2019-11-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Kivstid är kivstid. Regeringen måste ge nåd vid ansökan. Då kan straffet tidbestämmas. Nåd får sökas först efter 18 år. Finns ingen som släpps efter 10 år som fått livstid. Punkt.

Man kan som livstidsdömd begära tidsbestämt straff efter tio år , det lägsta straffet som kan utdömas av Örebro tingsrätt som behandlar dessa ärenden är 18 år.

Förr var det regeringen som höll i detta och då hette det att man ansökte om nåd.

Nåd kan däremot ansökas om än idag oavsett vilket straff du har, det kan vara att den dömde exempelvis bara har några mån kvar att leva som dödssjuk, sen finns det andra saker med som kan prövas men det är väldigt ovanligt.
Citera
2019-11-30, 13:42
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Man kan som livstidsdömd begära tidsbestämt straff efter tio år , det lägsta straffet som kan utdömas av Örebro tingsrätt som behandlar dessa ärenden är 18 år.

Förr var det regeringen som höll i detta och då hette det att man ansökte om nåd.

Nåd kan däremot ansökas om än idag oavsett vilket straff du har, det kan vara att den dömde exempelvis bara har några mån kvar att leva som dödssjuk, sen finns det andra saker med som kan prövas men det är väldigt ovanligt.

95% av alla som döms till "livstid" är släppta innan 25 år. Och andelen som ens får livstid är minimal. 14 år med 2/3 regeln är det genomsnittliga straffet för mord i Sverige, i praktiken. Siffrorna jag angett är precisa och inga ungefärliga spekulationer. Det är fakta jag läst.
Citera
2019-11-30, 13:44
Medlem
Syns på VG:s bilder att det är KBV 497 de använder som dykbåt.

Här kan ni följa den live var den befinner sig: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:327375/zoom:14
Citera
2019-11-30, 13:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
95% av alla som döms till "livstid" är släppta innan 25 år. Och andelen som ens får livstid är minimal. 14 år med 2/3 regeln är det genomsnittliga straffet för mord i Sverige, i praktiken. Siffrorna jag angett är precisa och inga ungefärliga spekulationer. Det är fakta jag läst.
Blir dom utsläppt efter 25 år?
Citera
2019-11-30, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Stämmer att GW nu i veckan sa att det går alldeles utmärkt att stycka en människa med enbart kniv.
Hej! Det går med en vass kniv men inte att få mindre delar och detta är ett messi work! Har han något samvete kvar kommer detta hemsöka honom hela livet!
Citera
2019-11-30, 13:46
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Blir dom utsläppt efter 25 år?

95% av alla som dömts till livstid är släppta innan 25 år har gått. Det kan vara allt från 15 år till 24 år.

Av alla som dömts till livstid är det bara 5% som suttit 25+ år.

Ja de blir utsläppta på gatan ja.
Citera
2019-11-30, 13:46
Medlem
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEObE4/jasmine-20-valdtogs-darfor-skots-hon-ihjal

Detta är hedersmord:

Jasmine, 20, våldtogs av en familjemedlem i Jordanien 1999.
En vecka senare sköts hon ihjäl av sin bror – för att återupprätta familjens heder.
För detta dömdes brodern till sex månaders fängelse.
En tredjedel av alla rapporterade mord i Jordanien begås med motiveringen heder.

Det är kvinnan som bär sin familjs heder. Om hon gör något som familjen anser är omoralskt så skall kvinnan dö för en familjemedlems hand. Därmed är familjens heder återupprättad.

Därför är detta mord inte på något sätt ett hedersmord. Jag tror nämligen att Ahmed var en mycket kontrollerande och dominant person gentemot sin då 15-åriga flickvän. Och det funkade - hon var bara barnet. Men Wilma blev äldre, och kanske hon också fått input från väninnor som sagt att hon började bli kuvad. Wilma gör slut och Ahmeds kontrollförlust gör att han dödar henne.

Men vi lär få veta vad som hände hoppas jag. Nån gång kommer han erkänna.
Citera
2019-11-30, 13:47
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsflykting
Du är uppenbart en svensk man som inte förstått fullt ut hur det ligger till. Det ÄR så förskräckligt som du ens kan tänka dig i din vildaste fantasi. Det är så här dom fungerar, och det kommer inte ändras. Det fanns många fall redan i början av 90-talet när en babbe-pojke i familjen hade våldtagit, misshandlat, och ibland dödat svenskar. Trots 100% bevis satt HELA killens släkt i rättegångssalen och skrek ut hat mot brottsoffer och deras familjer. Hur våldtäktsoffret var en hora osv. Oavsett vad en av dom gjorde var det alltid hela släkten bakom. Klan-mentalitet som inte går att få bort på annat sätt än att dessa människor skickas hem!!
Detta hände i Sverige för 30 år sedan. Ingenting har hänt sen dess, förutom fler mördade och våldtagna svenskar.

