Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag tror att LW inte mådde speciellt bra. Hon verkar också haft svårt att hantera vissa situationer, och dessa situationer kanske hon förvärrade genom att hantera dem sämre än vanligt.
En hel del människor som i grunden är "fredliga" kan dock agera på ett annat sätt om det blir ansatta antingen att det sker ofta eller tillräckligt allvarligt vid enstaka tillfälle. Och det är det som ligger till grund för att i lagstiftningen se provokation från BO som en förmildrande omständighet.
Exempelvis att systematiskt förtala någon i gemensamma bekantskapskretsen. Göra okynnesanmälningar för att svärta ned någon.
Mig veterligt har ingen anmält SD för något tidigare. Vi känner till att han haft utomäktenskapliga affärer tidigare men det har inte hörts något alls om att han skulle varit svartsjuk, kontrollerande och våldsam. Så det är kanske inte så märkligt om några som är bekant med honom har svårt att tro att han nu är skyldig till detta.
Du ska få se att "okynnesanmälningarna" inte var "okynnesanmälningar.
Såvitt jag vet är inte L*ena heller anmäld tidigare för ofredande och misshandel?
Det finns ingen människa som i SDs situation som inte skulle motanmäla om det handlade om "okynnesanmälan" och det inte handlade om att L*ena var väldigt hotfull, våldsam och han var rädd för sitt liv?
Nu har just detta, att han är anmäld två gånger tidigare ju legat honom (djupt) i fatet. Han skulle aldrig låta L*ena falskt anmäla honom; det kan jag aldrig tänka mig. Skulle han bara ta emot, lida i tysthet medan hon förstörde han liv, hans äktenskap och kanske riskera hans jobb?
Vi får väl också se, om det inte har förekommit våldsamheter och kränkningar tidigare. Kanske inte av denna dignitet, men jag misstänker att denna sida har visat sig tidigare. Nu i större omfattning, för någon som L*ena var inte lätt att tämja?
Kanske var hon också mer eftertraktansvärd än vissa andra; smart, (över)energisk, hjälpsam, glad, snäll (ja, jag tror faktiskt att hon var det också), vältränad, vacker och egensinnig? Många män stod säkert i kö.
Det var inte lätt för SD att förlora denna skatt.
Och nu tycker han att hon har förstört hans liv också.
Bättre att döda än att anmäla?