2019-12-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Överraska betyder inte att överfalla. Personen kan ha kommit in oinbjuden genom altandörren och därefter gått till köket till en förvånad/överraskad LW. Om det i så fall var SD eller HD vore det väl inga problem för dem att övertala LW att följa med ut genom framdörren under någon slags förevändning (Minis cache, den egna cachen Rörigt västerut, någon behöver hjälp - you name it).

Om du har sett bilder från LW's lägenhet är det inte svårt för någon att ta sig in genom altandörren om den stod öppen i kvällsvärmen. Dessutom osedd för eventuella andra grannar jämfört med ytterdörren mot gatan).

Att du inte verkar förstå kan jag tyvärr inte göra något åt.

Orkade inte feta alla ord som är kännetecknande för en konspirationsutövare, men jag blev ärligt talat lite förvånad.

Liksom den uppenbara bristen på logik. Vad fåglarna ville du säga med detta inlägg? Jag placerar frågan i just DITT knä!
Senast redigerad av Remark 2019-12-02 kl. 08:27.
Citera
2019-12-02, 09:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt SD själv (personbeskrivningen) var det han som hade både det fysiska och psykiska övertaget över LW.

Du verkar fixerad vid bilincidenten, minst sagt. Nu handlar det om att SD är sannolikt misstänkt för mord på LW. En helt annan fråga, på en helt annan nivå - du inser väl att i det sammanhanget är bilincidenten av samma betydelse som en fis i Rymden.

Jo, jag är smått fixerad vid den. För att den ger en konkret inblick i hur deras tvistigheter varit beskaffade. Och den som framstår som en knasboll som trakasserar någon annan är ju tråkigt nog LW.

De tidigare anmälningarna är ju givetvis anledningen till att SD så snart blir misstänkt, inte nödvändigt för att åklagaren anser att han jävlats med LW tidigare, som rapas om här i tråden utan något konkret belägg. Känner åklagaren till att ett mördat BO tidigare jävlats med någon så blir givetvis denne sedd som misstänkt.
Citera
2019-12-02, 09:15
Medlem
Citat:
Orkade inte feta alla ord som är kännetecknande för en konspirationsutövare, men jag blev ärligt talat lite förvånad.

Liksom den uppenbara bristen på logik. Vad fåglarna ville du säga med detta inlägg? Jag placerar frågan i just DITT knä!

Konspirationsutövare för att man använder ord som markerar att det inte är fastlagt?

Men det är klart, för den vars användarnamn används för att karakterisera rena påhitt som framförs som att de vore fakta...

På vilket sätt brister Grissoms inlägg i logik för att hen spekulerar i ett händelseförlopp som är möjligt? (Även om jag personligen antar man har större chans att undgå upptäckt, om man nu vill det, ifall går via framsidan. Baksidan via altanen ser för mig ut som att det liksom bildar en innergård. Men jag har inte koll på hur växtlighet är där, ifall buskage som skymmer finns där, jag har bara sett kartbild.
Citera
2019-12-02, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Du, jag tror inte hon var väninna till HD först och främst.
Sen var hon inte pastor när hon inledde förhållandet med SD.
Man är väl inte ett med sitt yrke?
Det finns präster som inte är speciellt troende men man får en viss status när man utbildar sig till det.

LWs bakgrund är väl frireligiös redan från barndom väl? Pastor är ju mer än att vara butiksbiträde. Man förväntas delta i "själavård" bland församlingsmedlemmarna, man ska knåpa ihop en predikan som har anknytning till den kristna kalendertiden. Präst är ett ganska krävande yrke och man förväntas ha en hög grad av tillgänglighet. Så jag uppfattar att LW var ganska troende, avsevärt mer troende än genomsnittssvensken.
Och som jag varit inne på tidigare, så tänker jag att det är vissa specifika situationer där hon agerar illa. Men att LW har issues i vissa situationer som gör att hon handlar på ett dåligt sätt hjälper ju inte den som drabbas av hennes agerande. Vare sig det är egna barnen, arbetskamrater eller älskare.
Citera
2019-12-02, 09:31
Medlem
Citat:
Jasså? Nej, att tro att bilincidenten ens nämns är infantilt.

