2019-12-02, 01:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I K bagatellierar KF den incident hon bevittnade med kronprinsessan. Kanske gör hon detsamma med andra händelser som skett framför ögonen på henne? Hon säger i boken att hon inte förstår ironi, och har svårt för handlingar i berättelser. Kan det stämma? Kan hon rent av ha lätt autistiska/aspergiska drag och därför ha svårare att läsa av intentioner i mänskliga interaktioner som exempelvis hennes franske makes tafsande på unga kvinnor?

Jag får känslan att hon lever i ordens värld och han i psykologins. Kanske hennes tolkningsförmåga inte är på topp.

En släkting till mig är bekantas bekanta med KF, och både hon och jag har alltså hört ett och annat som kommer direkt från personer som träffat Frostensson privat, festat och pratat med henne, även om JCA. De här personerna hör dock inte till Forum-kretsen, ska sägas.

Bilden man får är (bland annat) att Frostensson är överseende och säger, med ett småleende ungefär, "ja, ja, han är ju en Man och det är klart att han behöver leka runt litet" (ej exakt citat men det verkar vara kontentan av vad hon säger privat - åtminstone innan saken blev skandal). Hon verkar helt enkelt vara både kvinnligt stolt över hans potens och fysiska framfusighet, och ovillig att se dem som något mer än lek, och dessutom är hon (att döma av mycket av det som skrivits, och även hennes egen bok) ovillkorligt lojal mot honom. Det är du och jag mot världen tills döden skiljer oss åt, ungefär,.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-12-02 kl. 01:30.
Citera
2019-12-02, 10:02
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den som avses kallas i boken för Mira. Hon har ett frivilligt men enligt henne själv destruktivt längre förhållande med Arnault.

Som vanligt är det i sådana fall som utomstående svårt att veta i vilken mån vederbörande mår dåligt och har ett för henne själv destruktivt förhållande med en man som passar hennes mall och där hon kan uppleva förnedring just därför eller mår dåligt för att hon behandlas illa av Arnault. Själv beskriver Mira det i Gustavssons referat som att ingen kan våldta någon så grundligt som man kan våldta sig själv.

Allmänt; om någon vill ha ett masochistiskt förhållande med en annan person, skall man då förutsätta att den som vill bli förnedrad mår dåligt och att det är fel av den andra personen att ställa upp? Eftersom jag inte själv är intresserad av sexuell förnedring har jag mycket svårt att förstå om och när det skall bedömas som utnyttjande och när det är en form av sexualitet vissa människor mår bra att få utlopp för eller åtminstone är nödvändig för dem att uppleva.

Vad gäller uppgifterna om de försvunna kräkreflexerna som Liljestrand upprörs av så är det värt att notera att det inte explicit sägs i Klubben att de är effekten av sexuell förnedring. "Mira" längtar efter att sluta existera, blir passiv och distanserad och hennes kräkreflexer försvinner. Uppenbarligen är hon deprimerad och självmordbenägen, men om det som sagt är en följd av hennes förhållande med Arnault är högst oklart. Det troliga är ju att mycket annat också ligger bakom.

Det är ju annars lätt att dra slutsatsen att de försvunna kräkreflexerna beror på den sexuella förnedringen. Man kopplar ju gärna ihop det med rättsfallet med Arnault och drar slutsatsen att han har en faiblesse för deep throating i sina sexuella förbindelser och att det är något han tvingar kvinnor till, gärna utan att de är beredda. Men det är inte vad som beskrivs vara faller eller något sådant. Man kan ju också tänka sig att Arnault och Mira är överens om denna sexuella praktik i sitt förhållande och att kräkreflexernas försvinnande i så fall är både planerade och önskvärda, inte tvärtom. Hur som helst att de beror på övning och inte i sig är en följd av övergrepp som Liljestrand påstår. Såvida då inte alla BSDM-förhållande och deep throating alltid automatiskt är övergrepp.

OK har inte kommit så långt i boken ännu men rent generellt BDSM-förhållanden är väl ganska strängt omgärdade av regler, sen kan vissa säkert fara jävligt illa ändå och det är troligtvis svårt att fälla någon för våldtäkt i ett sådant förhållande. Arnault hade visst en massa BDSM-attiraljer på sitt Instagram. Men här verkade det som om han blev helt galen när hon försökte bryta sig loss.
Ska läsa hela boken först. Den är välskriven, rätt spännande faktiskt.
Citera
2019-12-02, 10:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
OK har inte kommit så långt i boken ännu men rent generellt BDSM-förhållanden är väl ganska strängt omgärdade av regler, sen kan vissa säkert fara jävligt illa ändå och det är troligtvis svårt att fälla någon för våldtäkt i ett sådant förhållande. Arnault hade visst en massa BDSM-attiraljer på sitt Instagram. Men här verkade det som om han blev helt galen när hon försökte bryta sig loss.

