2019-11-30, 18:45
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Det går att skruva ner radiatorer till de siffrorna du skrivit, värkar som de flesta pump ger bra med värme till - 15- - 20, sen behövs stöd värme.

.FH35 är en bra pump men vad får du betala för en LN35? Den värmer ner till -35, men effektiviteten avtar ju kallare det blir.

LN35 har fördelen med att det inte knäpper i plasten från innerdelen när den blir kall efter uppvärmning.

Köp till stålfjädrar som utedelen står på så slipper du vibrationer in i huset ifrån utedelen.
Citera
2019-11-30, 18:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren

Jag hade ställt ner alla elradiatorer till ca 16-18° och kört hårdare men luftvärmepumpen, den värmer betydligt billigare men låter betydligt mer.

Är inte poängen med pumpen att man inte ska behöva använda elementen? Har ersatt direktverkande el-element med luftvärmepump i tre hus där jag kunnat skippa elementen helt.
Citera
2019-11-30, 19:10
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Är inte poängen med pumpen att man inte ska behöva använda elementen? Har ersatt direktverkande el-element med luftvärmepump i tre hus där jag kunnat skippa elementen helt.

Du bor förmodligen inte där TS bor eller ens i närheten.
Du räknas som extrem precis som jag som också har skippat mina elradiatorer helt, men ingenting jag rekommenderar om man bor norröver eller om det är ett fritidshus man besöker mer sällan, då hade jag rekommenderat elradiatorena på 10 grader.

Varför han skall behålla elradiatorerna är ifall det blir något knas med pumpen, -30 är förmodligen inte helt ovanligt där han bor. Om man stänger sovrumsdörren så hoppar radiatorn in och stödvärmer på natten.
Citera
2019-11-30, 19:59
Medlem
Välj LN35 Hero istället, då får du köldmediet R32 som kommer vara godkänt framöver.
R 410a som är i FH35 skall tas bort från marknaden inom några år.
Citera
2019-11-30, 20:18
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du bor förmodligen inte där TS bor eller ens i närheten.
Du räknas som extrem precis som jag som också har skippat mina elradiatorer helt, men ingenting jag rekommenderar om man bor norröver eller om det är ett fritidshus man besöker mer sällan, då hade jag rekommenderat elradiatorena på 10 grader.

Varför han skall behålla elradiatorerna är ifall det blir något knas med pumpen, -30 är förmodligen inte helt ovanligt där han bor. Om man stänger sovrumsdörren så hoppar radiatorn in och stödvärmer på natten.
Nej, det är riktigt, jag har andra förutsättningar än ts. Kan tilläggas att vi behållt radiatorerna som reserv i samtliga hus. Du skrev att man skulle ha elementet på 16-18 grader, vad gör en värmepump för nytta då? Vi har även luftvärmepump i vårt fritidshus, där sätter vi den på 10 grader och det funkar, vad finns det för anledning att sätta elementen på 10 grader?
Citera
2019-11-30, 20:58
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Nej, det är riktigt, jag har andra förutsättningar än ts. Kan tilläggas att vi behållt radiatorerna som reserv i samtliga hus. Du skrev att man skulle ha elementet på 16-18 grader, vad gör en värmepump för nytta då? Vi har även luftvärmepump i vårt fritidshus, där sätter vi den på 10 grader och det funkar, vad finns det för anledning att sätta elementen på 10 grader?

Ha på 16-18° som backup ifall det blir svinkallt - 30°- - 35° då klarar inte värmepumpen leverera. Radiatorer är termostatstyrda i standby.
Citera
2019-11-30, 21:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Förmodligen tror han att 10 gr C är lägsta temperaturen, men enligt en byggnadskonstruktör så minst 13-14 grader inne för att inte konstruktionen ska ta stryk

allt beror också på hur huset är byggt, isolering som inte suger fukt som glas/stenull kanske kan ha lägre temp (dvs hus som inte har/behöver fuktspärr mot boutrymmet)
Citera
2019-11-30, 23:09
Medlem
idiamindadas avatar
Orkar en luft-luft hålla huset varmt vid -15? Jag köpte en panasonic till garaget. Den har jag fått laga två gånger under de två första åren och nu har garantin gått ut. Köpte av det helt värdelösa företaget Värmepumpshopen. Fick jaga som en tok för att få garantijobben gjorda. Varning.

