örebro

Åtalsunderlåtelse AM65343-18
En förutsättning för åtalsunderlåtelse är att man erkänt brott.
Vid en åtalsunderlåtelse får man ingen påföljd för det specifika brottet men det antecknas i belastningsregistret.

Datum:
2018-05-16

Åklagarmyndigheten:
Åklagarkammaren i Örebro

Brott:
Ringa stöld.
Då det förekommit dementier om uppgifter att LWs och NWs relation även vid tidpunkten för mordet var ansträngd så kommer detta utdrag från Örebros åklagarmyndighet indikera motsatsen. Såtillvida LW ogillade att hennes äldsta barn ägnade sig åt brott.

Åtalsunderlåtelsen där NW erkänt brott är daterad 2018- 05-16 då hans mammas illa tilltygade kropp fortfarande låg bakom planket ( -och dom klantiga poliserna irrade omkring I vivallaskogen).

Frågan är om stölden kan ha något samband med mordet?

Ringa stöld avser ett egendomsbrott av något vars värde understiger 1000 sek i värde och ger böter eller fängelse i högst 6 mån,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ringa_st%C3%B6ld
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-02 kl. 17:02.
Citera
2019-12-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
RÄTTSINFORMATION
Domslut kan ha överklagats

Namn:
N*OA Lars Elliot Wesström
011017-****

Adress:
Betesvägen 13
70360 Örebro

Åtalsunderlåtelse AM65343-18
En förutsättning för åtalsunderlåtelse är att man erkänt brott.
Vid en åtalsunderlåtelse får man ingen påföljd för det specifika brottet men det antecknas i belastningsregistret.

Datum:
2018-05-16

Åklagarmyndigheten:
Åklagarkammaren i Örebro

Brott:
Ringa stöld.
Då det förekommit dementier om uppgifter att LW och NW relation vid mordet var ansträngd så kommer kanske detta utdrag kanske visa på motsatsen. Såtillvida LW ogillade att hennes barn begick brottsliga handlingar.

Åtalsunderlåtelsen där NW erkänt brott är daterad 2018- 05-18 då hans mammas illa tilltygade kropp fortfarande låg bakom planket ( -och dom klantiga poliserna irrade omkring I vivallaskogen).

Ringa stöld avser ett egendomsbrott av något vars värde understiger 1000 sek i värde och ger böter eller fängelse i 6 mån,

Skulle uppskatta om du kan lägga upp en bild på informationen istället för en ihopbakad text med egna kommentarer.

En åtalsunderlåtelse antecknas i belastningsregistret, men N*a finns inte synlig vid koll på MrKoll.

Vill du ge sken av att NW har gjort en snabb kriminell uteckling från snatteri till mord?

SD sitter på Sannolika oavsett om NW snattat eller inte.
Senast redigerad av Ulanna 2019-12-02 kl. 16:54.
Citera
2019-12-02, 17:12
Medlem
Citat:
Då det förekommit dementier om uppgifter att LW och NW relation vid mordet var ansträngd så kommer kanske detta utdrag indikera motsatsen. Såtillvida LW ogillade att hennes barn begick brottsliga handlingar.

Åtalsunderlåtelsen där NW erkänt brott är daterad 2018- 05-18 då hans mammas illa tilltygade kropp fortfarande låg bakom planket ( -och dom klantiga poliserna irrade omkring I vivallaskogen).

Ringa stöld avser ett egendomsbrott av något vars värde understiger 1000 sek i värde och ger böter eller fängelse i högst 6 mån,

NW har ett fullständigt vattentätt alibi för den sena måndags-kvällen den 14 Maj år 2018, däremot sagt, så hämtades den mordmisstänkte SD som bekant in av en hel insats-styrka för att sedan därefter ha häktats på sannolika skäl för att ha bragt LW om livet, och som bekant ? ... så sitter vederbörande fortfarande häktad på sannolika skäl för det begångna mordet på LW, slutligen sagt, så tycker jag att du skall maska pojkens namn.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-02, 17:27
Medlem
Citat:
-Utmärkt skrivet. Av denna anledning blir LWs galenskap särskilt viktigt och går inte längre negligeras av mindre vetande för att hon blev mördad.

-Som du tidigare hintat om så är det sannolikt att hon var adopterad som skapat den desperation som gjorde henne omöjlig att avvisa. Ty dom sociala problem som föranledde mordet och fick proppen att gå för mördaren föds ingen med.

-Att hon var kvinna, (en kille hade åkt på en omgång bums) att hon blivit curlad och att hon omgivit sig med följsamma jasägare har gjort att hon inte fått den hjälp hon hade behövt för att förstå vilka problem hon hade.

-Den som inte förstår vad det innebär i verkliga livet föreslår jag testa att sätta igång att träta och slåss så fort någon säger nej, låt säga en ynka månad och redovisa resultaten här (från sjukhusbädden?).

-Att LW enligt trovärdiga uppgifter slogs med sina barn får mig att tro hon i tidiga år har lärt sig att med våld löser man problem. "Verktyget" våld existerar inte som alternativ om det inte presenterats LW anno dazumal.

Edit: Vi behöver kanske inte tveka vem som gav första slagen i dom handgemäng SD uppgivit förekommit?

Ja, jag är rädd för att det kanske utvecklades till något LW inte kunde släppa. Efter avskrivningen av anmälan byter hon fil, hon börjar berätta för omgivningen om att han skulle ha hotat och trakasserat henne. En svartmålning. Att hon sedan fann det nödvändigt att bikta sig hos HD kanske var motiverat av ren illvilja, hon vill sänka rivalen som lidit av depression? Har inte LW ett gemytligt familjeliv så ska inte heller D*vidssons ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in