2019-11-30, 22:26
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Svårt att få ihop? Var har du fått det ifrån? Tror du på riktigt att det är dyrt att röka för en som jobbar?

Jag odlar eget för att; 1) Jag vill inte betala mina gamla luffarlangare pengar och 2) Odla speciella strains med speciella egenskaper lämpade för mitt tycke och 3) Det är kul att sysselsätta mina gröna fingrar.

Hur kan man försöka argumentera för att det är ett brott?

Du har odlat en växt som odlats sålänge människan har odlat, du tycker det är kul och det är inte ett brott att ha kul, du göder inte kriminella, du stöder en vit marknad när du köper krukor, jord och frö, du betalar momsskatt för att ha kul, du odlar något som är bra för dig.
Om du röker det begår du ett så kallat "brott mot egen rättssfär", det är på sin höjd jämförbart med banka sitt eget huvud i väggen och det är inget brott för man kan enligt den juridiska traditionen som vårt rättsväsende bygger på inte begå ett brott mot sig själv.
2019-11-30, 22:30
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
1. Cirkelargument.

2. Bra, då är vi överens.

3. Bra, då ska varken du eller jag bekosta Palle 7s vård när han bryter benet på innebandyn i skolan.

1. Cirkelargument? Jag tycker inte att din livsstil är förenlig med ett fungerande samhälle. Du är inte som Agda 80år som dricker ett glas vin framför "På spåret". Du är en jävla pundare som tycker om att vara hög och leva på staten om du kan. Det fantastiska med er knarkare är att ni bygger era argument på en bild av en narkoman som sköter sitt, går till jobbet och bidrar men röker cannabis som en jävla tok när möjlighet ges. Vem tror ni att ni lurar? Jag har mött cannabisbrukare. Ni är alltid totala motsatsen till en fungerande människa

2. Ja.

3. Nej, en olycka är en engångsföreteelse. Olyckor är ungefär som att bli arbetslös, det är oftast inget man rår för. DÄR ska samhället finnas till. Om Palle däremot bryter benet 5ggr på 1 år p.g.a. skidåkning så ska givetvis hans föräldrar betala notan.
Senast redigerad av midvintermorker 2019-11-30 kl. 22:33.
2019-11-30, 22:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Allt narkotika bruk är avkriminaliserat i Portugal så lägg ner ditt trams
Du förstår inte skillnaden mellan avkriminalisering och legalisering.
Sätt dig på tåget i Portugal när knarkhundarna kommer så kanske du hajar.
2019-11-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
1. Cirkelargument? Jag tycker inte att din livsstil är förenlig med ett fungerande samhälle. Du är inte som Agda 80år som dricker ett glas vin framför "På spåret". Du är en jävla pundare som tycker om att vara hög och leva på staten om du kan.

2. Ja.

3. Nej, en olycka är en engångsföreteelse. Olyckor är ungefär som att bli arbetslös, det är oftast inget man rår för. DÄR ska samhället finnas till. Om Palle däremot bryter benet 5ggr på 1 år p.g.a. skidåkning så ska givetvis hans föräldrar betala notan.

1. Cirkelargument + ad hominem. Gör om, gör rätt.

3. Varför ska jag betala för att andra råkar ut för olyckor?
2019-11-30, 22:49
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
1. Cirkelargument + ad hominem. Gör om, gör rätt.

3. Varför ska jag betala för att andra råkar ut för olyckor?

1. Va fan babblar du om? Du har fått min åsikt. Ta dina latinska citat och kör upp dem i stolgången. Är du en jävla kulturarbetare?

3. Därför att en olycka är något annat än ett missbruk. En olycka rår man oftast inte för. Ett missbruk är en konsekvens av en serie dåliga val. Om jag får välja något att betala för, på en lista som inkluderar gängblattar, knarkare etc., så väljer jag Palle som har brutit benet när han åkte skidor. Gängblattar och knarkare skulle jag vilja skjuta som djur. Men det är ju endast min individuella önskan, mitt självförverkligande.
2019-11-30, 22:59
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag tycker inte att din livsstil är förenlig med ett fungerande samhälle. Du är inte som Agda 80år som dricker ett glas vin framför "På spåret".