Det har funnits några rättsfall på senare år där domstolarnas folk har börjat ta i frågan: hur ska man definiera att det är fråga om samtycke/icke-samtycke till vissa handlingar, vissa attityder när det rör sig om händelser inom ramen för ett BDSM-förhållande - ett längre eller mer tillfälligt förhållande - men hela frågan är ju besvärlig, både politiskt och juridiskt. Vanliga jurister och BDSM-aktiva har nog (ofta) inte alls samma syn på vad som utgör rättvisa eller vilka regler som kan gälla, "vilken lag som gäller", och för väldigt många vanliga nämndemän eller åklagare är det helt obegripligt att någon kan vilja bli t ex bunden, upphängd och tagen "mot sin vilja" - de bedömer sådant som grov våldtäkt direkt, oavsett bakgrunden.
Citera
2019-12-02, 10:52
Medlem
Citat:

Varifrån kommer den uppgiften? Tidningarna borde väl ha varit väldans intresserade av något sådant, i så fall?
Citera
2019-12-02, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Varifrån kommer den uppgiften? Tidningarna borde väl ha varit väldans intresserade av något sådant, i så fall?

Tippar att det hade varit svårt att ge exempel i bild på detta utan att komma nära att avanonymisera honom. Dessutom: om man s a s hade hjälpt läsarna att hitta honom och hans bilder på instagram så hade man också kunnat riskera att outa de kvinnor han hade träffat/varit ihop med (via deras instagramkonton, likes på andra bilder från Arnault osv). Men det är bara en gissning.
Citera
2019-12-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tippar att det hade varit svårt att ge exempel i bild på detta utan att komma nära att avanonymisera honom. Dessutom: om man s a s hade hjälpt läsarna att hitta honom och hans bilder på instagram så hade man också kunnat riskera att outa de kvinnor han hade träffat/varit ihop med (via deras instagramkonton, likes på andra bilder från Arnault osv). Men det är bara en gissning.

Jag menar bara, vad konstigt att man inte hört om det tidigare. Medierna har ju inte direkt varit ointresserade av smaskiga detaljer från hans sexliv.
Om han hade ett Instagram-konto med bilder på piskor och handbojor, då skulle väl knappast Expressen ha kunnat motstå att slå upp en stor rubrik: KULTURPROFILENs mörka hemlighet PISKOR HANDBOJOR
Citera
2019-12-02, 11:12
Avstängd
Citat:
Jag menar bara, vad konstigt att man inte hört om det tidigare. Medierna har ju inte direkt varit ointresserade av smaskiga detaljer från hans sexliv.
Om han hade ett Instagram-konto med bilder på piskor och handbojor, då skulle väl knappast Expressen ha kunnat motstå att slå upp en stor rubrik: KULTURPROFILENs mörka hemlighet PISKOR HANDBOJOR

Javisst, men man får vad jag vet inte sno andras privata bilder och köra ut dem i tidningen så där utan vidare. Jo, DN gjorde det med Skyttedal, men de hävdade nyhetsmässigt allmänintresse - det hade nog varit mycket svårt att hävda här.

Dessutom kan kontot, eller dessa bilder, ha varit reserverat för personer som hade friendat Arnault på Insta - på många bildsajter finns den möjligheten.
Citera
2019-12-02, 11:15
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Är det här hans instagram? Privat, 720 följare

https://www.instagram.com/lionperdu/?hl=sv
Citera
2019-12-02, 11:20
Medlem
Citat:
Javisst, men man får vad jag vet inte sno andras privata bilder och köra ut dem i tidningen så där utan vidare. Jo, DN gjorde det med Skyttedal, men de hävdade nyhetsmässigt allmänintresse - det hade nog varit mycket svårt att hävda här.

Dessutom kan kontot, eller dessa bilder, ha varit reserverat för personer som hade friendat Arnault på Insta - på många bildsajter finns den möjligheten.

