2019-11-30, 13:50
Medlem
Hela goda klanen har hjälpt till och sitter nu tysta som möss.

Härligt Sverige.
Citera
2019-11-30, 13:54
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Hoppas att det inte dyker upp en massa nyfikna åskådare nu då. Min uppmaning är att man låter dem få arbeta ifred. Utredningen gynnas inte av att de blir störda av nyfikna åskådare.

Så typiskt svenskt, löjligt, tror du de blir störda av att folk står på land o tittar? Kanske du skulle bli det men så känslig är man inte som professionell.
Citera
2019-11-30, 13:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Syns på VG:s bilder att det är KBV 497 de använder som dykbåt.

Här kan ni följa den live var den befinner sig: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:327375/zoom:14

Tack! Då var min gissning var dom söker korrekt!
Citera
2019-11-30, 13:56
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Så typiskt svenskt, löjligt, tror du de blir störda av att folk står på land o tittar? Kanske du skulle bli det men så känslig är man inte som professionell.

Dom kanske inte blir störda men det är väl ändå ganska respektlöst att stå och glo när dom ska utföra sitt jobb? Tycker jag iaf.
Citera
2019-11-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Nej det är inte livstid, det bara heter så. Det är inte som livstid i USA.
Men de flesta som mördat och döms för mord får inte ens svenska "livstid", utan döms i genomsnitt till 14 års fängelse.

Du måste mörda en politiker eller polis i tjänst för att få livstid på riktigt här, om ens det hjälper. Alternativ begå ett Breivik dåd.

Kul att du säger att man måste mörda en polis i tjänst för att få livstid på riktigt - När Tony Olsson, som mördade 2 poliser (inkl. mordförsök på en annan polis) i Malexander, fick sitt straff tidsbestämt här om dagen.
Citera
2019-11-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEObE4/jasmine-20-valdtogs-darfor-skots-hon-ihjal

Detta är hedersmord:

Jasmine, 20, våldtogs av en familjemedlem i Jordanien 1999.
En vecka senare sköts hon ihjäl av sin bror – för att återupprätta familjens heder.
För detta dömdes brodern till sex månaders fängelse.
En tredjedel av alla rapporterade mord i Jordanien begås med motiveringen heder.

Det är kvinnan som bär sin familjs heder. Om hon gör något som familjen anser är omoralskt så skall kvinnan dö för en familjemedlems hand. Därmed är familjens heder återupprättad.

Därför är detta mord inte på något sätt ett hedersmord. Jag tror nämligen att Ahmed var en mycket kontrollerande och dominant person gentemot sin då 15-åriga flickvän. Och det funkade - hon var bara barnet. Men Wilma blev äldre, och kanske hon också fått input från väninnor som sagt att hon började bli kuvad. Wilma gör slut och Ahmeds kontrollförlust gör att han dödar henne.

Men vi lär få veta vad som hände hoppas jag. Nån gång kommer han erkänna.
Jag tror också att det var svartsjuka bakom men det vet vi inte än. Gick nåt rykte om att MGM pappa hade våldtagit henne enligt någon i tråden så om det skulle ligga något bakom det ryktet var hamnar vi då?
Citera
2019-11-30, 14:01
Medlem
Jag blir riktigt äcklad när jag tänker på hur pappan pratade om sin bestialiske son i Expressen. Redan då fick man ju en konstig känsla, som ett planerat uttalande, ut utarbetat manus. Han sitter givetvis och håller på nyttig information, och har sannolikt också hjälpt Tishko att göra sig av med Wilmas kropp.