Nej alkoholen kostar ju bara samhället 103 miljarder varje år och de som sponsrar alkohollangarna är helt oskyldiga. Alkohol är inblandad i hälften av alla misshandelsfall. Mer än en halv miljon vårdbesök är alkoholrelaterade och mer än en halv miljon sjukdagar är alkoholrelaterade.

"Totalt utredde polis och åklagare 162 000 alkoholrelaterade fall till en kostnad för samhället på närmare 10 miljarder kronor år 2017.

Så här fördelar sig kostnaderna för alkoholkonsumtionen i Sverige:
• Försämrad livskvalitet ca 43 miljarder
• Produktionsbortfall ca 35 miljarder
• Sjukvård ca 15 miljarder
• Brottslighet ca 9 miljarder

Utöver kostnader inkluderar studien även en beräkning av de nyttor alkoholen skapar. De samlade nyttorna uppgick till cirka 10 miljarder kronor."

https://press.systembolaget.se/ny-studie-alkoholen-kostar-103-miljarder-per-ar/
2019-11-30, 23:03
Medlem
Citat:
1. Va fan babblar du om? Du har fått min åsikt. Ta dina latinska citat och kör upp dem i stolgången. Är du en jävla kulturarbetare?

3. Därför att en olycka är något annat än ett missbruk. En olycka rår man oftast inte för. Ett missbruk är en konsekvens av en serie dåliga val. Om jag får välja något att betala för, på en lista som inkluderar gängblattar, knarkare etc., så väljer jag Palle som har brutit benet när han åkte skidor. Gängblattar och knarkare skulle jag vilja skjuta som djur. Men det är ju endast min individuella önskan, mitt självförverkligande.

1. Ad hominem igen. Gör om, gör rätt.

2. Det är fint att du fläker ut din narcissism på nätet. Applåder.
2019-11-30, 23:03
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nej alkoholen kostar ju bara samhället 103 miljarder varje år och de som sponsrar alkohollangarna är helt oskyldiga. Alkohol är inblandad i hälften av alla misshandelsfall. Mer än en halv miljon vårdbesök är alkoholrelaterade och mer än en halv miljon sjukdagar är alkoholrelaterade.

"Totalt utredde polis och åklagare 162 000 alkoholrelaterade fall till en kostnad för samhället på närmare 10 miljarder kronor år 2017.

Så här fördelar sig kostnaderna för alkoholkonsumtionen i Sverige:
• Försämrad livskvalitet ca 43 miljarder
• Produktionsbortfall ca 35 miljarder
• Sjukvård ca 15 miljarder
• Brottslighet ca 9 miljarder

Utöver kostnader inkluderar studien även en beräkning av de nyttor alkoholen skapar. De samlade nyttorna uppgick till cirka 10 miljarder kronor."

https://press.systembolaget.se/ny-studie-alkoholen-kostar-103-miljarder-per-ar/

Jag försvarar inte alkoholrelaterad brottslighet. Jag tycker inte att alkoholism är förenligt med ett fungerande samhälle. Vart vill du komma?
2019-11-30, 23:10
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag försvarar inte alkoholrelaterad brottslighet. Jag tycker inte att alkoholism är förenligt med ett fungerande samhälle. Vart vill du komma?

Tror du alkisar stannar hemma från jobbet 625000 dagar och åker till sjukhuset 666000 gånger samt belastar polis och åklagare med 162000 brott om året?!
Hur många alkisar finns det?

"Alkohol är den mest skadliga drogen som finns – om man räknar in hur den påverkar andra och hela samhället. Så varför handlar alkoholfrågan oftast bara om hur öl, vin och sprit påverkar den egna hälsan?

Tim Stockwell, chef för Centre for addiction research vid Victoria-universitetet i Kanada, har tillsammans med fem andra forskare kartlagt den befintliga forskningen kring vad de kallar ”alkoholens andrahandsskador”.

Räknar man in dessa andrahandsskador är alkohol ett samhällsproblem. I ansedda tidskriften The Lancet jämförde en expertgrupp av forskare olika drogers påverkan på användaren och på andra.

Alkohol hade störst total påverkan och var den enda drogen där andrahandsskadorna var större än de direkta skadorna på användaren.

