2019-12-01, 14:09
Medlem
Citat:

*Ursprungligen postat av*sred

Babben har blivit arg och mördat henne,pappan hjälpte till att dölja brottet och sa åt honom att vara tyst,inte mer invecklat än så.

Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Smartaste inlägget på länge

Jaha, tycker du det? Jag tycker "sred" s inlägg LYSER av "skyddande av brottsling" "medbrottsling" kusin, kompis eller liknande. Är det smart tänker jag inte värdera här och nu.
Du som vet kan berätta något av vikt, var så god!
Citera
2019-12-01, 14:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Det logiska är ju att de funnit huvudet. Men jag vet inte riktigt hur de identifierar delar av människa och samtidigt få ett snabbt svar att det är hon och att hon omöjligt lever. Så rent krasst så är det nog huvudet. Men jag personligen kan egentligen inte svara på vilken kroppsdel det är.

Och gm lär vara totalt rubbad.
Jag antar att även om man bara funnit ett ben som är avsågat så kan man dra slutsatsen att offret inte längre lever.
Citera
2019-12-01, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstrollett
Enda anledningen till det kan ju vara att dom tidigt hittat bevis på att han dödat/misshandlat henne i lägenheten.
Troligtvis har dom hittat mkt blod mellan tex golvplankor eller i avloppsrören under dusch/badkar.

Så börjar mina tankar gå också.

Samtidigt funderar man på de ljud som grannen hört under natten? Dunsar, om jag inte missminner mig?

Och hur kommer det sig att grannarna inte har hört buller mellan de tidpunkter som anges av en annan granne (minns inte längre tidpunkt, var det vid 18-19- tiden?????) till 02-tiden hörde dunsar i trappen?
Rätta mig helst om jag anger fel tidpunkter.

Jag har oändligt svårt att tänka mig att en styckning för att kunna få ut kroppen, kan göras utan inköp av t ex särskild kniv, yxa, plastpåsar, tejp?

Annars borde det droppa blod i trapphuset och till ev transportmedel.

Jag har själv försökt att knäcka revbenspjäll till jul, detta med yxa. Jag lyckades helt enkelt inte. De bara studsade, och det blev bara små hack i benen. Mycket ljud, kan jag säga.

Ett alternativ kan ju vara att mgm har trott att de räckte med att avskilja enbart huvudet från kroppen för att man inte skulle kunna identifiera kroppen om den senare hittades. Detta i hopp om att kroppen skulle bli förstörd med tiden och att man aldrig skulle kunna fastställa dödsorsak och kanske inte heller identitet. Mgm är ändå ganska ung och kanske inte har den kunskapen.

Jag vet att Evin (Mantorpsmorden), använde en lång fiskkniv vid sitt dåd. Ett av offren var så illa skuren i halsen att huvudet var nästan avskiljt från kroppen.

Ett huvud är lättare att göra sig av med. Han har dock misslyckats, eller den som har hjälpt honom.

Kanske hans rörelser under natten har kunnat avslöjas genom mastuppkopplingar?
Citera
2019-12-01, 14:14
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag antar att även om man bara funnit ett ben som är avsågat så kan man dra slutsatsen att offret inte längre lever.

Ja och det är här jag saknar kunskap. Jag överlåter nog de till er som möjligtvis har ett hum eller rent av kunskap i det hela.

Jag fick ett svar för någon dag sen på att man kan se på kroppsdelen om det togs bort medans hon var vid liv eller om hon redan var avliden. Där saknar jag också kunskap hur lång tid det tar för en sådan bedömning.
Citera
2019-12-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som talar emot det som säkert väldigt många tidigare påpekat är tiden. Det brukar ta längre tid att men 100% säkerhet säga att en kroppsdel tillhör en viss människa. Här gick det väldigt fort från det att fyndet hittades tills det att familjen fick beskedet. I Kim Walls fall när man fann en torso tog det flera dagar innan polisen med säkerhet gick ut med vem det var. Kim Wall hade då varit försvunnen i ca 2 veckor.
Senast redigerad av Ze123 2019-12-01 kl. 14:19.
Citera
2019-12-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Elektrisk bränntråd. Påminner om en bågsåg fast har en tråd istället för sågblad. Tråden blir riktigt varm och skär igenom och drar mänger med ström. Vad dom kallas vet jag inte

