Citat:
Ursprungligen postat av
BillClintonsCigarr
Fetning - det är därför alla era föräldrar dör i ensamhet på ålderdomshem. Ni har NOLL känsla för familj och lojalitet gentemot varandra.
Jag hittade ett fall? Hur många vill du ha? Låt oss säga såhär - kan du hitta ETT fall där en etniskt svensk tjej blivit hedersmördad?
Inte mördad av en svartsjuk pojkvän utan HEDERSMÖRDAD (du vet skillnaden).
Jag väntar.
Fruktansvärt otäckt om det är som du säger. Då har vi i Sverige större problem än vad man ens i sin vildaste fantasi kan föreställa sig. Där finns också mycket av förklaringen till varför det ser ut som det gör i exempelvis Mellanöstern. Att man förbehållslöst skyddar sin släkting oavsett vad den begått för bestialiska handlingar, oavsett vem offret är, oavsett ålder? Du pratar om lojalitet? Det är NI som devalverar värdet av lojalitet. Lojalitet är något man förvärvar och gör sig förtjänt av genom sina handlingar. Är min son en psykopat som dödar en ung flicka för att han typ kände för det så förtjänar han inte min lojalitet. Jag kan fortfarande älska honom och vilja honom väl men jag kan inte försvara och täcka upp för honom när han begått ett orättfärdigt bestialiskt mord på en ung människa med hela livet framför sig..Jag vill ju också att min son ska komma rätt i livet och inte utgöra en fara för sig själv eller andra och i det begreppet att komma rätt i livet och bli vuxen innebär också att man måste ta ansvar för sina handlingar och stå för dem som en man.
Jag skulle kunna tänka mig i teorin att skydda en släkting eller vän som dräpt eller mördat tex en mobbare, en rånare eller våldtäktsman. Där dådet skett av misstag, i självförsvar, i stundens hetta eller att gärningsmannen blivit driven till det genom en längre tids terror eller om personen säljer knark, dvs förstör andra människor liv eller på annat sätt är livsstilskriminell och på det sättet devalverat sitt människovärde och liknande. När jag säger skydda i det här fallet så menar jag just att hålla käften. Det betyder inte att jag deltager i bortforslande av kropp eller styckning. Det betyder däremot att jag inget vill veta om detaljer var, när, hur. Och det handlar faktiskt om att skydda sin egen psykiska hälsa och att faktiskt inte bli skyldig till något annan än mened om personen åker fast.
När det gäller styckning så är det få människor som kan utföra en sådan. Man måste i princip ha fel i huvudet för det. Dvs man måste lida av en grav personlighetsstörning. En normal människa klarar inte av det. Att döda däremot kan alla göra under "rätt" omständigheter. Att påstå något annat är hyckleri.
När det gäller det aktuella fallet då en 22 åring son dödar sin 17 åriga flickvän är jag mycket tveksam om jag som pappa skulle hålla käften. Det handlar om moral, vad som är rätt och fel. Jag skulle tänka som så att det är något mycket, mycket stort fel på min son och han behöver faktiskt hjälp och vägledning i sitt liv. Någonting har gått sanslöst fel i hans liv och jag som förälder måste ta mitt ansvar till varför det gått så åt helvete. Jag kan inte ha varit en bra förälder och måste även jag konfrontera min skuld i det inträffade. Det skulle kanske i långa loppet göra honom gott att få fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Ett svensk fängelse där man får studera och fås nya chanser när man kommer ut är inte heller mycket att frukta i sammanhanget. Dessutom skulle jag göra allt för att stötta honom under fängelsetiden. Jag kan däremot aldrig försvara att man tar en oskyldig 17 årig flickas liv. en flicka som hade hela livet framför sig bara för att sonen inte kan hantera att hon gör slut eller säger emot.