Citat:
Ursprungligen postat av
Mantilla
Med tanke på hur du formulerar dig håller jag det för helt uteslutet att du varit nämndeman. I övrigt är det som jag säger. Erkännanden som ligger till grund för domar är vanligtvis väl underbyggda, men du verkar prata om erkännanden i allmänhet.
1. Kan du förklara hur ett erkännande kan vara väl underbyggt?
2. Är det inte domen som är väl underbyggd?
3. Hur kan bara ett erkännande vara grund för en dom? Det behövs ju framför allt bevis!
Och som jag nyss skrev så är erkännande inte samma sak som bevis.
Det är a) bevis som styrks av b) erkännande.
Man KAN fälla någon på enbart bevis ja även på indicier men är inte så vanligt.
Men enbart ett erkännande duger inte. Även om erkännandet innehåller väsentliga detaljer,
som kan ha kommit personen tillhanda på andra vägar.
Som exempel kan en kompis ta på sig en annans brott, vilket också hänt i rättshistorien.
Kompisen kan då få veta detaljer av den skyldige.
Och angående hur jag uttrycker mig ... jag kan möjligen förstå att min första mening
kan te sig otydligt om man inte läste vad jag svarade på.
Men det bör du väl ha läst ..och förstått?
Alltså gå bakåt några steg i vår tråd-samtal så förstår du kanske den meningen.
Ett erkännande är ett erkännande och betyder att någon säger "Jag har begått detta brott".
Men UPPGIFTER (detaljer om hur brottet gått till) kan ju verkligen variera av fler skäl.
Erkännande och uppgifter är två olika saker, även om uppgifter (detaljer kring brottet) kan ingå /
ofta ingår, i erkännandet.
Suck.
Här får man sitta natten ut. Men jag slutar här så får du röra till det ännu mer i brist
på känsla för verkligheten och verklig sysselsättning.
Sen är det varken du eller jag som väntas erkänna detta brott. Eller hur.
Inte heller kan vi reda ut detta brott därför att vi inte har all rekvisita här på Flashback.