2019-11-29, 23:12
Medlem
Rent praktiskt har ju din sambo vetat om de här skulderna eftersom han vet vad han köpt. Det finns inga krav att företaget som sålt de här skorna (för 5000?) ska skicka ut fakturor, utan det är köparen som ansvarar för att skulden betalas.

Har företaget och inkasso skickat fakturor, vilket de sannolikt gjort eftersom det är kutym, så har de skickat det till hans gamla adress och då borde han fått fakturor och påminnelser under 2,5 år till den adressen, medan han fortfarande bodde där.

Din sambo har helt enkelt skitit i det. Han har försökt blåsa företaget. Stjäla. Tjuva.

Ringer det inga varningsklockor för dig?

Ska du verkligen slösa ditt liv med någon som inte lyckas genomföra en adressändring under 1,5 år - något som andra fixar på 10 minuter över internet?

Ska du slösa ditt liv med någon som tar saker från företag och inte betalar? En bedragare.

Om du tror att problemen kommer ta slut där så lurar du dig själv och risken är avsevärd att din sambo kommer dra in dig i kommande härvor.

Kärlek i all ära, men var inte korkad.
Senast redigerad av 14november2019 2019-11-29 kl. 23:20.
Citera
2019-11-30, 00:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Stämmer verkligen detta? Vi har ju inte delad ekonomi eller är gifta. Hur ska man kunna driva in en skuld genom mig för att jag erbjuder ett boende så att personen i fråga faktiskt har tak över huvudet och som är ett billigare alternativ än tidigare.

Jag har en BR som endast jag står på.

Som sambos så har man försörjningsansvar gentemot varandra, vilket innebär att din sambos skulder kan ställas mot din inkomst och dina tillgångar.

Det innebär även att om din sambo saknar inkomst så anses det att du ska försörja denne. (Ie h*n kan tex inte få försörjningsstöd om din inkomst anses vara hög nog för att täcka existensminimum för er båda)
Citera
2019-11-30, 01:33
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många av inkassobolagen bryr sig inte om att ens försöka skicka det vidare till kronolle.

Jag har gamla skulder som har legat hos inkasso i 20år, det enda dom gör är att skicka e ett brev med påminnelse/"erbjudande" ca 1 gång om året och fortsätter att lägga på ränta.
Varför gör du inte rätt för dig och betalar?
Citera
2019-11-30, 01:34
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Inkassobolag = Legaliserad maffiaverksamhet.

Man ska aldrig hamna där och stödja dem. Din sambo behöver gå och prata med en terapeut och sen en bankman. Någonting är det som din sambo inte förstår. Jag tror det är där ni/din sambo behöver börja.
Och ta inte mig fel här nu men: din sambo verkar vara lite socialt missanpassad. Menar absolut inget illa. Man kan vara en bra människa och ha ett stort hjärta ändå. Men kanske behöver lite vägledning och hjälp från nån som inte står allt för nära din sambo. Alltså en utomstående.
Inkassobolag är viktiga och behövs. Vad skulle man annars ta till när kunder vägrar betala sin skulder?
Citera
2019-11-30, 01:40
Medlem
Citat:
Som sambos så har man försörjningsansvar gentemot varandra, vilket innebär att din sambos skulder kan ställas mot din inkomst och dina tillgångar.

Det innebär även att om din sambo saknar inkomst så anses det att du ska försörja denne. (Ie h*n kan tex inte få försörjningsstöd om din inkomst anses vara hög nog för att täcka existensminimum för er båda)

Ganska sjukt, men du har ju dessvärre rätt i detta, om det väl går till kronofogden. Var faktiskt inte medveten om att det var så då jag inte befunnit mig i situationen tidigare.
Citera
2019-11-30, 02:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Varför gör du inte rätt för dig och betalar?

Enkelt, jag kan inte.

Jag är multisjuk och sitter fast på försörjningsstöd, det finns helt enkelt inte några pengar att ta av, det lilla jag får räcker knappt som det är.
Citera
2019-11-30, 07:33
Medlem
mr13377s avatar
Din sambo ljuger för dig, skulden var självklart mycket större än 5000kr från början och självklart visste han om det. Det här är klassiska lögner som bedragare drar för sina offer.
Citera
2019-11-30, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sayli
Stämmer verkligen detta? Vi har ju inte delad ekonomi eller är gifta. Hur ska man kunna driva in en skuld genom mig för att jag erbjuder ett boende så att personen i fråga faktiskt har tak över huvudet och som är ett billigare alternativ än tidigare.

Jag har en BR som endast jag står på.

Jo, det stämmer. Med vissa förbehåll.

Själva skulden kommer du inte att bli betalningsskyldig för.

Det finns ett ”före” och ett ”efter” att ni blev sambos.

Alltså, det kan bli riktigt meckigt om Kronkalle kommer på besök. Kf kan nämligen tycka att all egendom som din sambo är i besittning av är utmätbar egendom.

Då måste du kunna bevisa att det är du som äger egendomen (eller har förvärvat den innan ni blev sambos). Spara kvitton!
Citera
2019-11-30, 07:52
Bannlyst
Citat:

Och vilken bäring har socialtjänstlagen i detta fall..?
Citera
2019-11-30, 08:11
Medlem
Betala och bli fri. Enkelt.
Citera
2019-11-30, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
En skuld kan öka från 5000 till 20 000 på ett par tre år. Vissa snabblån har ränta på över 100 % och då dubblas skulden varje år. Lägger man dessutom till straffavgifter och kostnader för skuldindrivning så kan en skuld öka lavinartat. I detta fall ser jag inte det som något anmärkningsvärt.

Som flera varit inne på så pressa din sambo stenhårt så att du får se hela personens ekonomi. Beställ gärna ut en kreditupplysning på honom via UC. Om han ljugit och påstår att han inte visste om denna skuld så dumpa honom. Seriöst så känner man till om man har skulder. En skuld på 5 eller 20 000 ska man ha buffert för så man kan betala tillbaka direkt.

Nja, dröjsmålsräntan står i avtalet. Den brukar ligga på 8% plus diskonto.

SJ lär ju ha helt vanliga villkor, likaså klädbutiken (om den är någorlunda seriös).

Den ränta som du får på ett sms lån, är inte en reguljär ränta. Det är en engångsavgift som görs om till årsränta. Ett obetalt sms lån, kommer inte att rulla på med samma ränta, utan gå över till dröjsmålsränta.
Citera
2019-11-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nja, dröjsmålsräntan står i avtalet. Den brukar ligga på 8% plus diskonto.

SJ lär ju ha helt vanliga villkor, likaså klädbutiken (om den är någorlunda seriös).

Den ränta som du får på ett sms lån, är inte en reguljär ränta. Det är en engångsavgift som görs om till årsränta. Ett obetalt sms lån, kommer inte att rulla på med samma ränta, utan gå över till dröjsmålsränta.
Det som ni skriver i sista stycket kan stämma, men även vara riktigt illa om det finns i avtalet en skrivning som gör att det vid utebliven eller sen återbetalning börjar om från början med ett nytt lån för att täcka det föregående, då är räntan åter inbakad i kostnaden och klart högre än den nivå som räntelagen satt som standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in