2019-11-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Nej dom plockar inte in någon för att dom röker på
Ge oss gärna en källa för ditt påstående?
In Portugal, recreational use of cannabis is forbidden by law
https://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_Portugal#Law_enforcement
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2019-11-30 kl. 20:12.
2019-11-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Hela mitt inlägg gick dig fullständigt över huvudet.

På riktigt, är du så jävla dum att du tror på det där?

Varför lösa symtom av ett större problem, genom att låta folk börja punda, samt att staten ska kunna kapitalisera på att folk konsumerar ohälsosamt skit?

Då vi redan tillåter folk att supa finns det ingen rimlig anledning att förvägra dem "pundande"*.

* Det föreligger i själva verket ingen rimlig anledning att förbjuda rekreationellt bruk av droger öht.
2019-11-30, 20:22
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Låter som en jävligt bra analys. Då spärrar vi in alla som dricker alkohol och röker tobaksprodukter också.

Och på din tid var alla små änglar misstänker jag som satt och läste bibeln om dagarna? Din dumma jävel.
Cannabis har funnits i Sverige i många år innan det blev olagligt på 60-talet.

Att du klankar ned på att andra använder substanser visar bara vilken osäker, patetisk, ynklig människa du är själv som hackar på andra. Är du möjligtvis missnöjd med dig själv? Är du någon renlevnadsmänniska som ser ut som en grekisk gud? Intar du socker? Koffein? Du ska fan inte komma och hyckla. Kliv ned från din höga häst och titta dig själv i spegeln och fundera på varför du förolämpar hundratals miljoner människor som intar en produkt som funnits i tusentals år. Du är förmodligen en fet misslyckad moralkrigare. Håll käften din dumma jävla idiot. Ta gärna livet av dig.

Min höga häst? Jag antar att min herre är liberal. Enligt er finns det ju ingen gräns för vad som är acceptabelt. Att knulla sin egen mamma är en form av frigörelse i er värld.

Jag tycker att knark är fel. Det är en form av dekadens. Knark gör folket beroende och försvagar deras kritiska sinnelag. Som knarkare är man beredd att göra allt för att få sina droger. Oavsett om det går mot bättre vetande. En knarkare är inte att lita på. Detsamma gäller en alkoholist.

Du kan knappast jämföra socker och kaffe med narkotika. Även om kaffe och socker hade varit olagligt hade du aldrig sett folk springa runt i mörka gränder för att få sig en fix. Kaffe och socker bryter inte ner själen. Det gör narkotika.
Senast redigerad av midvintermorker 2019-11-30 kl. 20:28.
2019-11-30, 20:29
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Det är nästan inget europeiskt land som snuten tar in folk för att de röker cannabis. I de flesta länder rycker snuten på axlarna om man inte röker i varuhus eller på bensinstationer, om de gör något skriver de en böter på hundralappar men de bryr sig inte om att leta i fickorna. I de flesta europeiska länder ses ett ringa innehav av knark inte som ett brott utan som en mindre förseelse, böter skrivs ut på plats och socialen får reda på det, man får gå på ett samtal och erbjuds hjälp om de tycker man behöver det.
Det är olagligt men det är bara i Sverige som snuten är moralkärringar, snuten i andra länder tycker svenska snuten är missfoster. Hela Europa skrattar åt Sverige och svenska snuten.
2019-11-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Nja, min erfarenhet i frågor om cannabis här på FB har en tendens att spåra ur, därför att det samlas så många missbrukare som endast har som främsta intresse att försvara sin drog, det ligger också i sakens natur så klart, grejen är att man då inte kan vara objektiv i sakfrågan, det säger sig självt, Ok och hur kan jag veta det? därför att jag har något som du påstår att jag saknar (att bero på personangrepp) nämligen en stor erfarenhet och insikt i den kriminella världen med droger fängelser och allt vad det livet innebär, att tänka lite längre än vad näsan räcker betyder för mig att reflektera lite över vem det är jag kommenterar här? är det någon som har något att säga/tillföra är det någon som vet saker som inte jag vet? eller är det någon som bara skriver här där för att...o.s.v.

Om jag tror att legalisering av cannabis skulle kunna stoppa gängkriminaliteten? Nej! lika lite som att substitutionsbehandling skulle hjälpa tunga heroinister att sluta med heroin, ett idiotiskt beslut som bara öppnade upp för en ny drogmarknad med subutex & metadon.

Vad är det du försöker få sagt?
Att du själv är en sådan som inte är kapabel att hantera droger och målar upp din verklighet på oss andra?
Att du är en sol och vårare med våldstendenser? Vänligen utveckla.

Det är klart en legalisering inte skulle få ett slut på kriminella gäng.
Ingen har hittills hävdat det heller.
Den skulle i det närmaste radera den för stunden viktigaste marknaden, samt rycka möjligheten till enkel marknadsföring av andra kriminella tjänster/varor.
Helt enkelt göra livet som kriminell lite mer komplicerat.

För att klargöra det hela innan du kallar mig och alla andra meningsmotståndare korkade missbrukare igen så handlar detta om frihet för min del.

