2019-12-01, 16:05
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Krutvikten har en sådan liten jäkla betydelse! Skjuter jag två helt olika tårtor för dig och den ena ligger på 1kg och den andra på 700g, så kommer du aldrig veta vilken det är som är respektive tårta utan att gissa.

Intressant, hur vet du hur kvalitén är på Freedom utan att ens har sett den IRL? Eller menar du effektmässigt? Beskriv gärna kvalitén och den avancerade sammansättning i Freedom ur ditt perspektiv för mig.
Jajaja

Prisvärda tårtor för att njuta av fina effekter i samma prisklass:

Hanssons/Fyrverkerimästarna 1 kilos tårtor i 30mm
New York om man vill ha med både raka och vinkelskott. Kostar aningen mer men motiverat pga av vinkelskott och därmed mer avancerad.
Freedom (om den är från Chinasky fireworks fabriken) så får man fina effekter på olika storlekar och höjd. Kostar aningen mer men mer avancerad.
---
Vill man ha nåt skojsigare istället i samma prisklass så Be Happy från Extreme fireworks.

Egentligen en prisklass högre men bra kilopris på BF. Sydney från Linders om man vill ha en intensivare tårta.
Citera
2019-12-01, 16:20
Medlem
pyro860s avatar
Är Asgaard värd 699?
Citera
2019-12-01, 16:25
Medlem
Hakar på ”raset” mot bonnens nya prissättning. Han säljer alltså sin egenimporterade 25*2” en hundring dyrare än Vulcan/Linders?
Senast redigerad av SyntaxGlenn 2019-12-01 kl. 16:27.
Citera
2019-12-01, 16:29
Medlem
Yerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är Asgaard värd 699?
Hade Asgaard nyår 2016, den var riktigt trevlig så jag skulle påstå att den är värd 699
Citera
2019-12-01, 16:30
Medlem
Citat:
Är Asgaard värd 699?

Den är riktigt fin faktiskt, dessutom ett par saluter i slutet. Dock är möjligtvis Kanga från 4verkeri mer prisvärd då, samt att den är snarlik Asgaard. Asgaard ligger på 783 g krut fördelat på 91 skott och Kanga på 100 skott fördelat på 980 g krut.

Beror ju också på hur mycket Sven kommer ta för Kanga i år, just nu ligger den på 458kr men kan ju ändras
Citera
2019-12-01, 16:32
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom
Jajaja

Prisvärda tårtor för att njuta av fina effekter i samma prisklass:

Hanssons/Fyrverkerimästarna 1 kilos tårtor i 30mm
New York om man vill ha med både raka och vinkelskott. Kostar aningen mer men motiverat pga av vinkelskott och därmed mer avancerad.
Freedom (om den är från Chinasky fireworks fabriken) så får man fina effekter på olika storlekar och höjd. Kostar aningen mer men mer avancerad.
---
Vill man ha nåt skojsigare istället i samma prisklass så Be Happy från Extreme fireworks.

Egentligen en prisklass högre men bra kilopris på BF. Sydney från Linders om man vill ha en intensivare tårta.

Jag kan ju inte tycka att den har så speciella effekter. Tycker förvisso att ingen Svensk konsumenttårta har riktigt bra effekter. Alla kör bara med sitt silver/guld och knaster, senaste 3 åren har även strobe kommit in i dom flesta tårtor. Men var är färgen? Jag älskar färger, men har bara sett Funke lyckats med det hitintills.

Sen speciellt avancerad kan du ju inte påstå att den är. Den tuggar skott efter skott för sedan skjuta iväg, hmm 5 skott samtidigt?

Majestic är ett bra exempel på avancerad tårta. En tårta som är en bra mix med kometer, vinklat i olika former (sida till sida. Sen är där ett parti i mitten som skjuter vinklat inifrån och ut) en final som är en kombo med saluter, guldhäng och visslor. Dock är guldeffekterna lite väl klena.

Även om där är höjdskillnad på rören på Freedom så är det inget som kommer märkas, då det inte skjuts ifrån dom låga och långa rören samtidigt. Effekterna kommer inte kännas större, då dom med mindre kaliber går lägre och dom större går högre. Det enda som kommer märkas är att knallen i dom större skotten smäller lite mer och att effekten stannar kvar ca 0,5sek längre på himlen. Så helt onödigt med trappstege, kunde lika bra kört 30mm rakt igenom.

Citat:
Är Asgaard värd 699?

Jag gilla den på en provskjutning, bra ös i den, köpte den. Och den jag hade stod och tuggade i över 2min, så det blev en besvikelse!
Citera
2019-12-01, 16:52
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxGlenn
Hakar på ”raset” mot bonnens nya prissättning. Han säljer alltså sin egenimporterade 25*2” en hundring dyrare än Vulcan/Linders?

Vad menar du? Dom har väl ingen 50skottare?

Citat:
Ursprungligen postat av marakas
Den är riktigt fin faktiskt, dessutom ett par saluter i slutet. Dock är möjligtvis Kanga från 4verkeri mer prisvärd då, samt att den är snarlik Asgaard. Asgaard ligger på 783 g krut fördelat på 91 skott och Kanga på 100 skott fördelat på 980 g krut.

