2019-12-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det fungerar bara i CSI på TV, i själva verket vet skurkarna att hålla tyst. Varför hjälpa polisen genom att prata? "Inga kommentarer", blir svaret.

Ja men det gäller väl ändå främst yrkeskriminella som har vanan inne och på ren rutin kör med ”no comments”.
Det finns många som valt att prata ut då bevisning läggs fram. Det kan ju också vara så att det finns något mer (dna/plagg/emballage) som knyter mgm till fyndet så att han inser att spelet är över.
Tex A Eklund erkände mordet på Pernilla direkt då han fick veta att de hade hans dna säkrad.
Citera
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Om dem gjort fyndet i pappans garage.
Borde då inte pappan sitta häktad nu?

idiot.... läs hela inlägget
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
En Blodspårningslampa ger utslag direkt, så det är omöjligt att dölja..
Nja, om du tvättar med Klorin & därefter högtryckstvätt så vete fan. Det gör jag där jag styckar viltkött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
- - -

Just det. Vi vet att allmäheten vill veta - saker som INTE polis eller t exMP, FIKK får lämna ut.

INSE att polis endast ger ut saker i media - i hopp om allmänhetens vilja att hitta spår.
De FÅR (enligt lagen) och KAN INTE heller lämna ut detaljer som kan komma att sabotera en rättegång om brott. Just - för att ni (allmogen) inte gör annat än glappar med munnen ...

Ingen av er skulle platsa vare sig inom FM eller Polisen som anställda. Helt klart. För ni klarar inte av att hålla tyst.

INSE - det!!!

---
Och ja - jag har arbetat inom FM = kollad och klar (ang brott och sekretess - vilket man gör kontinuerligt vid ev. ny anställning) - inser också att ni aldrig kan bli anställda inom denna changer/bransh.

Varför? Ni kan inte sluta glappa.
Du har tätt i sak men.. Man blir inte Rambo för att man jobbat i matsalen på ett regemente. Tagga ner. Ingen annan är möjligen en idiot blir impad av att du påstår att du jobbat inom FM. Väx upp.
Citera
2019-12-01, 17:10
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, om du tvättar med Klorin & därefter högtryckstvätt så vete fan. Det gör jag där jag styckar viltkött.

Har du använt lampan sen efteråt och kollat också?
Citera
2019-12-01, 17:10
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monocerotis
Tycker du ska lämna FB... Källorna har polisen/vittnen

Jag tycker du kan lämna trovärdiga källor... men jag vet att du inte bryr dig i vad jag tycker, så jag ska svara dig med samma mynt. Skillnaden på dig och mig är att jag inte sprider presumtiva lögner.
Åter till ämnet, du förtjänar inte mer uppmärksamhet
Citera
2019-12-01, 17:11
Medlem
T34Panzers avatar
Här kan man läsa lite om Kustbevakningen och hur deras båtar och dykare bistår andra myndigheter, tex polisen vid brottsutredningar.

”Kustbevakningen utför utöver ordinarie verksamhet en rad uppgifter på uppdrag av andra
myndigheter eller uppdragsgivare, som till exempel dykeri åt polisen.

Arbetsuppgifter
Sökning och bärgning av farligt gods, farliga ämnen och olja
Sökning efter smuggelgods, personer, föremål knutna till utredningar, förlorad utrustning med mera.
Tillsyn och övervakning av fasta fornminnen som till exempel vrak.

Arbetsmetoder
Undervattensarbete med hjälp av bland annat svets, skärutrustning och bultpistol.
Dokumentation genom fotografering, skisser, video, mätningar,
sonar och provtagning.

Teknik till hjälp
Kustbevakningen har utrustning som släpsonarer, flerlobs ekolod, skärplan,
digitala/analoga kameror och videokameror, lyftsäckar, mätutrustning och pumpar med mera.

Myndigheten förfogar över ett antal fjärrstyrda undervattensfarkoster (ROV)
som kan operera ned till 250 meters djup. De används vid sökning över mindre ytor,
dokumentation på större djup under svåra förhållanden och för bärgning av mindre föremål.
För att söka över större ytor används släpsonar eller fartygens fasta flerlobsekolod.
Kustbevakningen har också avancerad kem- och brandskyddsmateriel”

https://www.kustbevakningen.se/hallbar-havsmiljo/miljoraddning/dykeri/
Citera
2019-12-01, 17:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Han borde ju bli rejält omskakad av att se en bild nu!
Undrar om hans försvarsadvokat har rätt att antyda om att ett fynd gjorts ...
Känner inte till den biten ...
Eller kan det komma från medintagna, om han nu kan prata alls med dem.
Att gå och röka får de göra ensamma, inte tillsammans med andra rökare.
Även det bevakas.
En bild och se reaktionen han kan ju tro att allt är hittat och förhoppningsvis pratar mer än Magnus uggla
Citera
2019-12-01, 17:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Har du använt lampan sen efteråt och kollat också?
Faktiskt inte. Jag får testa, då jag har en sådan lampa för att kolla var kattjäveln har pissat.
Citera
2019-12-01, 17:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thetruesayer
Läs detta:

Rättsmedicinalverkets studie om styckmord i Sverige.

https://mobil.vimmerbytidning.se/nyheter/styckning-oftast-ett-satt-att-gomma-kroppen-om6347614.aspx

”I några fall var flera gärningspersoner inblandade.”

Tack för en väldigt intressant artikel.

Jag har svårt att ta ställning till flera gärningspersoner i detta fall, men just nu tycker jag av det lilla vi fått från tråd och media, känns det mer rimligt med en ensam gärningsman och möjligen en medhjälpare efteråt.

Flera gärningspersoner tänker jag mig att det kan handla om kriminella och kriminella nätverk.

Samtidigt, dunsar i trappen, känns lite märkligt om man är två?
Citera
2019-12-01, 17:15
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Faktiskt inte. Jag får testa, då jag har en sådan lampa för att kolla var kattjäveln har pissat.

Lampan är väldigt effektiv faktiskt, de ögat inte kan se så ser lampan, återkom med resultat sen...
Citera
2019-12-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag tycker du kan lämna trovärdiga källor... men jag vet att du inte bryr dig i vad jag tycker, så jag ska svara dig med samma mynt. Skillnaden på dig och mig är att jag inte sprider presumtiva lögner.
Åter till ämnet, du förtjänar inte mer uppmärksamhet

🤣👏SMASH👏🤣

Ingen idé att dividera med vissa. Även om denna person skulle visa sig ha rätt, så är det STOR skillnad på att outa detta med en trovärdig källa och utan trovärdig källa. Det är det hen inte förstått. Men men. Åter till ämnet 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in