2019-11-29, 13:01
Medlem
Varför stämplades Gustav Petrén som "mörkman" av etablissemanget (enligt Krister Thelin) och varför kallade OP Europadomstolen för "Gustav Petréns lekstuga". Han var tydligen tyskvänlig i ungdomsåren men var han det även senare?
Edit: Ser nu att han var skribent i Operation Sverige vilket kanske åtminstone delvis besvarar min fråga.
Senast redigerad av cherryfive 2019-11-29 kl. 13:12.
Citera
2019-11-29, 20:08
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Varför stämplades Gustav Petrén som "mörkman" av etablissemanget (enligt Krister Thelin) och varför kallade OP Europadomstolen för "Gustav Petréns lekstuga". Han var tydligen tyskvänlig i ungdomsåren men var han det även senare?
Edit: Ser nu att han var skribent i Operation Sverige vilket kanske åtminstone delvis besvarar min fråga.
Petrén gick på tvärs mot alla partilinjen i ett antal frågor rörande lagändringar som han menade svor mot grundprinciper. Sedan var han så fräck att han påtalade kameraderi bland makthavarna.
Citera
2019-11-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
ÖB har täta möten med de hemliga tjänsterna (eller nyckelpersoner därifrån) snart sagt varje dag veckan innan mordet.

Fredag 21:a Möte med Wallroth
Onsdag 26:e "Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval". Därefter möte med Stig Synnergren.
Torsdag 27:e Kvällssittningen på SSI med försvarsministern. ÖB lämnar 1930. RC kvar ytterligare ett tag.
Fredag 28:e Redovisning "av delar av vår underrättelseverksamhet". På kvällen middag hos Bror Steffensson.

Jag lyfter ett gammalt inlägg , tänk om man visste vad dessa tunga herrar diskuterade.
Kan det finnas någon pusselbit till Palmemordet här?
Minns jag fel eller har Roine Carlsson någon gång antytt att han visste saker om Palmemordet som inte
var allmänt kända?
Citera
2019-11-30, 09:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag lyfter ett gammalt inlägg , tänk om man visste vad dessa tunga herrar diskuterade.
Minns jag fel eller har Roine Carlsson någon gång antytt att han visste saker om Palmemordet som inte
var allmänt kända?

Med risk för att vara lite tråkig så tror jag inte att vi skulle känt till uppgifterna om det hade med mordet att göra.
Citera
2019-11-30, 18:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Där finns något intressant.
Sam Hall.
Legosoldat, dykare, olympier i Rom 1960 med en annan svenskbekant.. som syntes utanför paret Palmes bostad.

Utbildade CONTRAS tillsammans med MOSSAD.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sam_Hall_(diver)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tony_P._Hall
Här finns absolut nåt att gräva i , speciellt med tanke på hur visselblåsaren behandlades.
Citera
2019-11-30, 20:39
Medlem
Citat:
var allmänt kända?

Tack för den!
Enligt Jallai var Stefenson Stay Behinds militäre befälhavare i landet, liksom tidigare försvarsstabschefer och han skriver angående Hårsfjärden:

En gissning är att Bror Stefenson agerade på uppdrag av främmande makt när han på eget initiativ beordrade eldförbud för Mälsten. Vilken makt det är vill jag inte skriva ut men den alerte kan ju gissa själv. Allt tyder på att Bror Stefenson snurrade upp en del officerare på läktaren. Inte bara de lojala och duktiga ubåtsjägarna på våra svenska örlogsfartyg utan även högre befäl och framförallt politikerna.

https://www.jallai.se/2013/02/harsfjarden-1982-ett-landsforraderi/

Edit: Citat Gunnar Wall:
Jag menar precis som du att det finns mycket som pekar på att de båtar som nosade i svenska vatten under 80-talet i all väsentlig utsträckning kom från väst – och att det fanns inslag av rena bedrägerier i utpekandena av ubåtarna som utsända från östsidan. Nu tror jag att de flesta svenska militärer, precis som de flesta svenskar i gemen, verkligen var övertygade om att ubåtarna kom från öst. Och därför finns utrymmet för att Palme blev mördad av personer med anknytning till krigsmakten som trodde på den officiella versionen om ubåtarna och som var oroade och upprörda över Palmes hållning som de såg som alltför mjuk. Men man kan naturligtvis inte heller utesluta det scenario som antyds i din kommentar: att höga militärer som själva medvetet deltog i en vilseledande kampanj som skulle kasta skulden på östsidan också var inblandade i en mordkomplott mot Palme.

https://gunnarwall.wordpress.com/2013/03/11/tolv-undertecknare-kraver-allsidig-utredning-av-palmemordet/
Senast redigerad av cherryfive 2019-11-30 kl. 20:47.
Citera
2019-11-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Krusell var rätt säker att CIA låg bakom mordet i början innan han fick munkavle.

Inget annat än kvalificerat jävla skitsnack...

Konspirationsteoretiker kan jag bara ignorera men; Det är såna här verklighetsfrånvända idiotuttalanden som fått mig att lämna den här tråden; Alla mentala dvärgar som inte håller sig till basfakta eller har någon som helst källhänvisning skrämmer bara bort alla seriösa personer som faktiskt vill diskutera Palmemordets verkliga fakta. Jag har tagit upp flera springande punkter här som jag gärna hade diskuterat, men det får vara lite Nivå - annars får det vara...
Citera
2019-11-30, 20:54
Medlem
Citat:
var allmänt kända?

Det finns f ö en tråd om Stefenson startad av någon som läst Jallai.
(FB) Amiral Bror Stefenson är en landsförrädare
Citera
2019-11-30, 22:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Krusell var rätt säker att CIA låg bakom mordet i början innan han fick munkavle.

Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Inget annat än kvalificerat jävla skitsnack...

Konspirationsteoretiker kan jag bara ignorera men; Det är såna här verklighetsfrånvända idiotuttalanden som fått mig att lämna den här tråden; Alla mentala dvärgar som inte håller sig till basfakta eller har någon som helst källhänvisning skrämmer bara bort alla seriösa personer som faktiskt vill diskutera Palmemordets verkliga fakta. Jag har tagit upp flera springande punkter här som jag gärna hade diskuterat, men det får vara lite Nivå - annars får det vara...

Ja, det är definitivt att dra ogrundade slutsatser kring Krusells övertygelse, men
Krusell redogör själv i sin bok hur han försöker ställa frågor om CIA, men fick problem med UD och Schori... och frågorna förblev obesvarade.
Ber om ursäkt för min fåordighet, men jag minns nu inte alla detaljer. Ska kolla upp.
Citera
2019-11-30, 23:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det finns f ö en tråd om Stefenson startad av någon som läst Jallai.
(FB) Amiral Bror Stefenson är en landsförrädare

Hårsfjärden-incidenten anses ha börjat med att två värnpliktiga
i en liten båt såg master och periskop från en ubåt. Eftersom
masterna var synliga i runt en minut blir frågan varför
ubåten inte dök direkt. Om periskopet var uppe borde man
ha sett den lilla båten och i vilket fall borde den ha
indikerats på hydrofonerna.

Ville man bli observerad långt in på inre vatten?
I så fall måste man väl veta att det fanns minlinjer som
spärrade utloppen. Alla kan inte få tillgång
till eldförbud för minlinjerna. Eller kan dom?
Citera
2019-11-30, 23:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tack snälla MOPspanaren, men jag lämnar tråden för gott (efter det här svaret) eftersom den fokuserar på irrelevant skit istället för seriösa, objektiva, konkreta, och kriminaltekniskt fastställda fakta om Palmemordet. Ingen kunde vare sig planera eller förutse Olof Palmes fredagkväll den 28 februari 1986. Lösningen finns endast och KAN ENDAST FINNAS i den ensamma gärningsmannen som tog tillfället i akt, och jag har redogjort för detta åtskilligt i denna tråd - till ingen nytta. Jag har annat att göra än att mässa för en församling som redan är frälst av konspirationsteorier // Peace Out.

Jag tror också på en ensam gärningsman. Men du är alldeles för tvärsäker...

Säg att några övervakar Palme på helgerna för de vet han oftast inte har livvakter då. Fredag kväll ser man LOP lämna bostaden utan livvakter. Man bestämmer sig för att följa efter - då KAN det vara något annat än en ensam gärningsman.

Jag tycker det mesta talar gör ensam gärningsman. Precis som med Kennedy. Men jag VET ju inte.

Om man inte vill höra kritik om specifika poliser så ska man kanske låta bli att lyfta fram specifika poliser.
Citera
2019-12-01, 01:07
Medlem
Citat:
Bra post Mac Jag håller med. Någon dubbelgångare till Pettersson är han knappast, även om det finns en del gemensamma drag. Det säger inte så mycket. Pettersson hade ett betydligt mer säreget och mera otäckt utseende om du frågar mig. Ett ansikte och ögon man aldrig glömmer, så att säga...

Hur CA var som person? Den gängse bilden är att han var en kuf, en enstöring. Umgicks inte med någon, hade inga ”nära” vänner. Höll sig för sig själv. Bara få ytliga bekanta. Ingen flickvän...

Uppgiften om skottet i TVn; Enligt en källa som jag har pratat med (med hygglig insyn) så blåste han sönder denna med ett ”vådaskott” på fyllan, enligt honom själv. Han ska ha sagt detta till en ytlig bekant. Huruvida Palme var i rutan framgick inte, och är sannolikt en skröna eller ett antagande. Polisen fann det dock intressant nog och grävde (åratal senare) ut kulfragment ur väggen som visade sig värdelösa för utredningen...

Vapnet, en Smith & Wesson Highway Patrolman cal.357, var registrerat på CA och polisen har det registrerade tillverknings/serienumret för detta vapen, men har aldrig sett detta. Två revolvrar är inte testade; Sucksdorffvapnet och CA:s vapen. Av alla drygt 400 legala vapen av denna vapentyp i hela landet, så är dessa två vapen de enda som aldrig kunnat provskjutas. Sucksdorffs vapen stals vid ett inbrott 1977 och har därefter aldrig setts till. För mig är det ingen utopi att detta vapen vandrade runt i kriminella kretsar och tillslut hamnade hos Sigge Cedergren. Resten kan ni räkna ut själva... CA:s vapen kom aldrig in, eftersom CA inte frivilligt visade upp detta och polisen satt sedan och åt wienerbröd i 9 år innan de först 1995 förhörde CA som då gav dem sin bogus story om att han sålt det till en för honom främmande kriminell snubbe i Kungsträdgården... Där är vi nu, och kommer sannolikt förbli. Tragiskt.

This statement is absolutely not correct - "Av alla drygt 400 legala vapen av denna vapentyp i hela landet, så är dessa två vapen de enda som aldrig kunnat provskjutas" - well I guess the key phrase is "legal" - the S&W I am discussing was not technically "legal" in Sweden. But if they need back-up information on it, like weapons history - I would be happy to provide Hans Melander with all the details - such as place of purchase, prior users, etc.

Try talking to Hans Melander and see if he has tested the S&W that the Managing Director had.

From the moderators comment - I guess writing in English makes the thread less interested or maybe less believable - my only answer to that is - oh well!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in