Vet du hur det osar och luktar i huset om man styckat en människokropp? Misstänker att grannarna kännt konstig lukt i trapphuset.
Citera
2019-12-01, 14:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Vet du hur det osar och luktar i huset om man styckat en människokropp? Misstänker att grannarna kännt konstig lukt i trapphuset.
Det luktar bränt och fräser men det är bra ventilation i ett badrum då går lukten ut den vägen
Citera
2019-12-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Mantilla får själv svara vad han anser om det, men vad anser du om att Rättegångsbalken 35 Kap. Om bevisning i allmänhet 3 paragrafen lyder: ”Erkänner part i rättegången viss omständighet och är saken sådan, att förlikning därom är tillåten, skall vad parten erkänt gälla mot honom. Återkallar parten sitt erkännande, pröve rätten med hänsyn till de skäl, som anföras för återkallelsen, och övriga omständigheter, vilken verkan som bevis må tillkomma erkännandet.

Är saken ej sådan som i första stycket sägs, pröve rätten med hänsyn till omständigheterna, vilken verkan parts erkännande må äga som bevis.”

Enligt svenskt rättsväsende så kan ett erkännande utgöra ett bevis i juridisk mening. I brottsmål utgör erkännanden dock endast en del av bevisverkan och ska inte ha rättsverkan (vilket de mer eller mindre glömde i Quick-fallen...). Borde inte du som nämndeman känna till detta?

Jag har sagt att BARA ett erkännande inte är = bevis.
I vissa fall kan erkännande ingå i bevisandet, naturligtvis.
Citerar strax:
Citera
2019-12-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Polisbåten har varit aktiv i Bäveån idag, i första hand där Repslagaregatan går ut mot ån. Jag tippar att det är där man gjort första fyndet av Wilma.

Att inte fler fynd redan rapporterats tyder på att GM bara dumpat en del på denna plats.

Om GM har haft tillgång till bil bör andra platser utmed Bäveån / Byfjorden sökas av, t.ex. kajen vid Skeppsviken.

Om GM inte haft tillgång till bil kan det tänkas att Wilma styckats för transport med cykel. I så fall bör hon ligga utmed Bäveån.
De åkte bil behöver inte pappan tror mer på kusin, går järnvägsbron över bäveån
Citera
2019-12-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Kylskåp håller mellan +5-8C.

Livsmedelsverket rekommendation: den optimala temperaturen är 4-5 grader celsius, Aldrig över 5 grader Celsius.
Citera
2019-12-01, 14:22
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Livsmedelsverket rekommendation: den optimala temperaturen är 4-5 grader celsius, Aldrig över 5 grader Celsius.

Är det inte 8 grader man inte ska överstiga?
Citera
2019-12-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Mantilla får själv svara vad han anser om det, men vad anser du om att Rättegångsbalken 35 Kap. Om bevisning i allmänhet 3 paragrafen lyder: ”Erkänner part i rättegången viss omständighet och är saken sådan, att förlikning därom är tillåten, skall vad parten erkänt gälla mot honom. Återkallar parten sitt erkännande, pröve rätten med hänsyn till de skäl, som anföras för återkallelsen, och övriga omständigheter, vilken verkan som bevis må tillkomma erkännandet.

Är saken ej sådan som i första stycket sägs, pröve rätten med hänsyn till omständigheterna, vilken verkan parts erkännande må äga som bevis.”

Enligt svenskt rättsväsende så kan ett erkännande utgöra ett bevis i juridisk mening. I brottsmål utgör erkännanden dock endast en del av bevisverkan och ska inte ha rättsverkan (vilket de mer eller mindre glömde i Quick-fallen...). Borde inte du som nämndeman känna till detta?

Kriminologiprofessor Fatima Addberger skriver att vare sig man nekar eller tillstår brott, har erkännandet i sig betydelse. Man ska visa belägg för att man är skyldig. Rekvisiter ska finnas. Hittar inte källan (från igår), möjligen Aftonbladet, som citerar ordagrant.
Hittade nu min skärmavbild:

"Varken att man erkänner eller nekar brott har betydelse.Man ska belägga de objektiva rekvisiten, som ska vara uppfyllda och som ska visa att man är skyldig till brott"säger Fatima Addberger"
Senast redigerad av Marielo 2019-12-01 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in