Daikin har jag hört är bäst av en servicetekniker som säljer allt annat än just daikin. Det skulle jag köpt idag. Prestanda. Det spelar ingen roll vad som är bäst på pappret om skiten inte fungerar..
Citera
2019-12-01, 09:24
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Elradiatorerna är bara som backup ifall värmepumpen havererar, i ett fritidshus hade jag haft ca 15° om jag lämnade för vintern.

Citat:
Ha på 16-18° som backup ifall det blir svinkallt - 30°- - 35° då klarar inte värmepumpen leverera. Radiatorer är termostatstyrda i standby.

Korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Förmodligen tror han att 10 gr C är lägsta temperaturen, men enligt en byggnadskonstruktör så minst 13-14 grader inne för att inte konstruktionen ska ta stryk

allt beror också på hur huset är byggt, isolering som inte suger fukt som glas/stenull kanske kan ha lägre temp (dvs hus som inte har/behöver fuktspärr mot boutrymmet)

Fortfarande handlar det om backup, en värmepump värmer så billigt att jag absolut skulle ha 15°

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Orkar en luft-luft hålla huset varmt vid -15? Jag köpte en panasonic till garaget. Den har jag fått laga två gånger under de två första åren och nu har garantin gått ut. Köpte av det helt värdelösa företaget Värmepumpshopen. Fick jaga som en tok för att få garantijobben gjorda. Varning.

Daikin har jag hört är bäst av en servicetekniker som säljer allt annat än just daikin. Det skulle jag köpt idag. Prestanda. Det spelar ingen roll vad som är bäst på pappret om skiten inte fungerar..

Köp aldrig någonsin en luftvärmepump med 2års garanti.
Köp alltid till stålfjädrar

Min personliga topplista.
1, Toshiba Finns nästan ingen negativt om dessa maskiner på nätet.
2, Mitsubishi Kunde lika gärna hamnat på 1a plats.
3, Fujitsu Den här och dom andra ovanför står i en klass för sig.
4, Daikin Precis, spelar ingen roll om skiten inte fungerar, därför blir det en 4:a.

Sen ligger alla andra kända fabrikat på en delad 8:e plats.
Jula och Noname ligger på en 29:e plats.

Och jag själv har ingen Toshiba och jag säljer inga pumpar!
Citera
2019-12-01, 09:38
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Hej!
Jag bor i 80kvm enplansvilla i Västerbotten värmer upp huset med 8st termostatstyrda elradiatorer med totaleffekt på 8250w.

Gårdagens elförbrukning legat på 66kw vid snitt temperatur - 15,5°, 19°inomhus. Ca 16kw är hushållsel antar jag. Årsförbrukning för allt är 11500kw enligt elleverantören, ca 3500kw är hushållsel och 8000kw uppvärmning och varmvatten.

Säg att jag installerar mest populära pumpen från prisjakt mitsubishi electric fh35 och halverar uppvärmning kostnaden till 4000kw( runt 4000kr).

Llvp+ installation går på 16000kr
Garanti är 5år, och räknar med minst 2 servicar då är man uppe i 20000kr/4000kr=5år.

Är det rimligt beräkning?

En bra luftvärmepump håller lätt 20 år. Jag har en LVI som är 23år som fortfarande går tyst och fint. Lite sämre COOP än de moderna men har enbart servat och rengjort den själv under åren och den ger fortfarande bra värme och kyla ner till ca -15.

Så en luftvärmepump för 20 000 betaöar sig fort och ger extra comfort då det är för varmt i huset (kostar en del med kyla så en del av "vinsten" äts upp då man kör kyla) 4.5 år så är den betald med råge lite beroende på hur pass bra placering och cirkulation på innomhusluften du har.

Dessutom så filtreras inneluften så att mycket damm försvinner som bonus.. så titta inte enbart på värmen..
Citera
2019-12-01, 09:43
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Att enbart köra värmepumpen ger ingen komfort och slösar bort en hel del värme.
Viktigt är att få bort "kallraset" från fönstren genom att ha elementen på så att varm luft stiger upp framför fönstret och hindrar kallraset.
Citera
2019-12-01, 09:53
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Att enbart köra värmepumpen ger ingen komfort och slösar bort en hel del värme.
Viktigt är att få bort "kallraset" från fönstren genom att ha elementen på så att varm luft stiger upp framför fönstret och hindrar kallraset.
Det där fattar jag inget av. Drar det inte mer att även ha på elementen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in