2019-12-02, 11:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo fast det fanns bättre, rationella, skäl att tro på högt resultat i valet än vad det gör nu. Främst var det

1) Webbpanel vs Telefonmätning och hur stor inverkan bortfallet egentligen har.
2) När (SD) växer bland en mer nervös medelklass kanske det är fler som inte vågar vara ärliga i undersökningar; eller så slår det tvärtom när de "normaliseras" av själva växandet.

Trodde man mer på YouGov än SIFO; och dessutom trodde att YouGov eventuellt kunde underskatta lita eftersom de nya väljarna kom från miljöer där det är mer oacceptabelt att uppge (SD) än tidigare så gick det att motivera varför 28% inte är omöjligt. Nu vet vi ju att svaret var att traditonella undersökningar gav rätt hyfsat resultat och det är ju knappast så att (SD)-sympatisörer plötsligt inte skulle våga svara igen nu när pariet växer ännu mer.

Det finns helt enkelt inte rationella skäl att gissa på riktigt höga siffror längre...
Jo jag vet, jag ägnade mig mest åt lite självspäkning.
2019-12-02, 11:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kan f ö bli årets nyhetskrock imorgon ifall både SCB och PISA innehåller bomber, eftersom båda släpps samma dag.
Det där kan ju bli väldigt intressant & känns nästan som lite synkronism.
2019-12-02, 12:02
Medlem
Haddock93s avatar
Jag har funderat på varför SD väljer att starta utredningar på frågor som kan komma att skada partiet i OU framöver, speciellt bland yngre och äldre kvinnor (de grupper SD behöver locka).

Man vill starta utredning på:

1. Internat i skolan för elever som har det svårt och stör.
2. Skoluniform

Varför publicera detta nu när man håller på att bli största parti i Sverige? Varför inte ligga lågt? Sen slog det mig, PISA kommer imorgon. Förväntar man sig ett dåligt resultat? I så fall kanske man vet att folk kommer undra varför skolan går så dåligt och kanske börja tänka på att SD haft rätt i många frågor, varför inte just detta? Vill man få fram sin politik på det här sättet? Vill man normalisera frågan i sig som i Sverige kan anses vara lite skrämmande?

Själv ser jag skoluniform, ordning och reda i skolan som något mysigt. Tänker mig typ Hogwarts i Harry Potter.

Vad tror ni experter i tråden?
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-02 kl. 12:12.
2019-12-02, 12:28
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag har funderat på varför SD väljer att starta utredningar på frågor som kan komma att skada partiet i OU framöver, speciellt bland yngre och äldre kvinnor (de grupper SD behöver locka).

2. Skoluniform

Varför publicera detta nu när man håller på att bli största parti i Sverige? Varför inte ligga lågt? Sen slog det mig, PISA kommer imorgon. Förväntar man sig ett dåligt resultat? I så fall kanske man vet att folk kommer undra varför skolan går så dåligt och kanske börja tänka på att SD haft rätt i många frågor, varför inte just detta? Vill man få fram sin politik på det här sättet? Vill man normalisera frågan i sig som i Sverige kan anses vara lite skrämmande?

Själv ser jag skoluniform, ordning och reda i skolan som något mysigt. Tänker mig typ Hogwarts i Harry Potter.

Finns redan en tråd om detta ämne (FB) SD vill införa skoluniform

Vet nog vilken "uniform" som etablissemanget kommer att associera till, och nej det är inte Harry potter.
2019-12-02, 12:37
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Finns redan en tråd om detta ämne (FB) SD vill införa skoluniform

Vet nog vilken "uniform" som etablissemanget kommer att associera till, och nej det är inte Harry potter.

Jo jag har sett tråden men nu var det här specifikt hur det kommer påverka SD i opinionen samt varför de har valt att införa det här just nu och hur det kan komma att påverka framtida opinionsundersökningar.
2019-12-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som sagt man kan ju ha olika åsikter om det är bra eller inte att smutskasta S, men det kommer SD göra i alla fall. De minns när de blivit tystade av vänstern när de haft tillståndsgivna demonstrationer medens sossarnas polis har tittat på. De hatar S och kommer alltid bekämpa dem. Som Kent Ekeroth säger: "Aldrig glömma, aldrig förlåta". Vill man ha din taktik får man hitta ett annat parti för SD kommer inte ändra sig i denna fråga. Inte förrn de som var med i partiet innan 2011 har slutat vara aktiva i alla fall.

SD låter ju riksdagens utredningstjänst utreda saker men det finns nog en begränsning i hur mycket de kam ge dem på en gång. Full tillgång till sådana uppgifter får de nog bara i regeringsställning när de har alla departement med tusentals anställda till sitt förfogande.

"SD styrs av partiskadliga dumhuvuden, så är det bara! Svenska tjejer som våldtas och killar som förnedringsrånas kan man strunta i för att inte framstå som aggressiva - men surgubbarnas sossehat ska ha sitt även om det kostar riksdagsmajoritet!"

Förhoppningsvis är detta inget du VET. Givetvis bör fiaskot från valets "folkbildning" ha misskrediterat tankar på att föra berättelsen fram till snapsvisor om Palmemordet och Anna Lindhs "antisemitism".

