Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Tycker att det är svårt att gissa. SCB har alltid legat för högt på (S) vilket måste tas någonstans ifrån. Delvis säkerligen (SD) men även övriga JÖKarna. Gissar också att (S) får omkring 25-26%, och även att (M) går hyfsat vilket inte lämnar särskilt mycket till (SD). Kanske 21.5%?
Det jag verkligen hoppas på är att både (M) och (KD) går hyfsat (jämfört med förväntningar). Samtidigt skall (S) tappa jämfört med förra mätningar; och övriga JÖKar göra karastrof. Ligger både (MP) och (L) under spärren samtidigt som (C) backar någpn %-enhet är jag nöjd

Novus och SCB känns ganska lika i undersökningar, underskattar SD och överskattar S. Därför vill jag säga att resultatet kommer bli lite bättre för SD och lite sämre för S i denna SCB jämfört med senaste Novus då det hänt mer dåligt för S under denna mätperiod jämfört med Novus.
Så lägg till lite på för SD i förra Novus och ta bort lite från S så har vi SCB
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
9:30 är deras fasta tid för publicering av statistik varje vardag, inte bara PSUn. Om man söker på tidigare PSU är deras publiceringstillfällen angivna till kl 09:30 de aktuella datumen. Så nöt inte ner F5 i en halvtimme i onödan.
En SD-nära nyhet apropå att både
SD:s och
Ungsvenskarnas analyser av riksdagsvalet drog slutsatsen att partiets hållning i abortfrågan gjorde att de tappade flera procentenheter under valrörelsen:
Nu är KD:s analys av EU-valet klar, och i
pressmeddelandet står:
De som avfärdade det som ”medialögn” måste nu vidga sin tes till att omfatta KD, SD och Ungsvenskarna som ockupanter av ljugarbänken.
Japp här har vi anledningen till Ms starka resultat i både valet 2018 och EU-valet. Många valde att svika både SD och KD i sista minuten med skrämsel om aborten. Sen tror jag anhöriginvandringen påverkat även i längden när den oinsatte fick reda på det i efterhand.
Väldigt taktiskt smart att ta bort detta krav från SD nu när de redan går bra i opinionen, ger en extra skjuts som kommer göra det lättare att få tveksamma väljare från både M och S att ta klivet. Speciellt när man även släppte frågan om dubbla medborgarskap och samkönade adoptioner.
Om de brinner för frågan kan de ta det när det med råge är det statsbärande partiet och hjälpt få ordning på Sverige igen, då kanske man tappar lite men har då en såpass stark väljarkår 30% att man inte behöver vara jätterädd att tappa allt.