2019-11-29, 12:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Lite osäker? Jag upplever Peter Lundgren som rätt kompetent och inte en belastning? Nu vet man ju inte vad som är sant egentligen men blir han fälld i domstol måste han ju gå. Det är tillräckligt långt till nästa val för att man skall kunna vänta på domstolen och sparka honom senare.
Gör inte Peter Lundgren ett hyfsat intryck när han visar sig i media? Jag har aldrig sett honom skämma ut sig åtminstone?

Man vet vad som är sant. Han har erkänt i en video med hon som han tafsade på. Bevisläget är glasklart.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ser att V jublar på sociala medier över stora framgångar i Novus sakfrågemätning.
Jämfört med i somras har de gått fram så här mycket per fråga:
Motsvarande förändringar för SD sedan juni:
Kollar man sen i Novus diagram på sidan 4 i denna PDF så går både V och SD som raketer medan M och S tappar i motsvarande grad.
Tydligen är detta V:s högsta förtroende i sakfrågor på 10 år. Att det var högt 2009 berodde på revolt mot borgerlig skatte- och socialförsäkringspolitik. Nu når V samma nivåer under S-styre. Det är såklart JÖK-baksmällan som gett V raketmotor här.
Löfven står nu som Jean-Claude Van Damme i en split mellan de två långtradarna SD och V. Jag har inte sett Löfvens idrottsbetyg men magkänslan är att han grejar en splitvinkel på max 45° innan höftkulorna exploderar som malmöitiska ståltermosbomber.
”Jamen han har råd att tappa till V för S kan alltid tillgodoräkna sig deras röster ändå”. Nja, men domedagsklockan som alla stirrar på är siffran för S. Om den sjunker under 20 är det en väldigt klen tröst ifall fler gick till V än till SD, det kommer ändå att knäcka partiets självförtroende och driva fram en självförstärkande mediadiskussion liknande den som jagade bort AKB från partiledarposten.
Min känsla är att det nån vacker dag innan jul kommer att gå ut notiser från alla nyhetskällor av typen ”Stefan Löfven har kallat till presskonferens 11:00 - har något viktigt att meddela”. Vad bomben blir får man väl se. Sen kommer i vanlig ordning nån skvallerbytta att spoila innehållet 5 minuter innan så hela popcornmonentet blir sabbat...

Ja att "röstmaximera" i mitten är inget framgångsrecept i kristider. Kanske skulle SD göra V till huvudmotståndare av taktiska själ? De skulle kunna marginalisera S? Få väljarna att se V som garanten för att SD inte får makt? Så alla vänstersossar ser V som det nya vänsteralternativet (Strategiskt är ju utplånandet av socialdemokratin det viktigaste för SD).
2019-11-29, 13:08
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.svt.se/nyheter/analys-fullbordat-tronskifte-nar-sd-knuffar-ner-m-i-lag-och-ordning

Analys - fullbordat tronskifte när SD knuffar ner M i lag och ordning

Citat:
När Sverigedemokraterna nu knuffar ner Moderaterna från förstaplatsen i lag och ordning ser tronskiftet inom oppositionen ut att vara fullbordat. Men inte bara Moderaterna har skäl att vara oroliga. Också för Socialdemokraterna är den här undersökningen en varningssignal.

Rätt bra analys från Mats Knutsson. Lägg märke till att han positionerar SD som höger, skulle mer säga att det är ett parti mellan vänster/höger. Kanske blir en del Socialdemokrater som läser detta oroliga att SD är nya M och vill förstöra deras välfärd.

Dock tror jag det inte påverkar egentligen då S numera skär i välfärden rejält, vi har krisande kommuner samt så sänker de skatten för de allra rikaste. Att SD nu går fram starkt i lag och ordning samt även MILJÖ kommer öppna dammluckorna för väljare SD behöver dvs unga och storstadsbor.

Tror väljarflykten från M -> SD kommer fortsätta, man ser M/Kristersson som ett svagt parti med svagt ledarskap jämfört med SD/Åkesson.

Även i S kommer väljarflykten fortsätta dock i mindre mån. Samhällsutvecklingen talar för det, Löfvéns inkompetens, Romeo och Julia historian där partiet släppte masken vad de är för ett parti osvosv.

