2019-11-30, 18:25
Medlem
Dannerrs avatar
Om det är huvudet man hittat har jag en teori om vad som kan ha hänt. Jag har missat att läsa de senaste 300 sidorna så kan ha nämnts förut, ledsen om det upprepas.
Som många andra nämnt som teorier sitter MGM häktad samtidigt som kroppen befinner sig i något område under bevakning hos någon pålitlig.
Men efter många dagars letande, många dagar av oroliga föräldrar (som MGM och pappan ändå har en hel del sympati för) så bestämmer de sig för att låta världen veta att möjligheten för att hitta Wilma inte finns längre och ger oss då detta fynd. Denna teori är ju endast logisk om brottsförövarna är säkra på sin sak att inte lämna spår efter sig.
Utgår från att det är huvudet polisen hittat: Varför just huvudet, och bara huvudet? Som sagt, för att bekräfta hennes död, samt att inte avslöja tillvägagångssätt till dödsorsak. Strypning är väl en möjlig teori enligt mig om det inte var planerat.
Däremot hörde jag att det skulle ha hittats kroppsdelar i plural vilket får mig o vilja veta vad för några.
Har inga källor för något av det här, utan utgår från vad som stått i tråden.
Senast redigerad av Dannerr 2019-11-30 kl. 19:02.
Citera
2019-11-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannerr
En teori om varför man hittat huvudet. Jag har missat att läsa de senaste 300 sidorna så kan ha nämnts förut, ledsen om det upprepas.
Som många andra nämnt som teorier sitter MGM häktad samtidigt som kroppen befinner sig i något område under bevakning hos någon pålitlig.
Men efter många dagars letande, många dagar av oroliga föräldrar (som MGM och pappan ändå har en hel del sympati för) så bestämmer de sig för att låta världen veta att möjligheten för att hitta Wilma inte finns längre och ger oss då detta fynd. Denna teori är ju endast logisk om brottsförövarna är säkra på sin sak att inte lämna spår efter sig.
Varför just huvudet, och bara huvudet? Som sagt, för att bekräfta hennes död, samt att inte avslöja tillvägagångssätt till dödsorsak. Strypning är väl en möjlig teori enligt mig om det inte var planerat.
Däremot hörde jag att det skulle ha hittats kroppsdelar i plural vilket får mig o vilja veta vad för några.
Har inga källor för något av det här, utan utgår från vad som stått i tråden.
Du missar en sak. Ingen har bekräftat vilken kroppsdel polisen hittat.u
Citera
2019-11-30, 18:28
Medlem
Någon som vet om kustbevakningen fortfarande dyker, jag kan bara se att båten har legat på samma ställe i snart 3 timmar. Den ligger ju inte vid någon brygga.
Citera
2019-11-30, 18:31
Medlem
Dannerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Nä detta vet jag, glömde skriva det. Men vad för annan kroppsdel kan göra att poliserna är så säkra på att det är Wilma?
Citera
2019-11-30, 18:31
Medlem
hippilis avatar
Någon som vet om dom har hittat något mer?
Citera
2019-11-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Livstid det är ca 35 år (hörde en expert som sa det. När man skapade livstid var det som att det skulle bli 35 år straff) i finkan minus 1/3. Ute efter ca 25 år. För inte bara att vårt sjuka rättssystem inte dömer folk under 21 till livstid. Det blir alltid rabatt på 1/3 av straffet.

Vi har ju som det allt verkar döma med en osedvanlig kallblodig en som blånekar. Så gäller nog att man hittar mer av kroppen som kan finnas ha mer bindande bevis. Annars kommer ju försvaret yrka på att det inte ens är fastställt hur hon dog. Kanske bara en "olycka" bara och hon föll olyckligt på eget bevåg.

Ja, och? Det vet väl alla att i Sverige omvandlas till sist livstidsstraffen till tidsbestämt. Ingen som sitter livstid (jo, teoretiskt kan de det om det anses för farliga för att vara ute i samhället), t o m Leif Axmyr fick ju komma ut till sist, om man nu inte dör i finkan.

Du tar dock i när det gäller att man ska sitta 25 år. Det gör mig veterligen inte de livstidsdömda idag. Nu kan ju t o m polismördaren (nä, jag vet, inte han som höll i vapnet vid dödande skotten) Tony Olsson få komma ut. En mördare av lagens väktare - ute (om det går igenom) efter blott 23 år.

"osedvanlig kallblodig en"? Jaså, nekar inte nästan alla som mördat nån - åtminstone i inledningsskedet? Vet knappt nån på rak arm som säger "Ja, det var jag" - utom Jonna H.

Men ja, bevis lär behövas och bra om kroppen hittas. Även om jag inte är helt säker på att just fler delar kommer att binda MGM till brottet. Men visst, en torso med huggskador som kan kopplas till ett vapen MGM innehaft/har vore inte fel. Mer avgörande enligt mig är kanske det som redan hittats i dennes lägenhet. Och där verkar de ju ha en hel del på fötter, då misstankar "stärkts" allteftersom och han är häktad på sannolika skäl.
Citera
2019-11-30, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Exakt. Vi har i nuläget ingen officiell information om att huvudet har hittats! En rimlig gissning, visst, men det kan faktiskt lika gärna handla om ett revben. Död åt trådsanningar!
Citera
2019-11-30, 18:36
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannerr
Nä detta vet jag, glömde skriva det. Men vad för annan kroppsdel kan göra att poliserna är så säkra på att det är Wilma?

En dna-analys tex?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ja, jag har den känslan också.

Men vad var uppsåtet? Varför?

Om uppgiften stämt att en man som haft ett förhållande med Wilma försvunnit samtidigt som hon hade det fått stora rubriker i media. Det hela lät otroligt redan från början och då endast en eller ett fåtal anonyma användare på Flashback hävdat att det är så kan vi utgå från att uppgiften saknar substans.

Uppsåtet? Troll tycker det är roligt att göra folk upprörda eller förvirrade. Det behöver inte vara svårare än så. Studier visar att troll ofta uppvisar psykopatiska och sadistiska drag. Varje reaktion på deras trollande fungerar som en slags belöning för dem:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886917304270
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Nej
Ljuger du för att skydda eller gömmer personen är det skyddande
Hjälper du till när brottet begås, alltså delta i brottet, gömma kroppen eller liknande är det medhjlp

Där har du fel
Kolla bara fallet I*a Fässb*rg..
De som hjälpte mördaren att flytta kroppen dömdes för skyddande av brottsling, grovt brott..

Läs domen själv:
https://fup.cliffords.nu/wp-content/uploads/2018/12/TR_Dom_Mord_Ida_Fassberg.pdf
Citera
2019-11-30, 18:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarna
Någon som vet om kustbevakningen fortfarande dyker, jag kan bara se att båten har legat på samma ställe i snart 3 timmar. Den ligger ju inte vid någon brygga.

Sjöräddningssällskapet glider in i Bäveån i detta nu.

Kustbevakningen håller nog på i sakta mak.

EDIT
Sjöräddningen verkar sakta in jämte Kustbevakningen.
Senast redigerad av rotesau 2019-11-30 kl. 18:39.
Citera
2019-11-30, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi har ju som det allt verkar döma med en osedvanlig kallblodig en som blånekar.

Nej. Blånekande korrelerar på intet sätt med skyldighet. Sätt dig in i situationen själv: polisen förhör dig om mord på anhörig och du är fullständigt oskyldig. Vad gör du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in