Men fortfarande återstår att ta reda på vem som ligger bakom kontona. Speciellt undrar jag vem som ligger bakom Twitter-kontot "1619058620", som startades redan 25 juli 2013, när Tishko Ahmed var ca 16,5 år gammal. Det kontot kan som sagt ha haft användarnamnet "tishkoshabaz" ända sedan dess, och varit inaktivt så att inget cache skapats. Men att han runt den 22 okt 2019 plötsligt skulle ha blivit en hängiven Trump-anhängare, det känns väldigt konstigt.
Möjligen att han kan ha fått betalt för att sprida Trump-propaganda i sitt eget namn, men är det inte mer sannolikt att någon annan har gjort det i hans namn?
Man skulle kanske kunna lista ut vilket användarnamn det kontot hade innan det fick namnet "tishkoshabaz", om det hade något annat namn vill säga. Och då kanske det namnet säger något om vem som ligger bakom Wilmas försvinnande. Men det lättaste måste förstås vara att polisen får Twitter att lämna ut uppgifterna.
Men jag vet också att när man raderar sitt Twitter-konto, då raderas alla ens data. Så det kan hända att all info om vem som har startat kontot och vilka användarnamn det har haft, kan vara borta även för Twitter, eftersom det kontot är raderat eller inaktiverat. Så polisen bör skynda sig innan datan kanske raderas från Twitter.
Om det är samma person som har kontona med användarnamnen "96yoseff" och "wilmanouvelle", så har polisen större chans eftersom dessa konton fortfarande är aktiva.
Ett annat sätt vore om det gick att söka i archive.org efter numret "1619058620", ungefär som man kan göra på Google. Men jag har försökt och jag har inte lyckats. Om det gick hade man kunnat hitta alla filer där det numret förekommer, och på så sätt även hitta vilka användarnamn det kontot har haft.
Det är tydligen bara i application/json-filerna som det finns information om vilket kontonummer ett visst användarnamn har haft, se nedan i application/json-filerna för exempel:
http://web.archive.org/web/*/http://twitter.com/tishkoshabaz/*
Men jag vet inte hur archive.org fungerar och varför de i vissa fall sparar cache i olika slags filer. Och jag vet inte heller varför det inte går att söka igenom alla filer de har efter ett visst nummer.
Att söka i cachen för "tishkoshabaz" för att se mönster och vilka hen har kommunicerat med, kan också vara ett sätt att hitta vilket användarnamn hen kanske hade innan 22 oktober 2019. Och när man väl har hittat tidigare användarnamn så kan man söka efter cache på det och kanske hitta fler gamla och raderade inlägg.