Det är ju för djävligt. Jag antar att göra som ditt nicknamn antyder att du gjort kan vara en möjlig utväg. Deprimerande utsikter. Men samtidigt måste vi kämpa emot det här sinnessjuka...
Citera
2019-11-30, 13:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
95% av alla som dömts till livstid är släppta innan 25 år har gått. Det kan vara allt från 15 år till 24 år.

Av alla som dömts till livstid är det bara 5% som suttit 25+ år.

Ja de blir utsläppta på gatan ja.
Otroligt då är det ju inte livstid
Citera
2019-11-30, 13:48
Medlem
StigHelmutts avatar
Bra tips från
Citat:
Ursprungligen postat av Gwleif21
..
Ur : https://rfkhumanrights.org/assets/documents/Swedish-STTP-Lesson-Plans.pdf

Citat:
"HEDERSMORD — ETT MÖTE MED FÖRÖVARNA
Ett hedersmord inträffar när en manlig släkting beslutar
att ta livet av en kvinnlig släkting för att hon, enligt hans
uppfattning, har vanärat familjens rykte genom att utföra en
”omoralisk” handling. En omoralisk handling kan vara att
hon setts med en främmande man, eller haft samlag med en
man. I många fall dödas kvinnor bara på grund av rykten eller
ogrundade*misstankar.
Jag undersökte brottet och träffade flickans båda farbröder.
När jag frågade om mordet höll de sig först på defensiven och
undrade: ”Vem har sagt det där?” Jag sa att det stod i tidning-
en. De berättade att ”hon inte var en bra flicka”. Så jag frågade:
”Varför var det hennes fel att hon blev våldtagen? Varför straffade
inte familjen hennes bror?” De tittade på varandra och den ena
sa till den andra: ”Vad tycker du? Tycker du att vi dödade fel per-
son?” Den andre svarade: ”Nej, nej. Oroa dig inte. Hon förförde
sin bror.” Jag frågade varför hon skulle vilja förföra sin egen bror,
när det finns miljoner män på gatan? De upprepade bara att hon
smutsat ner familjens rykte. Sedan ställde de frågor till mig:
Varför jag var klädd som jag var. Inte var gift. Varför jag hade
studerat i USA. De antydde att inte heller jag var en bra flicka"...

Ur : https://rfkhumanrights.org/assets/documents/Swedish-STTP-Lesson-Plans.pdf

GWleif21 fortsätter vidare:
"Om du tycker svenska män kan vara farliga, föreställ dig att vara inblandad i hedersvåld, där ett helt släkte ser fram emot att stycka dig och" ta bort skammen " från deras familj. Med svenska män har du en betydligt större chans att överleva misshandel och en chans att fly, med dessa män? Good luck. De kommer inte ge sig förrän du slutat andats. I denna intervju kan du få en liten tankeställare, hur skev bild dessa kulturer har om kvinnor och vad som är moraliskt rätt. Ingen förövare än farligare än den som anser sig ha rätten och framför allt plikt att mörda. Det är inget misstag att någon misshandel går över styr, det är ett planerat mord av en hel släkt."
Citera
2019-11-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Syns på VG:s bilder att det är KBV 497 de använder som dykbåt.

Här kan ni följa den live var den befinner sig: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:327375/zoom:14
Hoppas att det inte dyker upp en massa nyfikna åskådare nu då. Min uppmaning är att man låter dem få arbeta ifred. Utredningen gynnas inte av att de blir störda av nyfikna åskådare.
Citera
2019-11-30, 13:49
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Otroligt då är det ju inte livstid

Nej det är inte livstid, det bara heter så. Det är inte som livstid i USA.
Men de flesta som mördat och döms för mord får inte ens svenska "livstid", utan döms i genomsnitt till 14 års fängelse.

Du måste mörda en politiker eller polis i tjänst för att få livstid på riktigt här, om ens det hjälper. Alternativ begå ett Breivik dåd.
Senast redigerad av kungarolf 2019-11-30 kl. 13:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in