Otroligt stora odds att SD är största parti i december i samtliga mätningar, möjligtvis förutom Novus.
Senast redigerad av Haddock93 2019-11-29 kl. 13:11.
2019-11-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man vet vad som är sant. Han har erkänt i en video med hon som han tafsade på. Bevisläget är glasklart.

Ok är det samma gamla fall som tidigare avhandlats tycker jag definitivt att han kan sitta kvar. Det var väl en rättshaverist till åklagare som tar det som allmänt åtal trots att kvinnan själv tycker att det är utagerat. Sådant tycker jag inte (SD), eller något annat parti heller, skall bry sig om. Det borde man istället ta med åklagarens chef...
2019-11-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.svt.se/nyheter/analys-fullbordat-tronskifte-nar-sd-knuffar-ner-m-i-lag-och-ordning

Analys - fullbordat tronskifte när SD knuffar ner M i lag och ordning

Rätt bra analys från Mats Knutsson. Lägg märke till att han positionerar SD som höger, skulle mer säga att det är ett parti mellan vänster/höger. Kanske blir en del Socialdemokrater som läser detta oroliga att SD är nya M och vill förstöra deras välfärd.

Dock tror jag det inte påverkar egentligen då S numera skär i välfärden rejält, vi har krisande kommuner samt så sänker de skatten för de allra rikaste. Att SD nu går fram starkt i lag och ordning samt även MILJÖ kommer öppna dammluckorna för väljare SD behöver dvs unga och storstadsbor.

Tror väljarflykten från M -> SD kommer fortsätta, man ser M/Kristersson som ett svagt parti med svagt ledarskap jämfört med SD/Åkesson.

Även i S kommer väljarflykten fortsätta dock i mindre mån. Samhällsutvecklingen talar för det, Löfvéns inkompetens, Romeo och Julia historian där partiet släppte masken vad de är för ett parti osvosv.

Otroligt stora odds att SD är största parti i december i samtliga mätningar, möjligtvis förutom Novus.

Hur bräcklig ställning s har illustreras av att regeringen bara har 18 % stöd ( s 15 och mp 3) vad gäller skola och utbildnin (bara dubbelt V:s stöd) Detta i en sossarnas paradgren!

Det är heller inte på något sätt ologiskt av V att i detta läge visa musklerna mot Löfvéns kraftlösa ministär.
Senast redigerad av Sang 2019-11-29 kl. 13:45.
2019-11-29, 15:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ok är det samma gamla fall som tidigare avhandlats tycker jag definitivt att han kan sitta kvar. Det var väl en rättshaverist till åklagare som tar det som allmänt åtal trots att kvinnan själv tycker att det är utagerat. Sådant tycker jag inte (SD), eller något annat parti heller, skall bry sig om. Det borde man istället ta med åklagarens chef...

Han kan sitta kvar ett tag till, åtminstone. Att ha straffade representanter (om det nu blir så) är ingen hit, i synnerhet om man vill tävla om att vara nr1 på lag&ordning. Man kan ju väga in att SD satte PL på "icke valbar plats" (kanske för att mjuklanda det här) men PL fann sig inte i detta. Winberg får ju gå, hon också - ränksmideri och backstabbing passar sig inte heller, i SD:s nuvarande narrativ om det nya samhället.

Problemet är givetvis att PL inte insåg att allmänt åtal gäller, och att det inte är offret som bestämmer om åtal - en viktig princip i ett rättssamhälle. I normalfallet hanteras sådant med att offret inte medverkar i utredningen, men så blev det inte denna gång.
2019-11-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En varning till SD är på plats. När sossarna börjar låta som Jimmy Jansson så kommer de på allvar att börja konkurrera med SD, vilket det danska exemplet lär oss. Sossarna har en massa goodwill som kommer av hundra år av regeringsduglighet, något som SD ännu inte samlat på sig, vilket gör att jag tror S är en svårare konkurrent än M om de lyckas få ordning på torpet. Men det är å andra sidan fortfarande långt borta.

Precis!