Och varför letade media fram de två anmälningarna från LW så snart tror du?
Citera
2019-12-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut.
Jag tycker också att när man tänker på alternativa händelseförlopp, poppar andra tankar upp, som kan tänkas ha skett.

HD är ju faktiskt misstänkt. Vi vet ju varken på vilken grund och varför de började titta på henne.
Det kan ju ha varit vittnen som berättade att HD inte gillade LW, kanske t om hatade henne?

Men det kan också ha varit saker hon har gjort, händelser som stuckit ut.
Något har de på henne som kastar skugga över henne.

Frågan är bara vad?
Misstanke om mord är den ena rubriceringen på henne.
Det sätter ju henne på plats.

Så hur?

För att LW har knullat med den man som LW själv vigde med HD ett antal år och därefter dristat sig till att gå till HD och tigga sympati och beklaga sig över hur illa SD behandlat henne för att han inte vill skilja sig m. m.?
LW kanske uppträdde maktfullkomligt inför HD? "Jag vigde dig med din man och kan separera er"?
Citera
2019-12-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Varför försöker du hela tiden idiotförklara och avsexualisera den stackars
mördade kvinnan, vad vinnar du på att göra det.

Håller med, man behöver inte vara ofelbar för att kunna betraktas som ett brottsoffer. Fast är det så att SD är skyldig och deras relation med konflikter visar sig följa ett liknande mönster som framkommit av tidigare anmälan så är det väl knappast aktuellt med den högsta straffsatsen.
Citera
2019-12-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Du, jag tror inte hon var väninna till HD först och främst.
Sen var hon inte pastor när hon inledde förhållandet med SD.
Man är väl inte ett med sitt yrke?
Det finns präster som inte är speciellt troende men man får en viss status när man utbildar sig till det.

Hon var pastor när hon vigde dem, det är hon som har signerat vigselintyget och sänt det till folkbokföringen för officiell registrering. Du kan inte få bort hennes roll som pastor i SDs och HDs förhållande. Man kommer att kunna se att hon var deras vigselförättare minst ett par hundra år framåt.

Nu är väl kanske inte etiska förhållningssätt detsamma som straffbara i rättslig mening men man kan nog få andra konsekvenser.
Om jag skulle sluta ett jobb där jag har reda på något sekretessklassat så skulle jag bryta mot tystnadsplikt om jag berättar sedan jag slutat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-02 kl. 10:56.
Citera
2019-12-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Depressioner är ändå vanligt förekommande och HD hade med all säkerhet fått antidepressiv medicin utskrivet.
Nej, jag tror att han i första hand anförtrodde LW, hans och hustruns sedan åratal tillbaka, kärlekslösa äktenskap; flickorna var det enda som höll dem samman. Viss vänskap fanns, men han led i tysthet över att känna sig fången i sitt eget hem. Och den egentliga orsaken till HDs depression var att hon levde med en man hon inte längre älskade. - Och han tyckte ju fortfarande om sin hustru som en god vän och önskade henne ett liv i frihet - och en ny man att älska - det unnade han henne som medmänniska.
Det har sagts så härinne ibland. - Jag tycker tvärtom att hon visade upp integritet, god självkänsla utan skryt eller uppmärksamhetstörstande inlägg. - LW, liksom övriga geocachare, tar selfies i tid och otid; det verkar vara en del av själva grejen/hobbyn.
I övrigt kan jag se självdistans, äkta generositet och ett mycket rakt sätt att kommunicera - vilket är otypiskt för den med narcissistiska drag.
LW var utåtriktad och blev förmodligen den självklara medelpunkten i många sammanhang - med en icke ego-baserad karisma.

Antar att det tog tid innan han vågade börja utöva kontroll över henne. - Så länge hon var följsam, hade honom i centrum och visade tillit, var allt lugnt. Men när problem började dyka upp och hon inte längre nöjde sig med situationen och "ville prata" - då brann det för Herr D. - han blev stressad och hade ingen som helst lust att förändra något i sitt liv.