Lagen kommer inte straffa dem nog. Jag hoppas innerligt att någon gör dem riktigt jävla illa så fort chansen ges. De har förbrukat sin rätt att leva vidare.
Citera
2019-11-30, 14:02
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Dom kanske inte blir störda men det är väl ändå ganska respektlöst att stå och glo när dom ska utföra sitt jobb? Tycker jag iaf.
Ja det håller jag med om. Det säger även lite om intelligensnivån på de idioter som flockar sig dit för att glo. Ofta inte de skarpaste knivarna som skäller i stallet. Fattiga liv och måste leva på tragedier som detta.
Låt Polisen utföra sitt jobb ifred och var inte där och håll på. Även om de inte störs av passivt gluttande blir de ju tvungna att hålla koll på pöbeln. De kan ju inte veta vad det är för idioter och vad de sysslar med. Det har hänt att inblandade vart och stört eller försökt gömma grejor innan. Sluta upp med sådant trams, vara och glo som byfånar när folk jobbar!
Citera
2019-11-30, 14:04
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEObE4/jasmine-20-valdtogs-darfor-skots-hon-ihjal

Detta är hedersmord:

Jasmine, 20, våldtogs av en familjemedlem i Jordanien 1999.
En vecka senare sköts hon ihjäl av sin bror – för att återupprätta familjens heder.
För detta dömdes brodern till sex månaders fängelse.
En tredjedel av alla rapporterade mord i Jordanien begås med motiveringen heder.

Det är kvinnan som bär sin familjs heder. Om hon gör något som familjen anser är omoralskt så skall kvinnan dö för en familjemedlems hand. Därmed är familjens heder återupprättad.

Därför är detta mord inte på något sätt ett hedersmord. Jag tror nämligen att Ahmed var en mycket kontrollerande och dominant person gentemot sin då 15-åriga flickvän. Och det funkade - hon var bara barnet. Men Wilma blev äldre, och kanske hon också fått input från väninnor som sagt att hon började bli kuvad. Wilma gör slut och Ahmeds kontrollförlust gör att han dödar henne.

Men vi lär få veta vad som hände hoppas jag. Nån gång kommer han erkänna.

Absolut men det lär vara kopplat till uppfostran och kultur, orsaksambandet. Precis som svenska gärningsmän som mördat på liknande sätt haft en stökig och störd uppväxt och uppfostran.
Citera
2019-11-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diabeteskoma
Ja det håller jag med om. Det säger även lite om intelligensnivån på de idioter som flockar sig dit för att glo. Ofta inte de skarpaste knivarna som skäller i stallet. Fattiga liv och måste leva på tragedier som detta.
Låt Polisen utföra sitt jobb ifred och var inte där och håll på. Även om de inte störs av passivt gluttande blir de ju tvungna att hålla koll på pöbeln. De kan ju inte veta vad det är för idioter och vad de sysslar med. Det har hänt att inblandade vart och stört eller försökt gömma grejor innan. Sluta upp med sådant trams, vara och glo som byfånar när folk jobbar!

Och inte minst för Wilmas skull, hennes kropp är redan skändad och behöver inte bli det av nyfikna människor heller!
Citera
2019-11-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jag tror också att det var svartsjuka bakom men det vet vi inte än. Gick nåt rykte om att MGM pappa hade våldtagit henne enligt någon i tråden så om det skulle ligga något bakom det ryktet var hamnar vi då?

Om det skulle vara sant, och att hon dog på grund av det, då är det ett klockrent hedersmord - även om hon inte formellt tillhörde familjen. Nu vet vi ju inte ens om den här familjen anammar begreppet om hedersvåld. Men vi lär förhoppningsvis få veta.
Citera
2019-11-30, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Jag blir riktigt äcklad när jag tänker på hur pappan pratade om sin bestialiske son i Expressen. Redan då fick man ju en konstig känsla, som ett planerat uttalande, ut utarbetat manus. Han sitter givetvis och håller på nyttig information, och har sannolikt också hjälpt Tishko att göra sig av med Wilmas kropp.

Lagen kommer inte straffa dem nog. Jag hoppas innerligt att någon gör dem riktigt jävla illa så fort chansen ges. De har förbrukat sin rätt att leva vidare.

Flytta till Iran eller Nordkorea så får du uppleva den form av rättssamhälle du förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in