Frågan om vilken väg SD skall välja på lite längre sikt har ju diskuterats tidigare i tråden, men tåls absolut att tas upp igen! I synnerhet eftersom vi väl nära på allesammans befinner oss i optimistisk glädjeyra över resultaten i OU:arna och MSM:s tilltagande kritik mot Löfven och, åtminstone vissa begränsade delar, av befolkningsutbytesdiskursen. Det är lätt att dras med i glädjeyran och se paradigmskiftets förverkligande bara precis runt knuten (vilket jag själv gör/hoppas och tror på), men en nyktrare och mer realistisk analys är väl rimligen att regimen och dess propagandister i MSM snarare genomför vad man kanske kan kalla ännu en i raden av taktiska reträtter (även om denna tycks vara av ett större och mer omfattande slag). Därför är det onekligen på sin plats att spana bortom höstens OU:ar och regimmediala sågningar av Löfven och fundera över hur SD bör förhålla sig till ett S som blir alltmer "Jimmy Janssonsaktigt", även om det kanske ligger ett par år framåt i tiden.

Jag vill återvända till en artikel av Tullberg publicerad för två månader sedan i Samhällsnytt: https://samnytt.se/riktiga-rotter-en-kritik-av-sverigedemokraternas-anpassningslinje/

Tullberg förordar här vad man kan kalla ett bejakande av SD:s välvilliga värnande av landet, det svenska folket, vår kultur och historia. Dvs. ett betonande av nationalismens människo- och världsorienterade konstruktiva hållning i direkt motsats till den världsfrånvända och människofientliga utopism som kännetecknar realliberalismen och vars faktiska konsekvenser alltfler svenskar nu tvingas erfara.

Citat:
Nationalismens idé är att en etnisk gemenskap utgör förutsättningen för att inte åsiktsskillnader skall splittra landet. [E]tt antal viktiga faktorer [...] kan vara gemensamma för medborgarna: historia, utseende, språk, religion, framtid.

...

SD borde inte fokusera på att hävda att Socialdemokraterna var på villovägar på 30-talet, utan att de är galna idag med klimathysteri, angrepp på yttrandefrihet, könsförnekande, tokfeminism och ointresse för det egna folkets intressen och åsikter. SD:s budskap är att de etablerade partierna har tappat en i grunden förnuftig och konstruktiv nationalistisk syn och därför skapas möjligheten för SD att fullfölja det nationalistiska projektet.

De andra partiernas sviker folkhemmets rötter, men inte SD.

...

De etablerade partierna har övergivit nationalstaten, men [det har] inte väljarna. SD:s rötter går till 1800-talet inte till 1930-talet.

Den naturliga angreppspunkten är inte skallmätningar utan de totalitära idéer om en ny människa som passar in i det nya samhället som politikerna vill skapa. Vi bör inte haka upp oss på det otidsenliga i vissa formuleringar utan sätta gårdagens raka hederlighet i kontrast mot vår tids snirkliga hyckleri.

(Mina fetningar)

Tullberg berör även frågor och problem kring PK:ismen och dess mekanismer:

Citat:
SD:s problem är att tidsandan har skapat ett problemformuleringsprivilegium samt ett etikettprivilegium. Att ställa de viktiga politiska frågorna försvåras när enfaldiga media försvarar åsiktskorridorens fördomsfulla murar.

Jag blir allt mer övertygad om att det inte går att smyga fram mellan förbudsskyltarna utan att man öppet måste ignorera dem. Det går inte att låtsas att man respekterar det fjompiga och fjolliga. Tredje riket finns ej mer, utan föll 1945. Förra århundradets stora brott var kommunismen som fortfarande har styrka och muterar fram nya modeller. Vad är Agenda 2030 om inte ett utkast på en ny Gosplan?

Detta vansinne har pågått länge och BSS och SD är sunda reaktioner mot detta. Detta bör framhållas, istället för att också SD spiller krut på att fördöma det rasbiologiska institutet i Uppsala. Hotet i dagens värld är inte att tyska germaner ersätter polacker, judar eller svenskar. Det är helt andra etniciteter som hotar andra folk och stater. Islam har varit ett hot mot väst under mer än 1000 år och bedriver nu en invasion utan vapen.

SD bör ha en enkel agenda: ett pragmatisk agerande kombineras med ett långsiktigt agiterande. Partiet stöttar de förslag som går i rätt riktning, men söker inte hota sig fram; det bästa skall inte göras till det godas fiende.

Men partiet måste ständigt tala om att de vill gå längre; enighet och tystnad är en dålig kombination. Etablissemanget kommer fortsätta med demoniseringen, men detta blir allt mer verkningslöst. Alltfler medborgare inser att etablissemangets svek mot demokratin är ett så mycket grövre brott än SD:s svek mot föreskriven PK-etikett.

