2019-12-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyckte att någon sa 9:00. Kan du bekräfta 9:30?

Kommer att sitta redo med pekfingret på f5.
9:30 är deras fasta tid för publicering av statistik varje vardag, inte bara PSUn. Om man söker på tidigare PSU är deras publiceringstillfällen angivna till kl 09:30 de aktuella datumen. Så nöt inte ner F5 i en halvtimme i onödan.

En SD-nära nyhet apropå att både SD:s och Ungsvenskarnas analyser av riksdagsvalet drog slutsatsen att partiets hållning i abortfrågan gjorde att de tappade flera procentenheter under valrörelsen:

Nu är KD:s analys av EU-valet klar, och i pressmeddelandet står:
Citat:
- Det har spekulerats i om väljarförlusten berodde på frågan om anhöriginvandring, där KD:s sympatisörer vill se en stramare migrationspolitik än vad partiet förde då, men den teorin får inget stöd i underlagen. Vår analys pekar entydigt på att det var abortdebatten som drog ner valresultatet, säger Aron Modig.
De som avfärdade det som ”medialögn” måste nu vidga sin tes till att omfatta KD, SD och Ungsvenskarna som ockupanter av ljugarbänken.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-02 kl. 08:55.
2019-12-02, 10:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Är det något som SD säkert är trötta på så är det den ständiga smutskastningen vad det gäller SD's historia. Jag tror även att en mycket stor del av väljarna, inkluderat andra än SD's, har tröttnat på detsamma, Brunsmetningen fungera inte och den har säkert även hjälpt SD att växa. Folk vet att vad SD har varnat för de senaste 10 åren har besannats. Om SD då sätter igång med samma dysfunktionella pajkastning genom att ta upp andra partiers historia så tror jag att det kommer att straffa sig. Väljare av idag ser ut att skita i vad som påstås om SD's historia och då kan man nog ta för givet att detsamma gäller vad S gjorde för kanske 100 år sedan.

Väljarna vill inte ha pajkastningar utan lösningar på dagens alla problem. SD skall istället slå på Morgan som i TV skryter om höjda straff och fler poliser samtidigt som bombattentaten och dödsskjutningarna ökar. Oavsett vad lagstiftaren har genomfört så är det uppenbart att det inte duger. SD borde slå hårt med statistik på alla vidrigheter. Vad har Afghanlagen kostat fram till idag? SD borde gräva djup i Afghanlagen och dess resultat. Av de 9000 (var det väl?) Afghanerna som fick stanna, hur många klarar av sina studier, hur många av Afghanerna har begått brott och hur många av de olika brotten har detta kollektiv begått? Hur många våldtäktsfall, rån, narkotikabrott, etc. kan läggas på dessa 9,000 Afghaner? Det är vad SD borde köra hårt med. Samt, ta alla dessa subventionerade vansinnigheterna. Vad för elände finansieras med skattemedel? Vad subventionera Staten, kommunerna, myndigheterna, etc.? Menskonst, Genusforskning, Islamister, projekt som ger batikhäxor inkomster, etc. Hur jävla mycket pengar dräller regeringen över över "PK-världen" samtidigt som pensionärer inte har pengar till mat i slutet av månaden och enbart kan drömma om tandläkarbesök. Och ta Malmö som betalar ut bidrag till individer som illegalt uppehåller sig i Sverige. etta gör Malmö med andra kommuners skattebetalares pengar. Varför gör inte SD en stor sak av att andra kommuners skattebetalare finansierar Malmös givmildhet till individer som olagligt vistas i landet. SD skall peka på dagens vansinnigheter och samtidigt presentera trovärdiga lösningar. Väljarna vill inte ha pajkastning utan trovärdiga lösningar.

Som sagt man kan ju ha olika åsikter om det är bra eller inte att smutskasta S, men det kommer SD göra i alla fall. De minns när de blivit tystade av vänstern när de haft tillståndsgivna demonstrationer medens sossarnas polis har tittat på. De hatar S och kommer alltid bekämpa dem. Som Kent Ekeroth säger: "Aldrig glömma, aldrig förlåta". Vill man ha din taktik får man hitta ett annat parti för SD kommer inte ändra sig i denna fråga. Inte förrn de som var med i partiet innan 2011 har slutat vara aktiva i alla fall.

SD låter ju riksdagens utredningstjänst utreda saker men det finns nog en begränsning i hur mycket de kam ge dem på en gång. Full tillgång till sådana uppgifter får de nog bara i regeringsställning när de har alla departement med tusentals anställda till sitt förfogande.
2019-12-02, 10:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker att det är svårt att gissa. SCB har alltid legat för högt på (S) vilket måste tas någonstans ifrån. Delvis säkerligen (SD) men även övriga JÖKarna. Gissar också att (S) får omkring 25-26%, och även att (M) går hyfsat vilket inte lämnar särskilt mycket till (SD). Kanske 21.5%?

Det jag verkligen hoppas på är att både (M) och (KD) går hyfsat (jämfört med förväntningar). Samtidigt skall (S) tappa jämfört med förra mätningar; och övriga JÖKar göra karastrof. Ligger både (MP) och (L) under spärren samtidigt som (C) backar någpn %-enhet är jag nöjd

Ja bortsett från SDs siffra så är det ju intressant hur stort "konservativa blocket" blir och hur mycket de 3 JÖK-ungarna tappar. Regeringssamarbetet kan ju bli lidande om de ingående partierna tappar mycket.
2019-12-02, 10:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag gissar på 22.1% i SCB.