I det här skedet påbörjas en nerbrytningsprocess i form av fysisk misshandel, förnedring, förlöjligande, glåpord, hot som eskalerar i intensitet över tid. - Hon kan till en början ha bemött honom förlåtande när han insåg att det var enda möjligheten att få henne tillbaka. Det slutade med kramkalas och SD fick sin eftersökta kick.

Allt oftare medvetna provokationer från hans sida i avsikt att starta gräl för att få henne mör och sänka hennes självkänsla ytterligare. - Makt och kontroll är målet; kosta vad det kosta vill - LW som mänsklig individ var han ointresserad av.

Det är dessa mörka sidor jag kan tänka mig att hon blev varse om och fick svårigheter att hantera mot slutet.

Inte bara ett gott exempel på ett semantiskt sluttande plan argument.

Att LW som tidigare vigselförättare har behov av att beklaga sig för HD att SD behandlat henne illa är väl svart som ett kolararsle om du vill dryfta "mörka sidor"?
Citera
2019-12-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon var pastor när hon vigde dem, det är hon som har signerat vigselintyget och sänt det till folkbokföringen för officiell registrering. Du kan inte få bort hennes roll som pastor i SDs och HDs förhållande. Man kommer att kunna se att hon var deras vigselförättare minst ett par hundra år framåt.

Nu är väl kanske inte etiska förhållningssätt detsamma som straffbara i rättslig mening men man kan nog få andra konsekvenser.
Om jag skulle sluta ett jobb där jag har reda på något sekretessklassat så skulle jag bryta mot tystnadsplikt om jag berättar sedan jag slutat.

So what?

A. Var står det att en vigselförrättare har ansvar UTÖVER att förrätta vigseln enligt hens förordnade. Källa på det!

B. Menar du att LW brutit mot tystnadsplikten? Då får du allt lämna källa på det!!!
Citera
2019-12-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inte bara ett gott exempel på ett semantiskt sluttande plan argument.

Att LW som tidigare vigselförättare har behov av att beklaga sig för HD att SD behandlat henne illa är väl svart som ett kolararsle om du vill dryfta "mörka sidor"?

Du vill helt enkelt inte ge upp förrän du har lyckats med att smutsa ner den avlidna (genom mord) trebarns-modern Le*a Wesstr*m totalt.

Ordet rättshaverist betecknar en person som har ett persistent begär av att alltid ha rätt.

Besserwisser är en term för en person som perpetuellt anser sig veta bättre än andra.

När det gäller den så kallade "bilincidenten" samt LW:s dåvarande anmälningar mot SD, börjar du närma dig ett rent persiflage i skrift av LW:s dåvarande leverne så som person.

SD hämtades plötsligt in av en hel insats-styrka och för att sedan därefter häktas på sannolika skäl för att tidigare ha bragt livet om den då 45- åriga trebarns-modern [LW] ... som bekant sitter SD fortfarande häktad på sannolika skäl i väntan på en rättegång.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-02, 12:51
Medlem
Citat:
So what?

A. Var står det att en vigselförrättare har ansvar UTÖVER att förrätta vigseln enligt hens förordnade. Källa på det!

B. Menar du att LW brutit mot tystnadsplikten? Då får du allt lämna källa på det!!!

Det finns en massa normer om hur man förväntas uppföra sig som inte har egenskapen av nedskriven lag. Det brukar kallas kutym, praxis eller uppförandekod.
Mitt exempel om tystnadsplikt var just ett exempel på att vissa saker man gör i ett yrke inte förlorar sin betydelse för att man lämnar yrket. Även bland icke kristna är det väl ganska ögonbrynshöjande att vigselförrättaren väljer att gå in i ett förhållande med brudgummen.

Att se dig argumentera är ibland lika plågsamt som att se en unge försöka banka ned en kub där en rund boll ska vara i en sådan där koordinationsbräda för småbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in