(Min fetning)

Massmedias indoktrinerande funktion och dess konsekvenser är givetvis något som måste tas i beaktande, men samtidigt upplever alltfler svenskar hur PK-etiketterna allt mer skaver med verkligheten för vad dag som går. Regimmedias många diskursiva reträtter (t.ex. hur ensamkommande flyktingbarn sedan länge blivit blott ensamkommande; kompetensregn blivit utmaningar; etc) vittnar just om detta. Även om Tullbergs perspektiv är något (?)begränsat kring hur ord fungerar så är hans slutsats riktig: SD bör konsekvent kalla en spade för en spade. Till skillnad från Tullberg skulle jag tom. gå så långt som att förorda avsiktligt provocerande etikettsbrott, istället för att enbart "ignorera" förbudsskyltarna. Förbudsskyltarna är trots allt faktiska bevis på regimens förräderi och att inte avsiktligt skymfa dem är de facto att acceptera dem och de brott mot det svenska folket som de representerar.
Senast redigerad av HenKarl 2019-11-29 kl. 18:27. Anledning: Förtydligande
2019-11-29, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenKarl
Precis!

SD har redan en strategi. De lägges sig i en lite radikalare position än sjupartiet. Om Jimmy Jansson skulle införa någon sorts invandringskritisk gammaldags socialdemokrati så kommer bara SD kräva mer. S kommer ju inte kräva nollinvandring eller indragna permanenta uppehållstillstånd, än mindre indragna medborgarskap. Det kommer inte hända, de liberala falangerna är alldeles för starka. SD kommer alltid vara mer radikala än SD-kvinnor, Tro och solidaritet, S ungdomsförbund, hela Mona Sahlin-generationen.

Om S svänger så blir det något urvattnat. De säger ju att de har "lagt om" sin migrationspolitik redan 2015! Tuffare än så blir det inte. Det blir mest retorik och symbolhandlingar. Jag tänker på Sovjetunionen. Staten ser problemen men de är inte kapabla att ändra sig.
Senast redigerad av HejaFinland 2019-11-29 kl. 21:32.
2019-11-29, 21:32
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD har redan en strategi. De lägges sig i en lite radikalare position än sjupartiet. Om Jimmy Jansson skulle införa någon sorts invandringskritisk gammaldags socialdemokrati så kommer bara SD kräva mer. S kommer ju inte kräva nollinvandring eller indragna permanenta uppehållstillstånd, än mindre indragna medborgarskap. Det kommer inte hända, de liberala falangerna är alldeles för starka. SD kommer alltid vara mer radikala än SD-kvinnor, Tro och solidaritet, S ungdomsförbund, hela Mona Sahlin-generationen.

Om S svänger så blir det något urvattnat. De säger ju att de har "lagt om" migrationspolitik!

Även fast S skulle göra det är frågan om vilken väljare som köper det? Vågar man lita på att S har kompetensen och tilliten att reda upp det? Tycker man om som S väljare som väljer SD att bli kallad högerextremist? Jag tror att ju längre S väntar ju svårare att få tillbaka nya och äldre SD väljare. Speciellt när vi går in i kärvare tider, ma drog nyligen ner på förlossningsvården där personal inte längre får mjölk till kaffet och de måste lära sig att snåla med gurka. Göteborg kommun halverar antalet öppna förskolor osvosv. Detta är starka S-fästen. Då kommer deras SD-män säga ”vad var det jag sa, invandring är inte gratis”. Kan man vända det innan nästa val? Ytterst tveksamt.

Sen om de mot all förmodan skulle bli lika radikala som SD finns de risk att man tappar otroligt många av sina naiva flyktingliberala väljare till andra partier utan att ens få mycket tillbaks från SD.

