Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Livstid det är ca 35 år (hörde en expert som sa det. När man skapade livstid var det som att det skulle bli 35 år straff) i finkan minus 1/3. Ute efter ca 25 år. För inte bara att vårt sjuka rättssystem inte dömer folk under 21 till livstid. Det blir alltid rabatt på 1/3 av straffet.
Vi har ju som det allt verkar döma med en osedvanlig kallblodig en som blånekar. Så gäller nog att man hittar mer av kroppen som kan finnas ha mer bindande bevis. Annars kommer ju försvaret yrka på att det inte ens är fastställt hur hon dog. Kanske bara en "olycka" bara och hon föll olyckligt på eget bevåg.
Ja, och? Det vet väl alla att i Sverige omvandlas till sist livstidsstraffen till tidsbestämt. Ingen som sitter livstid (jo, teoretiskt kan de det om det anses för farliga för att vara ute i samhället), t o m Leif Axmyr fick ju komma ut till sist, om man nu inte dör i finkan.
Du tar dock i när det gäller att man ska sitta 25 år. Det gör mig veterligen inte de livstidsdömda idag. Nu kan ju t o m polismördaren (nä, jag vet, inte han som höll i vapnet vid dödande skotten) Tony Olsson få komma ut. En mördare av lagens väktare - ute (om det går igenom) efter blott 23 år.
"osedvanlig kallblodig en"? Jaså, nekar inte nästan alla som mördat nån - åtminstone i inledningsskedet? Vet knappt nån på rak arm som säger "Ja, det var jag" - utom Jonna H.
Men ja, bevis lär behövas och bra om kroppen hittas. Även om jag inte är helt säker på att just fler delar kommer att binda MGM till brottet. Men visst, en torso med huggskador som kan kopplas till ett vapen MGM innehaft/har vore inte fel. Mer avgörande enligt mig är kanske det som redan hittats i dennes lägenhet. Och där verkar de ju ha en hel del på fötter, då misstankar "stärkts" allteftersom och han är häktad på sannolika skäl.