Beror ju också på hur mycket Sven kommer ta för Kanga i år, just nu ligger den på 458kr men kan ju ändras

Funderar främst på den för att det var ett tag sedan jag hade något från Svea och jag vet att dom brukar vara riktigt bra. Ska ju vara pastellfärger i denna och Asgaard ser på film ut som en lillebror till Svea Ink som en granne hade ett år som var sjukt bra. Får fundera lite

Citat:
Jag kan ju inte tycka att den har så speciella effekter. Tycker förvisso att ingen Svensk konsumenttårta har riktigt bra effekter. Alla kör bara med sitt silver/guld och knaster, senaste 3 åren har även strobe kommit in i dom flesta tårtor. Men var är färgen? Jag älskar färger, men har bara sett Funke lyckats med det hitintills.

Precis, det är svårt att hitta. JoHo är väl bland det bättre jag sett på senare tid av dom svenska

Citat:
Jag gilla den på en provskjutning, bra ös i den, köpte den. Och den jag hade stod och tuggade i över 2min, så det blev en besvikelse!

Blir ju tyvärr så ibland från tårta till tårta bland konsumentpjäser.. Hur var färgerna?
Citera
2019-12-01, 17:45
Medlem
Harrybs avatar
Citat:

Funderar främst på den för att det var ett tag sedan jag hade något från Svea och jag vet att dom brukar vara riktigt bra. Ska ju vara pastellfärger i denna och Asgaard ser på film ut som en lillebror till Svea Ink som en granne hade ett år som var sjukt bra. Får fundera lite

Precis, det är svårt att hitta. JoHo är väl bland det bättre jag sett på senare tid av dom svenska

Blir ju tyvärr så ibland från tårta till tårta bland konsumentpjäser.. Hur var färgerna?

Ja vist JOHO har bra saker, samt Chaos har ju vissa saker med lite mer färg.

Svea har väldigt häftiga färger i sina tårtor. Men som jag har sagt innan. I och med att Svea inte har någon röd tråd i sina tårtor. Utan skjuter 10 olika snabba efter varandra, så det blir bara en stor gröt av allt.

Det kommer ett skott som har kanske fina pastellfärger, men direkt efter kommer där ett skott som har crackling som dödar färgerna direkt. Hade dom skjutit iväg 10 skott i rad, hade man ju fått en uppfattning om färgerna.

Svea satsar på Svensson tårtor. Det vill säga, lite extra knall och ett grymt tempo, sen är det skit samma hur dom ser ut.
Citera
2019-12-01, 17:49
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ja vist JOHO har bra saker, samt Chaos har ju vissa saker med lite mer färg.

JoHo och Chaos är ju samma, vet dock inte varför

Citat:
Svea har väldigt häftiga färger i sina tårtor. Men som jag har sagt innan. I och med att Svea inte har någon röd tråd i sina tårtor. Utan skjuter 10 olika snabba efter varandra, så det blir bara en stor gröt av allt.

Det kommer ett skott som har kanske fina pastellfärger, men direkt efter kommer där ett skott som har crackling som dödar färgerna direkt. Hade dom skjutit iväg 10 skott i rad, hade man ju fått en uppfattning om färgerna.

Svea satsar på Svensson tårtor. Det vill säga, lite extra knall och ett grymt tempo, sen är det skit samma hur dom ser ut.

Jo precis, det är lite på den punkten jag velar..
Citera
2019-12-01, 18:53
Medlem
Råkade se detta på facebook, tyvärr stämmer nog höjningarna hos 4verkeri som vi befarat.

"Adam: Tyvärr är ni 4verkeri.se inte billiga längre. Väldigt många prishöjningar inte okej."

"4verkeri.se: Adam Vi svarar dig här med, men se även svaret på samma fråga du ställde i en annan recension.
Vi kan tyvärr inte styra över leverantörernas prishöjningar, om de höjer priset till återförsäljare måste även vi höja priset på produkten. En av anledningarna är dollarn i förhållande till kronan, vilket medför dyrare produktion.
Vi har fortfarande Sveriges (och Skandinaviens) i särklass största sortiment, med största omfattande prissänkningen från Ord. Rek. Pris över hela sortimentet".
Citera
2019-12-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxGlenn

Citat:

Nja. Skrev 25*2”. Menade två tum/50mm. Däremot såg jag att Vulcans Great är 45mm. Bonnens är 50mm enligt hemsidan men det kan jag tänka mig är mer 47~ i verkligheten.
Citera
2019-12-01, 20:31
Medlem
Harrybs avatar
Såg att Svea har lagt ut filmer på sin hemsida nu. Anything else Sux tårtan, bra tårta faktiskt, inte alls så grötig som jag trodde den skulle vara. Men 5000, mjää tack! Många jumpcut's i filmen, har tårtan misslyckats när den skulle gå över till nästa tårta? Eller kan dom ha skjutit tårtorna för sig och klippt ihop sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in