Sen en annan faktor; SD slår S i frågan om miljön. Enligt en tidigare Novus så är S-väljare väldigt måna om miljön, man vill inte bli beskattade för bensin osv, man vill ha lägre skatt och högre för höginkomst. Typ så.
2019-11-29, 21:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Även fast S skulle göra det är frågan om vilken väljare som köper det? Vågar man lita på att S har kompetensen och tilliten att reda upp det? Tycker man om som S väljare som väljer SD att bli kallad högerextremist? Jag tror att ju längre S väntar ju svårare att få tillbaka nya och äldre SD väljare. Speciellt när vi går in i kärvare tider, ma drog nyligen ner på förlossningsvården där personal inte längre får mjölk till kaffet och de måste lära sig att snåla med gurka. Göteborg kommun halverar antalet öppna förskolor osvosv. Detta är starka S-fästen. Då kommer deras SD-män säga ”vad var det jag sa, invandring är inte gratis”. Kan man vända det innan nästa val? Ytterst tveksamt.
Sen om de mot all förmodan skulle bli lika radikala som SD finns de risk att man tappar otroligt många av sina naiva flyktingliberala väljare till andra partier utan att ens få mycket tillbaks från SD.
Sen en annan faktor; SD slår S i frågan om miljön. Enligt en tidigare Novus så är S-väljare väldigt måna om miljön, man vill inte bli beskattade för bensin osv, man vill ha lägre skatt och högre för höginkomst. Typ så.

Jag lade till lite i mitt inlägg.

Jag håller med. S kan kanske få tillbaka 2-4 % från SD. För varje månad som går så är det allt färre som vill gå tillbaka till de, S, som rasistanklagar dem oavsett om S skulle kopiera SDs partiprogram rätt av.
2019-11-29, 21:58
Medlem
KalleNixons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En varning till SD är på plats. När sossarna börjar låta som Jimmy Jansson så kommer de på allvar att börja konkurrera med SD, vilket det danska exemplet lär oss. Sossarna har en massa goodwill som kommer av hundra år av regeringsduglighet, något som SD ännu inte samlat på sig, vilket gör att jag tror S är en svårare konkurrent än M om de lyckas få ordning på torpet. Men det är å andra sidan fortfarande långt borta.
Kommer inte att ske, sossarna sitter fast i en moment 22 situation som de aldrig kommer kunna ta sig ur. Partiet är helt enkelt för totalt beroende av klanväljarna i förorterna för att kunna göra en seriös helomvändning. Då skulle de förlora de viktiga klanrösterna i ett nafs. Dessutom har det gått så mycket parti och personlig prestige i det här. Då skulle de vara tvungna att erkänna att de haft fel hela tiden och Sd haft rätt. Glöm det..inte en chans!

Fortsätter de med nuvarande kurs så kommer strömmen av svenska och skötsamma invandrar (S)väljare över till SD bara att fortsätta..ta fram popcornen. (S) kommer att pasokifieras under 2020 talet. Först i tiondelar ner till 17-18 % sen kommer det stora raset och partiet är historia!
2019-11-29, 22:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Kommer inte att ske, sossarna sitter fast i en moment 22 situation som de aldrig kommer kunna ta sig ur. Partiet är helt enkelt för totalt beroende av klanväljarna i förorterna för att kunna göra en seriös helomvändning. Då skulle de förlora de viktiga klanrösterna i ett nafs. Dessutom har det gått så mycket parti och personlig prestige i det här. Då skulle de vara tvungna att erkänna att de haft fel hela tiden och Sd haft rätt. Glöm det..inte en chans!

Fortsätter de med nuvarande kurs så kommer strömmen av svenska och skötsamma invandrar (S)väljare över till SD bara att fortsätta..ta fram popcornen. (S) kommer att pasokifieras under 2020 talet. Först i tiondelar ner till 17-18 % sen kommer det stora raset och partiet är historia!

Instämmer. S har satt sig i en rävsax, oavsett vad de gör kommer de bli ett litet parti förr eller senare. Det bästa S kan göra är att försöka förlänga sin tid vid makten som möjligt, vilket är det vi ser nu. Dränera svenska skattebetalare, fyll egna fickor och fortsätt med invandringen så att SD får ett rent helvete när de väl får makten.

Om S varit smarta hade de inte accepterat JÖK och samarbetat med SD och kopierat deras partiprogram redan 2016, precis som danska Socialdemokrater gjorde mot DF. Nu är det för sent.
2019-11-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon

De behöver inte erkänna någonting. I Sverige fungerar det så att partier som ändrar åsikt när den gamla blivit ohållbar, belönas av väljarna. Löfven stod på Medborgarplatsen och skrek att ”i mitt Europa byggs inga murar”. Några veckor senare stängde han Öresundsbron. Det var inget som skadade S. Tvärtom gjorde de ett makalöst bra val 2018, bättre än någon av oss (eller de själva) ens kunde föreställa sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in