Men hade inte nödvändigtvis behövt visa bilderna. Det hade räckt med att beskriva dem. Jag sökte här på tråden på "BDSM", Flashback är ju Sveriges främsta skvallercentral, men just detta rykte om att Arnault har odlat ett intresse för dylika grejer på Instagram, kunde jag inte hitta.
Citera
2019-12-02, 11:24
Avstängd
Citat:
Men hade inte nödvändigtvis behövt visa bilderna. Det hade räckt med att beskriva dem. Jag sökte här på tråden på "BDSM", Flashback är ju Sveriges främsta skvallercentral, men just detta rykte om att Arnault har odlat ett intresse för dylika grejer på Instagram, kunde jag inte hitta.

Mmm, okej. Nej, tydligen ville de inte riktigt gå så långt - inte heller DN. Om det hade varit England hade saken säkert kommit ut: tidningarna där är mycket mer hänsynslösa och konkreta i fråga om underliga skandaler och avvikande sexuella beteenden. Daily Mail t ex hade rusat rakt in och publicerat.
Citera
2019-12-02, 12:02
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Det har funnits några rättsfall på senare år där domstolarnas folk har börjat ta i frågan: hur ska man definiera att det är fråga om samtycke/icke-samtycke till vissa handlingar, vissa attityder när det rör sig om händelser inom ramen för ett BDSM-förhållande - ett längre eller mer tillfälligt förhållande - men hela frågan är ju besvärlig, både politiskt och juridiskt. Vanliga jurister och BDSM-aktiva har nog (ofta) inte alls samma syn på vad som utgör rättvisa eller vilka regler som kan gälla, "vilken lag som gäller", och för väldigt många vanliga nämndemän eller åklagare är det helt obegripligt att någon kan vilja bli t ex bunden, upphängd och tagen "mot sin vilja" - de bedömer sådant som grov våldtäkt direkt, oavsett bakgrunden.

Matilda Gustavsson om Jean-Claude Arnaults Instagram.
Citat:
"Där lägger han ut foton på sig själv tillsammans med kända kulturpersonligheter - på ett av dem poserar han, Horace Engdahl och Stig Larsson med den fransk-bulgariska lingvisten och feministen Julia Kristeva. Där postar han bilder som föreställer en svart läderpiska. En kvinnas hals i ett kopplat nithalsband - med en glad påsk-hälsning och en blixtemoji. Jag notera som hastigt att de många fotona som anspelar på BDSM ser generiska ut. Som genrebilder man kan googla fram på nätet. Men framför allt ger kontot mig en kuslig känsla av att hans persona skulle kunna fungera som ett skydd. Jag inser att människor runt Arnault skulle kunna tolka anklagelser mot honom som ett uttryck för moralism."

Det här är intressant. BDSM är lite allmänt ballt och gränsöverskridande och såna här bilder kan väl ses mer som normbrytande estetik, resonerar MG. Men det kan ha funkat som ett slags maskering, för han begick verkliga övergrepp (så långt jag nu läst, tycker det känns helt trovärdigt. Flera våldtäkter).
Citera
2019-12-02, 12:22
Avstängd
Citat:
Matilda Gustavsson om Jean-Claude Arnaults Instagram.

Det här är intressant. BDSM är lite allmänt ballt och gränsöverskridande och såna här bilder kan väl ses mer som normbrytande estetik, resonerar MG. Men det kan ha funkat som ett slags maskering, för han begick verkliga övergrepp (så långt jag nu läst, tycker det känns helt trovärdigt. Flera våldtäkter).

Jo, absolut, men det jag vill peka på är att BDSM och liknande är svårhanterligt juridiskt sett, om man inte vill att det ska hamna i att den ena typen av part i målet (kvinnan, som då oftast intog en undergiven roll) och personer på hennes sida alltid ges ett tolkningsföreträde in blanco.

Jag minns att Elin Grelsson, feministisk journalist och bloggare, för flera år sedan gjorde en intervju (i radio tror jag) med en dominant tjej i svart läder och nitar som hade piska, höll män i koppel och så vidare - och sedan skrev om det på sin blogg. Hon tyckte det var görhäftigt, normbrytande och feministiskt av den här dominan, hon var mycket uppskattande. Om könen i den situationen hade varit omvända hade hon helt säkert inte alls sett det så, trots att den emotionella och sexuella dynamiken kunde ha varit mycket likartad. Det är ungefär där det finns ett problem, om man bara bestämmer sig för att "BDSM är normalt en ursäkt för våldtäkt och misshandel" (vilket du ju inte gör).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in