Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Nej, det är riktigt, jag har andra förutsättningar än ts. Kan tilläggas att vi behållt radiatorerna som reserv i samtliga hus. Du skrev att man skulle ha elementet på 16-18 grader, vad gör en värmepump för nytta då? Vi har även luftvärmepump i vårt fritidshus, där sätter vi den på 10 grader och det funkar, vad finns det för anledning att sätta elementen på 10 grader?
Elradiatorerna är bara som backup ifall värmepumpen havererar, i ett fritidshus hade jag haft ca 15° om jag lämnade för vintern.
Citat:
Ursprungligen postat av
EKOnotNOM
Ha på 16-18° som backup ifall det blir svinkallt - 30°- - 35° då klarar inte värmepumpen leverera. Radiatorer är termostatstyrda i standby.
Korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
Förmodligen tror han att 10 gr C är lägsta temperaturen, men enligt en byggnadskonstruktör så minst 13-14 grader inne för att inte konstruktionen ska ta stryk
allt beror också på hur huset är byggt, isolering som inte suger fukt som glas/stenull kanske kan ha lägre temp (dvs hus som inte har/behöver fuktspärr mot boutrymmet)
Fortfarande handlar det om backup, en värmepump värmer så billigt att jag absolut skulle ha 15°
Citat:
Ursprungligen postat av
idiamindada
Orkar en luft-luft hålla huset varmt vid -15? Jag köpte en panasonic till garaget. Den har jag fått laga två gånger under de två första åren och nu har garantin gått ut. Köpte av det helt värdelösa företaget Värmepumpshopen. Fick jaga som en tok för att få garantijobben gjorda. Varning.
Daikin har jag hört är bäst av en servicetekniker som säljer allt annat än just daikin. Det skulle jag köpt idag. Prestanda. Det spelar ingen roll vad som är bäst på pappret om skiten inte fungerar..
Köp aldrig någonsin en luftvärmepump med 2års garanti.
Köp alltid till stålfjädrar
Min personliga topplista.
1, Toshiba Finns nästan ingen negativt om dessa maskiner på nätet.
2, Mitsubishi Kunde lika gärna hamnat på 1a plats.
3, Fujitsu Den här och dom andra ovanför står i en klass för sig.
4, Daikin Precis, spelar ingen roll om skiten inte fungerar, därför blir det en 4:a.
Sen ligger alla andra kända fabrikat på en delad 8:e plats.
Jula och Noname ligger på en 29:e plats.
Och jag själv har ingen Toshiba och jag säljer inga pumpar!