Gissar förövrigt på ett agendastyrt 19,9% från SCB.
2019-12-02, 12:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Som sagt man kan ju ha olika åsikter om det är bra eller inte att smutskasta S, men det kommer SD göra i alla fall. De minns när de blivit tystade av vänstern när de haft tillståndsgivna demonstrationer medens sossarnas polis har tittat på. De hatar S och kommer alltid bekämpa dem. Som Kent Ekeroth säger: "Aldrig glömma, aldrig förlåta". Vill man ha din taktik får man hitta ett annat parti för SD kommer inte ändra sig i denna fråga. Inte förrn de som var med i partiet innan 2011 har slutat vara aktiva i alla fall.

SD låter ju riksdagens utredningstjänst utreda saker men det finns nog en begränsning i hur mycket de kam ge dem på en gång. Full tillgång till sådana uppgifter får de nog bara i regeringsställning när de har alla departement med tusentals anställda till sitt förfogande.
Det är självklart inte något fel med att "smutskasta" Saken är vad man smutskastar med?
Och än viktigare, vad man har att komma med när det gäller konstruktiv kritik?

Utmärkt om SD smutskastar S för vansinnesslöseriet med skattemedel och sedan skriver sossarna, MP och stödhjulen på näsorna vad slöseriet har resulterat i.

SD kommer nog inte att falla i fällan, det gäller istället att visa att man inte kan tänka sig att störa en tillståndsgiven politisk sammankomst.
Och jag måste tillstå att idag så är det SD som har visat sig vara den "vuxne i rummet".
2019-12-02, 13:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

2. Skoluniform

Det här handlar väl om ett halvgammalt SD-förslag?
Man menade att bråkstakar i skolorna skulle kunna lyftas bort och sändas på särskilda "internat" för att garantera att skötsamma elever fick lugn och ro.
Jag tror att saken lyftes fram i samband med att flickan som våldtogs i skolan p.g.a. skollagen tvingades att gå tillbaka till skolan där den unga våldtäktsmannen (pojken) fick fortsätta att gå.

Så jag tror att det kommer att bli en "vinnarfråga" då många föräldrar idag är oroliga för barnens säkerhet i skolan.
2019-12-02, 13:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
SCB NOV 19 Officiella gissningstävling:
BummingAround 19,3 %
HejaFinland 19,5 %
vidr23 20,2 %
Massey 20,5 %
Milton-E 20,7 %
Snigel1 20,8 %
Haddock93 21,2 %
FBerntsson 21,5 %
Grevelesevi 21,8 %
Friherr 22,0 %
Enoch.Thulin 22,1 %
WordWarrior 22,3 %
CrispyKreem 22,8 %
The Alamo och Mentapesola 23,0 % (Blir det 23,0 Vinner The Alamo eftersom han var först)
GRONAK.ankbonden 23,1 %
max-sc 24,9 %
Utflyttad 40,0 % (hans fega gissning på 22-23 % underkänns, endast ett decimaltal godkänns)
Har jag missat någon PM mig. Uppdatering följer...

Jag har inte lägst längre!
2019-12-02, 13:16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
SCB NOV 19 Officiella gissningstävling:
Har jag missat någon PM mig.

Uppdatering följer...

24,4%. Och hörs sen!
2019-12-02, 13:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
2. Skoluniform

Jag tror SD försöker skaffa sig en egen och tydlig politik i precis alla ämnen i god tid innan valet. I valrörelsen vill de ha allt på plats. Inga vaga abortskrivningar i något principprogram utan genomarbetade förslag. Sedan vill de nog vara på förkant igen; de har fått högst förtroende i invandring och brott och straff, för att de varit först med sina förslag som andra sedan kopierar. Här kan de återigen bli originalet som andra tar efter allt eftersom skolan havererar mer och mer. Så ja om PISA är katastrofal för Sverige igen så är det SD som har konkreta förslag på lösningar och inte "mer resurser".

Jag tror inte de tänker på resultat i OU kortsiktigt utan vad de specifikt vill göra med Sverige.
2019-12-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är självklart inte något fel med att "smutskasta" Saken är vad man smutskastar med?
Och än viktigare, vad man har att komma med när det gäller konstruktiv kritik?

Utmärkt om SD smutskastar S för vansinnesslöseriet med skattemedel och sedan skriver sossarna, MP och stödhjulen på näsorna vad slöseriet har resulterat i.

SD kommer nog inte att falla i fällan, det gäller istället att visa att man inte kan tänka sig att störa en tillståndsgiven politisk sammankomst.
Och jag måste tillstå att idag så är det SD som har visat sig vara den "vuxne i rummet".

Till valet var ju planen att utmåla folkhems-S som de verkliga rasisterna med bruna rötter, så att S skulle avskräckas från att brunsmeta SD. Den lysande planen slog dock inte så väl ut och alldeles nyligen attackerade Morgan Johansson SD:s Jomshof i riksdagen med samma slitna tal om 30-tal.

Hedrande nog för den senare, så gav han inte igen genom att kalla Per Albin för antisemit, utan konstaterade kyligt att Morgan var en osympatisk person. Värdigt och vuxenpoäng till SD.

Det var ju tidigare sagt att SD:s graverande exposé och folkbildning om S-förbrytelser skulle fortsätta med baltutlämningar och PLO-fjäsk och annat, men förhoppningsvis finns någon schackspelare på partikansliet som inser att det skulle öppna för motdrag om snapsvisor om Palmemordet och att Anna Lindhs solidaritet med rättslösa palestinier före sin död också skulle komma upp.

Grejen är som jag varit inne på att all den nostalgi som finns över ett förlorat Sverige, handlar om ett S-styrt Sverige. Att övertyga om att det i själva verket var ett jävla skitsamhälle, är inte att göra det lätt för sig.

Förhoppningsvis låter man bli.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in