2019-12-01, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Är du seriös nu, hade du verkligen inte kontaktat polisen om det inte var din mening att döda personen?
Får hänvisa till inlägget jag skrev efter, det är dumt att spekulera i hur jag skulle göra under stress.
Citera
2019-12-01, 04:16
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peeero
Eller jag måste ändra mig där, jag tror inte jag skulle ringa polisen, men jag har aldrig varit i en sådan situation och att tänka vad man skulle göra är rätt dumt, för man vet ej hur man handlar under stress.
Det har att göra med rekvisiten för olika typer av dödande. För mord krävs uppsåt. Det gäller inte för de två andra typerna av dödande.
Citera
2019-12-01, 04:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Av naturliga skäl kan jag absolut inte gå in närmare på vilka mina källor är. Då röjer jag dem. Och det kommer aldrig att hända.

Och, igen. Jag hävdar inte att det ÄR så. Men allt talar för att det är just huvudet man funnit, som gör att man med säkerhet kan hävda att Wilma med hundra procents säkerhet inte lever längre.

Hade det "bara" varit en arm, ett ben eller ett finger, så hade det inte kunnat uteslutas att Wilma fortfarande är i livet. Men vi får se vad som mer framkommer i den här ytterst tragiska historian.

Jag ljuger aldrig, varken härinne eller någon annanstans. Vi får se vad som är de riktiga uppgifterna i det här fruktansvärda fallet. Förhoppningsvis vi mer säkra svar, bara inom några dagar från nu.

Fair enough. Vi får helt enkelt ta dig på ditt ord.

Håller dock inte med om att om det "bara" varit en arm så hade det inte kunnat uteslutas att W fortfarande lever. Men det är väl hårklyverier egentligen.
Citera
2019-12-01, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Det har att göra med rekvisiten för olika typer av dödande. För mord krävs uppsåt. Det gäller inte för de två andra typerna av dödande.

Dråp kräver också uppsåt om du inte visste det.
Citera
2019-12-01, 04:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Avstannat för natten menar du eller?
Meningen var att sökningarna skulle trappas ner för att lägga mycket kraft och resurser på utredningen, värdera alla fynd som inkommit bl a. Alltså som polisen sa att de går in i en annan fas.
Samma kväll gjorde de fyndet som bevisade att Wilma inte var vid liv så nu söker de för fullt men gissar att sökområdet nu är mer begränsat.

Jag tror inte att polisen lagt ner sökandet. Däremot har de kanske tvingats inse att området av intresse är större än de från början hoppades på. Vad gäller W:s tillstånd är jag säker på att polisen utgått från att hon var död från ett tidigt stadium. Allt annat vore naivt.
Citera
2019-12-01, 04:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Dråp kräver också uppsåt om du inte visste det.

Jo. Det dyker upp i varenda mordtråd. Mod gör väl vad de kan hoppas man.
Citera
2019-12-01, 04:59
Medlem
Citat:
Allmänheten utgör landets befolkning. De har all rätt att veta vad som pågår, och som jag sa: Det handlar inte om sådant som är känsligt för utredningen.

Jag förstår hur du tänker. Du ser det med den utomståendes nyfikna ögon, du vill veta allt.

Du måste samtidigt förstå att alla uppgifter kring en mordutredning är att betrakta som känsliga. Detta för att inte påverka vittnen och av. GM. De uppgifter som kommer till medias kännedom kring Wilmas öde är så kallade "köttbitar" för att ev. få en reaktion från allmänheten.
Citera
2019-12-01, 05:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peeero
Finns det någon statistik tillgänglig på det? Jag säger inte att du ljuger, men hade jag råkat döda någon i ett vredesutbrott så hade jag inte ringt till polisen.

Håller med vad gäller behov av statistik. Själv har jag svårt att tror att eventuellt uppsåt påverkar anmälningsbenägenheten mer än marginellt.
Senast redigerad av löktårta 2019-12-01 kl. 05:20.
Citera
2019-12-01, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Jag tror inte att polisen lagt ner sökandet. Däremot har de kanske tvingats inse att området av intresse är större än de från början hoppades på. Vad gäller W:s tillstånd är jag säker på att polisen utgått från att hon var död från ett tidigt stadium. Allt annat vore naivt.

Polisen har inte trappat ner sökandet. Eftersom det hittats en kroppsdel av Wilma vill de inte ha utomstående med i sökandet.

Polisens sökande är förmodligen koncentrerat till den plats kroppsdelen hittades.

Att det skulle röra sig om styckning är för tidigt att ha någon åsikt om. Våra fyrfota vänner i naturen är utomordentliga hjälpredor i detta avseende.
Citera
2019-12-01, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej det spelar nog ingen roll. Utgångspunkt som polis (och även jag) har är att hon dog sent torsdag kväll. När dom bråkade och grannen hörde konstiga ljud...

Nja sent å sent bråket grannen hörde från mgm lägenhet va mellan kl 18-19 torsdagen den 14e, bråket hördes i 20 minuter och tystnade tvärt och samma natt mellan kl 02-04 hörde någon granne dom tunga stegen.

Märkligt fall där ingen verkar känna dessa inblandade och med en BO som går/nyligen gått andra året på gymnasiet och en mgm som bara är 22 år, med tanke på hur vansinniga idéer som skrivs så kanske dom flesta i tråden är mycket yngre än BO/MGM?
Ingen verkar ens läsa tråden eller kolla upp någon fakta innan man skriver i tråden, minst 50% skulle raderats.
Citera
2019-12-01, 05:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Polisen har inte trappat ner sökandet. Eftersom det hittats en kroppsdel av Wilma vill de inte ha utomstående med i sökandet.

Logiskt. Samt även i förlängningen anledningen till att organisationer som MPS gör mer skada än nytta.
Citera
2019-12-01, 05:42
Medlem
Citat:
Lägg ner, du förstår inte resonemanget.

Om du nu är insatt i detta ärende förklara vad jag inte förstår. Förklara gärna vad du avsåg med politisk inblandning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in