2019-12-02, 10:42
Medlem
22,0
2019-12-02, 10:42
Medlem
SD får 19,3 är min försiktiga gissning
2019-12-02, 11:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker att det är svårt att gissa. SCB har alltid legat för högt på (S) vilket måste tas någonstans ifrån. Delvis säkerligen (SD) men även övriga JÖKarna. Gissar också att (S) får omkring 25-26%, och även att (M) går hyfsat vilket inte lämnar särskilt mycket till (SD). Kanske 21.5%?

Det jag verkligen hoppas på är att både (M) och (KD) går hyfsat (jämfört med förväntningar). Samtidigt skall (S) tappa jämfört med förra mätningar; och övriga JÖKar göra karastrof. Ligger både (MP) och (L) under spärren samtidigt som (C) backar någpn %-enhet är jag nöjd

Novus och SCB känns ganska lika i undersökningar, underskattar SD och överskattar S. Därför vill jag säga att resultatet kommer bli lite bättre för SD och lite sämre för S i denna SCB jämfört med senaste Novus då det hänt mer dåligt för S under denna mätperiod jämfört med Novus.

Så lägg till lite på för SD i förra Novus och ta bort lite från S så har vi SCB

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
9:30 är deras fasta tid för publicering av statistik varje vardag, inte bara PSUn. Om man söker på tidigare PSU är deras publiceringstillfällen angivna till kl 09:30 de aktuella datumen. Så nöt inte ner F5 i en halvtimme i onödan.

En SD-nära nyhet apropå att både SD:s och Ungsvenskarnas analyser av riksdagsvalet drog slutsatsen att partiets hållning i abortfrågan gjorde att de tappade flera procentenheter under valrörelsen:

Nu är KD:s analys av EU-valet klar, och i pressmeddelandet står:

De som avfärdade det som ”medialögn” måste nu vidga sin tes till att omfatta KD, SD och Ungsvenskarna som ockupanter av ljugarbänken.

Japp här har vi anledningen till Ms starka resultat i både valet 2018 och EU-valet. Många valde att svika både SD och KD i sista minuten med skrämsel om aborten. Sen tror jag anhöriginvandringen påverkat även i längden när den oinsatte fick reda på det i efterhand.

Väldigt taktiskt smart att ta bort detta krav från SD nu när de redan går bra i opinionen, ger en extra skjuts som kommer göra det lättare att få tveksamma väljare från både M och S att ta klivet. Speciellt när man även släppte frågan om dubbla medborgarskap och samkönade adoptioner.

Om de brinner för frågan kan de ta det när det med råge är det statsbärande partiet och hjälpt få ordning på Sverige igen, då kanske man tappar lite men har då en såpass stark väljarkår 30% att man inte behöver vara jätterädd att tappa allt.
2019-12-02, 11:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Fan vad alla är försiktiga i sin uppskattning (inklusive jag själv) efter fiaskot i förra valet.
2019-12-02, 11:18
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fan vad alla är försiktiga i sin uppskattning (inklusive jag själv) efter fiaskot i förra valet.
Inte jag! Jag drämmer till med modiga 40%

Skämt åsido, jag tror att SD kommer att hamna på 22-23% och jag tror att ett stadigt 25% är nästa flaskhals att komma igenom.
Den dagen som SD kommer till ett stadigt 25% så tror jag att vi kommer att få se en snöbollseffekt.
2019-12-02, 11:28
Medlem
Grevelesevis avatar
SCB NOV 19 Officiella gissningstävling:
BummingAround 19,3 %
HejaFinland 19,5 %
vidr23 20,2 %
Massey 20,5 %
Milton-E 20,7 %
Snigel1 20,8 %
Haddock93 21,2 %
FBerntsson 21,5 %
Grevelesevi 21,8 %
Friherr 22,0 %
Enoch.Thulin 22,1 %
WordWarrior 22,3 %
CrispyKreem 22,8 %
The Alamo och Mentapesola 23,0 % (Blir det 23,0 Vinner The Alamo eftersom han var först)
GRONAK.ankbonden 23,1 %
max-sc 24,9 %
Utflyttad 40,0 % (hans fega gissning på 22-23 % underkänns, endast ett decimaltal godkänns)

Har jag missat någon PM mig.

Uppdatering följer...
2019-12-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jo fast det fanns bättre, rationella, skäl att tro på högt resultat i valet än vad det gör nu. Främst var det

1) Webbpanel vs Telefonmätning och hur stor inverkan bortfallet egentligen har.
2) När (SD) växer bland en mer nervös medelklass kanske det är fler som inte vågar vara ärliga i undersökningar; eller så slår det tvärtom när de "normaliseras" av själva växandet.

Trodde man mer på YouGov än SIFO; och dessutom trodde att YouGov eventuellt kunde underskatta lita eftersom de nya väljarna kom från miljöer där det är mer oacceptabelt att uppge (SD) än tidigare så gick det att motivera varför 28% inte är omöjligt. Nu vet vi ju att svaret var att traditonella undersökningar gav rätt hyfsat resultat och det är ju knappast så att (SD)-sympatisörer plötsligt inte skulle våga svara igen nu när pariet växer ännu mer.

Det finns helt enkelt inte rationella skäl att gissa på riktigt höga siffror längre...
2019-12-02, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SCB kommer alltså 9.30 imorgon tisdag, bara så att ingen tar alla gissningar som en lång trumvirvel till nåt som händer senare idag.

Gissningstävling åsido är det viktigaste med mätningen att den blir svettig för S och resten av JÖK-partierna. De pallar inte tre år till om den fällande domen kommer redan imorgon. Men givetvis vore det optimala om det sammanfaller med en SD-siffra över förväntan.

Det kan f ö bli årets nyhetskrock imorgon ifall både SCB och PISA innehåller bomber, eftersom båda släpps samma dag.

Det är precis vad det handlar om. Att göra det så olidligt som möjligt för Löfven och JÖKen. Jag vidhåller fortfarande extraval under mandatperioden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in