Tycker inte staten har att göra med vad människor väljer att göra med sin egen kropp.
Ser inga problem med att någon tar en spliff på balkongen en fredagkväll efter jobbet.
Likväl ser jag inga problem med att du trycker anabola året runt eller super heller.
Bara ditt bruk inte går ut över andra och skadar dem.

Heroin skulle möjligtvis kunna vara undantaget, det provar endast en normal person när denna har en dödslängtan.
Senast redigerad av slutataxera 2019-11-30 kl. 20:48.
2019-11-30, 20:35
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrasnarran
Varsågod. Då tar jag och tackar för att såna som du vill att skjutglada kriminella ska sälja cannabis, det har verkligen varit bra!

Ska dra ut en sida av bibeln och rulla en joint av den nu, ha det fint!

Jag vill sätta kriminella i fängelse, inte göra deras affärsverksamhet laglig. Att legalisera cannabis vore som att göra de kriminella till en moralisk överhet. Jag vill inte ha ett samhälle där de kriminellas vilja att sälja narkotika och deras våldskapital står över samhället och demokratin. De kriminella ska inte tro att de med våld kan diktera villkoren för samhällets utformning.

I helvete att detta kommer att ske.

Ni liberaler har ingen etisk eller moralisk grund att stå på. För er handlar allt om frigörelse och självförverkligande. Ni bryr er inte om huruvida frigörelsen mynnar ut i kriminalitet eller dekadens. Ni bryr er inte om samhället och landet ni lever i utan enbart om er själva. Ni har inte förmågan att se att individualism växer bäst tillsammans med resten av samhället.
Senast redigerad av midvintermorker 2019-11-30 kl. 20:39.
2019-11-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Min höga häst? Jag antar att min herre är liberal. Enligt er finns det ju ingen gräns för vad som är acceptabelt. Att knulla sin egen mamma är en form av frigörelse i er värld.

Jag tycker att knark är fel. Det är en form av dekadens. Knark gör folket beroende och försvagar deras kritiska sinnelag. Som knarkare är man beredd att göra allt för att få sina droger. Oavsett om det går mot bättre vetande. En knarkare är inte att lita på. Detsamma gäller en alkoholist.

Du kan knappast jämföra socker och kaffe med narkotika. Även om kaffe och socker hade varit olagligt hade du aldrig sett folk springa runt i mörka gränder för att få sig en fix. Kaffe och socker bryter inte ner själen. Det gör narkotika.

Blir en person som använder alkohol automagiskt alkoholist? Blir en person som röker på automagiskt en flummare? Utveckla! Jag är idel öra. Ni Jehovas brukar ha en del intressanta synvinklar.

PS. Man behöver inte ha fel åsikter bara för att man är konservativ. Du kan testa att ha rätt också, så du slipper förödmjukas.
Senast redigerad av Lenk 2019-11-30 kl. 20:42.
2019-11-30, 20:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nej dom plockar inte in någon för att dom röker på
Dom gör inte det nej för dom har annat för sig, men om dom känner sig provocerade så har de sin fulla rätt att göra så.
2019-11-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag bor i Portugal och det är avkriminaliserat sedan ett antal år, tror det var 2001
2019-11-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Dom gör inte det nej för dom har annat för sig, men om dom känner sig provocerade så har de sin fulla rätt att göra så.
Bland den lägsta kriminaliteten inom EU. Om du provocerar polis åker du in i samtliga länder
2019-11-30, 20:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Bland den lägsta kriminaliteten inom EU. Om du provocerar polis åker du in i samtliga länder
Det är fortfarande inte legaliserat.
2019-11-30, 20:56
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Bir en person som använder alkohol automagiskt alkoholist? Blir en person som röker på automagiskt en flummare? Utveckla! Jag är idel öra. Ni Jehovas brukar ha en del intressanta synvinklar.

De flesta som väljer att testa droger kommer från en bakgrund där missbruk i olika former anses som acceptabelt. Alla som växer upp i Sverige kommer inte i kontakt med droger. Av de som kommer i kontakt med droger inleder inte alla ett bruk. Det är ett val man gör utifrån vem man är och vad man tror på. Jag är fullständigt övertygad om att folk som springer runt och köper cannabis hos olika langare är beroendepersonligheter. Det är bara en tidsfråga innan dessa hamnar i ett missbruk.

Vin har funnits sedan antiken. Det är en byggsten i det sociala och kulturella arvet i de flesta länder. Öl och mjöd är en produkt som går tillbaka till Vikingatiden. Alkohol är något som även den som aldrig skulle kunna tänka sig att köpa droger kommer i kontakt med under sin livstid. De flesta kan hantera alkohol bra. Däremot finns det vissa som av olika anledningar - må det vara deras personlighet, depression, livsomständigheter - som gör att de inleder ett missbruk.

Man kan inte jämföra alkohol med narkotika. Narkotika är något som endast den som är lagd åt ett visst håll söker sig efter. Den som brukar narkotika är alltid redo att ta nästa steg. Oftast krävs det ingen övertalning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in