– Alkohol var värre än heroin, kokain, tobak och alla andra substanser när andrahandsskadorna togs med i beräkningen, säger Tim Stockwell."

https://www.omsystembolaget.se/alkoholproblematik/passivt-drickande/andrahandsskador/
Senast redigerad av Eurypterida 2019-11-30 kl. 23:44.
2019-11-30, 23:27
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?
Ja på denna fråga. Varför ge 95% av pengarna till gängkriminella och 5% till producenten när 5% av befolkningen röker regelbundet?

Det var så de knäckte gängen i USA när spriten var illegal.
2019-12-01, 01:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Självklart ska droger vara legala, idag säljer kriminella skurkar droger och skapar incitament för att skjuta ihjäl varandra, hur fungerar det tycker du?

Det allra bästa är att både bekämpa droger och de kriminella skurkar som smugglar och säljer knark. Droger är farliga, ingen inbillar väl sig att narkotikadödligheten kommer att gå ner i Sverige om knark legaliseras? Det är fler som dör i överdoser i Sverige än som blir skjutna och ihjälslagna av andra kriminella i olika typer av uppgörelser. Det måste väl alla haschtomtar i tråden förstå?

Att en politiker som Hanif Bali väljer att ignorera detta faktum är rätt märkligt men sen när har politiker i Sverige sett till landets bästa
?

Citat:
Heroin är fö lagligt i länder som Kanada, Schweiz bla med goda resultat, minskas spridning av blodsjukdomar och minskade stölder, mindre dödlighet etc.

Mindre dödlighet? Räcker det inte med att heroin är en väldigt farlig drog? Vill du att dina barn går på heroin bara för att tillfredsställa politiker som Hanif Bali vill fiska röster i grumliga vatten? Att trådens haschtomtar vill legalisera allt vad droger heter kan väl knappast komma som någon överraskning?

Citat:
Cannabis är ingen gateway drog, om något så skapar den illegala marknaden att kontakt med tyngre narkotika blir möjligt, även här visar du hur lite du kan.

Cannabis är ofta en inkörsport till tyngre droger och jo, jag vet mer än du någonsin kan ana. Både du och vända kappan efter vinden politikern Hanif Bali borde skaffa er mer kunskap innan ni öppnar truten.

Citat:
Cannabis är på nummer 16 på listan över de 20 farligaste drogerna, alkohol är på nummer 4, jo det är visst en mild drog, här säger forskare emot dig så det har du också fel på.

Låt oss hålla oss till cannabis och alla de faror som finns med denna drog.

"Regelbundet cannabisbruk kan hämma den psykiska utvecklingen och därmed påverka personligheten. Det beror bland annat på att drogens effekter gör att man blir sämre på att reflektera över sig själv, sina åsikter och sina tankar och på att medvetet förändra sina tankesätt"

https://www.newsner.com/nyheter/7-faror-med-cannabis-som-dagens-unga-inte-kanner-till/

Det finns 6 punkter till i länken ovan som du och trådens haschtomtar och politikern Hanif Bali borde begrunda.

Citat:
En legalisering skapar möjligheter genom att människor med missbruk och beroende får hjälp istället för att i som i dagsläget bli betraktade som brottslingar för ett brott som är mindre allvarligt än nedskräpning.

Vilket skitsnack, många missbrukare av exempelvis cannabis söker hjälp redan idag.

"Mini Maria arbetar med att motverka alkohol- och drogmissbruk bland åldrarna 13–21 år, och till mottagningen i Göteborg har man märkt att allt fler söker hjälp. 2017 ökade antalet unga med 30 procent från tidigare år"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3JP1R/allt-fler-unga-soker-hjalp-for-drogmissbruk

Vi kan även notera detta i länken ovan.

"Cannabisbruket ökar i Sverige och allra främst hos unga. Det visar en ny studie från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

– Det kan vara vägen in i ett tyngre drogmissbruk, säger Ulf Sammels, enhetschef vid Mini Maria i Göteborg, till SVT"

Frågor på det?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2019-12-01 kl. 01:36.
2019-12-01, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Är ett legaliserande av cannabis tänkt att stoppa gängkriminaliteten så blir han troligen kraftigt besviken.
Även om försäljning står för inkomster så är det bara en del av brottsligheten.

Går du tillbaka några sidor och lyssnar på radiodebatten så kommer du höra vad han själv tror skulle hända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in